Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Mysteriet med de Kokta Äggen...

  • Gnurf 23 februari 2010

    Ägg är gott och proteinrikt...det är det jag vill åt. Sedan finns det ju många som är rädda för fett och slänger gulorna...men då blir det mindre gott enligt mig och slöseri tillhör inte min läggning i övrigt heller. Ägg utan gula är ju som en kvinna utan mjuk mage...:'(

    Edit: Förlåt, missförstod dig :) det där med kolesterolet var bara lite ironiskt...:)

  • popik 23 februari 2010

    Skala äggen under rinnande kallt vatten så är det inga problem.(Y)

  • Gnurf 23 februari 2010

    Ska vi slå vad!! :) Börjar få simhud mellan fingrarna. Trodde Vi var lösningen på spåret där med "alltför färska ägg"...men så kom Linnea och lade sordin på stämningen...:(

    Skrivet av popik den 23 feb 2010


    Skala äggen under rinnande kallt vatten så är det inga problem.(Y)

  • Okänd 23 februari 2010

    Äggvita koagulerar tidigare än äggula.
    Detta gör det möjligt att "koka" det perfekta löskokta ägget!
    Jag har för mig att äggvitan koagulerar vid 73° och äggulan vid 75°.
    Det tar förståss lite tid men resultatet blir ett ägg med helt stelnad vita och med en lös gula som har en temperatur på ca 74°.

  • MatAnders 23 februari 2010

    Man får köra in stektermometern nästa gång....:'(

  • jimboz 23 februari 2010

    Själv är jag åt det mera Tuppliknande hållet men visst ska det gå att knäcka ett ägg utan att bli Kuckeliku för den sakens skull :)

  • popik 23 februari 2010

    Skrivet av Gnurf den 23 feb 2010

    Ska vi slå vad!! :) Börjar få simhud mellan fingrarna. Trodde Vi var lösningen på spåret där med "alltför färska ägg"...men så kom Linnea och lade sordin på stämningen...:(

    Skrivet av popik den 23 feb 2010


    Skala äggen under rinnande kallt vatten så är det inga problem.(Y)


    Äh, halshugg ägget på mitten och gröp ur innehållet vetja. :p

  • sikaal 23 februari 2010

    Skrivet av popik den 23 feb 2010

    Skrivet av Gnurf den 23 feb 2010

    Ska vi slå vad!! :) Börjar få simhud mellan fingrarna. Trodde Vi var lösningen på spåret där med "alltför färska ägg"...men så kom Linnea och lade sordin på stämningen...:(

    Skrivet av popik den 23 feb 2010


    Skala äggen under rinnande kallt vatten så är det inga problem.(Y)


    Äh, halshugg ägget på mitten och gröp ur innehållet vetja. :p


    Håller med! Fram med kniven!

  • Okänd 23 februari 2010

    Nya uppgifter om äggets koagulering!
    Vitan stelnar redan vid 60° och gulan vid 66°.
    Det är alltså, rent teoretiskt alltså, fullt möjligt att lägga ägget i en kastrull med vatten som värms till 64° och låta det ligga över natten.
    Morgonen efter har man ett ägg där vitan är helt stel men gulan helt lös!
    Det perfekt löskokta ägget kan sedan avnjutas till frukost, om man vågar äta det naturligtvis! :p

  • Gnurf 23 februari 2010

    Lägg av nu tjejer, ni är alltid så otåliga. Man behöver väl inte ta till mer våld än nödvändigt, om man bara tar det lugnt och försiktigt och ger Hönorna en chans...:o Nu försöker Vi hålla den här tråden Vetenskaplig och enligt Gandhi´s principer...(Y)

  • Okänd 23 februari 2010

    Skrivet av Gnurf den 23 feb 2010

    Lägg av nu tjejer, ni är alltid så otåliga. Man behöver väl inte ta till mer våld än nödvändigt, om man bara tar det lugnt och försiktigt och ger Hönorna en chans...:o Nu försöker Vi hålla den här tråden Vetenskaplig och enligt Gandhi´s principer...(Y)


    Ge hönsen mycket matolja så blir de inte skrumpna i röven.
    Ja, när de värper förståss!

