Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Mysteriet med de Kokta Äggen...

  • Majainorr 23 februari 2010

    Skrivet av jan-gunnar-j den 23 feb 2010

    Skrivet av ML den 23 feb 2010

    Man skall sticka hål på äggen innan man kokar dem(Y), då är det inga som helst problem att skala sen.
    På elektriska äggkokare följer det med nåt med en liten vass pigg för ändamålet, så det är inte bara ett påhitt från mig.(Y)


    Vad händer om du inte använder piggen som följer med till den elektriska äggkokaren?
    Har du testat?
    Gör inte det!
    Du kommer att få det jobbigt då.

    Använder den alltid på min elektriska äggkokare och det blir ingen skillnad om jag kokar dem i en kastrull tycker jag.

  • The_mama97mia 23 februari 2010

    Vi bodde på Uggelsta Gård ett tag, utanför Uppsala. DÄr fanns ett hönseri, och killarna där sa alltid när man handlade ett äggflak - att ,. dom här kan du inte koka förrns om 3-4 dagar...

    För övrigt tror jag det enda faktorn av betydelse är kylning efter kokning.

  • Okänd 23 februari 2010

    Skrivet av Majainorr den 23 feb 2010

    Skrivet av jan-gunnar-j den 23 feb 2010

    Skrivet av ML den 23 feb 2010

    Man skall sticka hål på äggen innan man kokar dem(Y), då är det inga som helst problem att skala sen.
    På elektriska äggkokare följer det med nåt med en liten vass pigg för ändamålet, så det är inte bara ett påhitt från mig.(Y)


    Vad händer om du inte använder piggen som följer med till den elektriska äggkokaren?
    Har du testat?
    Gör inte det!
    Du kommer att få det jobbigt då.

    Använder den alltid på min elektriska äggkokare och det blir ingen skillnad om jag kokar dem i en kastrull tycker jag.


    Vad händer om du inte använder piggen?
    Alltså inte sticker hål i äggen innan du kokar dem i din elektriska äggkokare?
    Har du testat?

  • Majainorr 23 februari 2010

    Skrivet av jan-gunnar-j den 23 feb 2010

    Skrivet av Majainorr den 23 feb 2010

    Skrivet av jan-gunnar-j den 23 feb 2010

    Skrivet av ML den 23 feb 2010

    Man skall sticka hål på äggen innan man kokar dem(Y), då är det inga som helst problem att skala sen.
    På elektriska äggkokare följer det med nåt med en liten vass pigg för ändamålet, så det är inte bara ett påhitt från mig.(Y)


    Vad händer om du inte använder piggen som följer med till den elektriska äggkokaren?
    Har du testat?
    Gör inte det!
    Du kommer att få det jobbigt då.

    Använder den alltid på min elektriska äggkokare och det blir ingen skillnad om jag kokar dem i en kastrull tycker jag.


    Vad händer om du inte använder piggen?
    Alltså inte sticker hål i äggen innan du kokar dem i din elektriska äggkokare?
    Har du testat?

  • Majainorr 23 februari 2010

    Skrivet av jan-gunnar-j den 23 feb 2010

    Skrivet av ML den 23 feb 2010

    Man skall sticka hål på äggen innan man kokar dem(Y), då är det inga som helst problem att skala sen.
    På elektriska äggkokare följer det med nåt med en liten vass pigg för ändamålet, så det är inte bara ett påhitt från mig.(Y)


    Vad händer om du inte använder piggen som följer med till den elektriska äggkokaren?
    Har du testat?
    Gör inte det!
    Du kommer att få det jobbigt då.

    Vad händer? Jättenyfiken!

  • camillaocamilla 24 februari 2010

    Visste ni att det går att koka om ägg.
    Har du kokt några lösskokta ägg så kan man koka om dom
    till hårdkokta. Man måste bara börja om koktiden från början, alltså
    koka om dom i tio minuter. Men det går bara från lös till hårt.