  • croxie64 23 februari 2010

    Det är svårare att skala ägg som är färska eftersom dom har en högre protein halt när dom bara är ett par dagar gamla. Det gör hinnan innanför skalet mycket starkare och ger det också ett bättre "klister" så att säga :)

    Protein halten går ner allteftersom äggen blir äldre.
    Så enkelt är det :)

    Jag brukar rulla mina kokta ägg på en skärbräda eller ett bord innan jag skalar dom. Då lossnar skalet oavsett om dom är pin färska eller inte :)

  • Bumbis 23 februari 2010

    Jag tror inte på det där med färskheten. Jag har inga höns hemma så dom äggen jag köper har gått från hönan-paketering-butik-hem till mig. Hemma hos mig kan dom stå ganska länge innan dom blir uppätna och ändå händer allt som oftast att dom är jobbiga att skala.

  • 123Linnea 23 februari 2010

    Skrivet av Bumbis den 23 feb 2010

    Jag tror inte på det där med färskheten. Jag har inga höns hemma så dom äggen jag köper har gått från hönan-paketering-butik-hem till mig. Hemma hos mig kan dom stå ganska länge innan dom blir uppätna och ändå händer allt som oftast att dom är jobbiga att skala.

    Jag håller med! Dessutom har man inte någon större användning för äggulans resp äggvitans temperatur vid koagulering, när man skalar ägg.

    Men - fram för halshuggning - så gör jag!!

  • Mistys 23 februari 2010

    Kör också halshuggningsmetoden. Blir dock ett problem om man vill ha äggskivor :p

  • MissLo 23 februari 2010

    Man skall sticka hål på äggen innan man kokar dem(Y), då är det inga som helst problem att skala sen.
    På elektriska äggkokare följer det med nåt med en liten vass pigg för ändamålet, så det är inte bara ett påhitt från mig.(Y)

  • FruAst 23 februari 2010

    Jag har höns och därmed egen äggproduktion. Har testat att koka dagsfärska ägg. Då blir vitan grynig och inte fast och slät som den blir i vanliga fall. Dessutom svårskalat. Mina ägg släpper skalen om när de är sådär veckogamla och jag spolat dem i kallt vatten efter kokning. Jag tror på det här med att äggen ska "mogna" lite innan de används. Jag är lite inne då på tidsteorin... Förmodligen finns det säkert något snille som forskat på sådana här viktiga frågor, frågan är bara var man kan söka sådan information, livmedelsverket? Det borde ju vara någon form av kemisk process som gör att hinnan släpper skalet inom en viss tid och därmed blir mer lättskalat. Det är ju viktigt att reda ut detta ordentligt, det är ju bara 5 veckor till påsk då vi ska äta äggar o sillar o snaps(Y)

  • Majainorr 23 februari 2010

    Skrivet av ML den 23 feb 2010

    Man skall sticka hål på äggen innan man kokar dem(Y), då är det inga som helst problem att skala sen.
    På elektriska äggkokare följer det med nåt med en liten vass pigg för ändamålet, så det är inte bara ett påhitt från mig.(Y)


    Funkar tyvärr inte hos mig...:( Sticker däremot hål på dem så de inte spricker-

  • Okänd 23 februari 2010

    Skrivet av ML den 23 feb 2010

    Man skall sticka hål på äggen innan man kokar dem(Y), då är det inga som helst problem att skala sen.
    På elektriska äggkokare följer det med nåt med en liten vass pigg för ändamålet, så det är inte bara ett påhitt från mig.(Y)


    Vad händer om du inte använder piggen som följer med till den elektriska äggkokaren?
    Har du testat?
    Gör inte det!
    Du kommer att få det jobbigt då.

  • Okänd 23 februari 2010

    För ett antal år sedan när vi hade en föreningsfest så skulle vi koka 2 tjog ägg.

    Det var ju några att skala, men vi fick rådet att dom skulle kylas av så snabbt som möjligt med

    kallt rinnande vatten. Och så in ikylen i en karott med kallt vatten skulle dom ligga tills vi skulle

    skala dom. Det gick hur bra som helst, även att dom var färska. :D
    (L) :)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.