  • idea_ 25 februari 2010

    Skrivet av FruAst den 23 feb 2010

    Jag har höns och därmed egen äggproduktion. Har testat att koka dagsfärska ägg. Då blir vitan grynig och inte fast och slät som den blir i vanliga fall. Dessutom svårskalat. Mina ägg släpper skalen om när de är sådär veckogamla och jag spolat dem i kallt vatten efter kokning. Jag tror på det här med att äggen ska "mogna" lite innan de används. Jag är lite inne då på tidsteorin... Förmodligen finns det säkert något snille som forskat på sådana här viktiga frågor, frågan är bara var man kan söka sådan information, livmedelsverket? Det borde ju vara någon form av kemisk process som gör att hinnan släpper skalet inom en viss tid och därmed blir mer lättskalat. Det är ju viktigt att reda ut detta ordentligt, det är ju bara 5 veckor till påsk då vi ska äta äggar o sillar o snaps(Y)


    Hade en bekant med egna hönor, hon sa att äggen som är färska kan man inte koka, men de ger den fluffigaste och bästa sockerkaka du kan baka. Det var när hon skickade med oss en stor kartong färska ägg hem, de flesta fick ligga en vecka, men några blev mycket ricktigt en gudomligt god och fluffig sockerkaka när vi kom hem. Men där kan vi snudd på prata om ekologiska ägg, de hönsen mår prima, får god mat (grönsaker, rotsaker, färska bör och blad på sommaren, de är rackarns förtjusta i vinbär och vinbärsblad). För att inte tala om den trion som brukade följa henne överalt innan de dog av ålderdom, en gång när hon fick brottom in av naturbehov upptäckte hon efteråt att de även följt henne dit.

  • Rudolfios 26 februari 2010

    Små hönor ska värpa små ägg, annars blir de så sladdriga i ändan!
    Skölj äggen i iskallt vatten, så släpper skalet!

  • 123Linnea 26 februari 2010

    Skrivet av Rudolfios den 26 feb 2010

    Små hönor ska värpa små ägg, annars blir de så sladdriga i ändan!
    Skölj äggen i iskallt vatten, så släpper skalet!


    ...inte...

  • Rudolfios 26 februari 2010

    Skrivet av 123Linnea den 26 feb 2010

    Skrivet av Rudolfios den 26 feb 2010

    Små hönor ska värpa små ägg, annars blir de så sladdriga i ändan!
    Skölj äggen i iskallt vatten, så släpper skalet!


    ...inte...

    Joho!! Om man pickar dem!

  • Gnurf 26 februari 2010

    Ja...verkligen lurigt detta mysterium :o Jag märker att något ägg i kartongen släpper väldigt lätt medans för de flesta så följer halva vitan med...å då blir jag just så där :@ Har 25 ägg kvar nu, får väl se om det blir ngn förändring med tiden :)

  • Rudolfios 26 februari 2010

    Släpp hela kartongen i golvet, så släpper skalen garanterat!:p

  • Gnurf 26 februari 2010

    Det beror på hur högt ovanför golvet man släpper kartongen ifrån. Du får sluta ge så förbannat otydliga instruktioner...:o

  • Rudolfios 26 februari 2010

    Hahaha! Jag ska skärpa mig! Först så släpper du dig, sedan kartongen från 44,8 cm höjd!
    Jag garanterar resultat åtminstone på den första anvisningen!:D
    Kul att se, att folk är såååå morgonpigga. Själv har jag inte ens hunnit koka mig ett ägg!

  • Dano 26 februari 2010

    Jag har inte det problemet, jag pickar dom i tjocka änden och kokar dom häller över dom i kallt vatten. Sedan börjar jag skala dom i den änden också och skalet följer med i stora bitar ofta 1/3 av skalet

  • Gnurf 26 februari 2010

    Pickar med en kniv då bara!??

  • Rudolfios 26 februari 2010

    Med en äggpickare eller en grov synål! Finns som tillbehör att köpa i butiker! ÄGGPRICKARE!(Y)

  • Gnurf 26 februari 2010

    Eftersom jag är en riktig Machonorrlänning pickar jag nog mina Ägg med en 5 tums spik om jag får välja....:D (fast höll på att säga ngt snuskigt) :p

    Synål :'( Ja, det märker man ju att ni skåningar är lite...ehhh...eljest...:o

  • Rudolfios 26 februari 2010

    Skauning???????????????????
    Ja´ e´ju för f-n från Lulä´!!

  • Gnurf 26 februari 2010

    Säger du det...ja men ursäkta mitt grova påhopp då. Du föreföll bara så skånsk i din framtoning :p Lulä säger du!?? Ja därifrån e´ju ja oxå...(L)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.