Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Mysteriet med de Kokta Äggen...

  • Rudolfios 26 februari 2010

    Ja´ e´ från Björkskatan, å´ där har vi många ägg! Vasch´ e´du från?:o

  • Okänd 26 februari 2010

    Så här gick det för den stackars tuppen.

    www.youtube.com/watch?v=yf0Y6gf7isw

    Undrar vad han hade gjort?

  • Gnurf 26 februari 2010

    Jo men jag är ju från Malmö...en annan av Luleås välkända stadsdelar...:o

  • [email protected] 27 februari 2010

    Konstig nog så släpper skalet om man spolar äggen under VARMVATTEN när man vill få av skalen(Y)

  • [email protected] 27 februari 2010

    Skrivet av Majainorr den 23 feb 2010

    Skrivet av ML den 23 feb 2010

    Man skall sticka hål på äggen innan man kokar dem(Y), då är det inga som helst problem att skala sen.
    På elektriska äggkokare följer det med nåt med en liten vass pigg för ändamålet, så det är inte bara ett påhitt från mig.(Y)


    Funkar tyvärr inte hos mig...:( Sticker däremot hål på dem så de inte spricker-

    Först kall vatten så kokningen avstannar sedan varmt vatten då släpper skalet

  • Majbaggen 27 februari 2010

    Och mormor liksom farmor tjatade alltid på att äggen inte skulle vara för färska. Jag litar på de beprövades visdom (i detta fallet) eftersom vi själva haft höns och det stämt. Men det kan ibland vara knöligt även med köpeägg, så det kanske är en kombination av alla dessa åsikter?
    (H)Ett kemitips är att lägga det i koncentrerad ättika över natten. Sen är det både skalat och stel vita, men jag skulle inte vilja äta det...

  • Rudolfios 27 februari 2010

    Jag har vekligen skrattat gott åt alla tips, för att få skalet att lossna från ägget!
    Ett sådant engagemang för ett förbaskat ägg! Min pappa brukade knäcka ägget mot sin panna och sedan skala det och det fungerade utmärkt! Sedan koma jag!
    Nä nu orkar jag inte mer, utan tillönskar er alla i detta avlånga land en uppäggande helg och en snar vår! Då kommer påskäggen och vi får igång en ny diskussion!
    Heuri!

  • jimboz 27 februari 2010

    Steker man ägget så slipper man skala det, men då förlorar vi denna tråd som är så intressant..
    Jag har legat sömnlös ett par dar nu..Får liksom inte till den där ultimata äggskalar tekniken.
    Jag tror att det har infiltrerats oärliga höns till Sverige...De är egentligen förtäckta tuppar som lägger sina pungballs i korgarna :o

  • blyerts 27 februari 2010

    Har funderat på detta delikata problem och får nog säga, att jag brukar inte ha några större problem att få skalet av ägget .... jag tar upp dem ur kallvattnet och rullar dem sedan på en plan yta ... bara att skrapa av sedan :)

    MEN ... undrar om det är någon större skillnad på vita och bruna ägg egentligen? Att skala alltså ,,, finns där någon där ute som har testat om di brune är lättare eller svårare :o

  • Gnurf 27 februari 2010

    Vi undanber Oss rascism i den här tråden blyerts (H)

    Intressant teori jimboz, inte ens jag skulle ha kunnat komma på den :o

  • jimboz 27 februari 2010

    Nu får jag Eggnog......:)

    Förtydligande för er som dricker rödvin så här på Lördagskvällen :)
    http://en.wikipedia.org/wiki/Eggnog

  • Rudolfios 27 februari 2010

    Så här lagar du Koka ägg kokta ägg koktider för ägg:

    Du kan koka ägg på två vis. Lägga dem i kallt vatten som du kokar upp. Då tar du tiden från det att vattnet kokar. Kylskåpskalla ägg är lättast att få bra om du lägger i kallt vatten och kokar upp då de lätt spricker annars av temperaturskillnaden.
    Eller så lägger du äggen i kokande vatten. Då måste du picka hål i varje eller iaf en ända på ägget om det inte ska spricka. Sänk gärna ner halva ägget några sekunder innan du sänker ner hela ägget (annars kan ägget spricka även om du pickat det).
    Koka äggen i en kastrull med vatten som täcker äggen enligt tiden ovan. När vattnet kokat upp låter du det sjuda på lägre värme i det antal minuter som anges ovan.
    Häll av vattnet.
    Låt äggen svalna. Du kan spola eller lägga äggen i kallt vatten så svalnar de snabbare och ägget slutar också att tillagas så att du kan vara säker på att att du får ditt ägg som du vill.
    Undantaget är löskokta ägg som blir bäst om de får ligga till sig lite utan kallt vatten så att värmen utjämnas i ägget, då får du en rinnande gula och en halvfast vita.
    Är ägget för löskokt för din smak kan du koka det igen i några minuter extra.
    Jag tycker äggen blir lättare att skala om du knäcker skalet lite och lägger äggen i kallt vatten. Färska ägg är mer svårskalade än lite äldre ägg.

    Saxat ur Receptfavoriten.se

  • Rudolfios 27 februari 2010

    Orkar ni med denna avhandling? Den är gjord av Hensköld 1967! Utmärkt!!:p(Y)
    Ingredienser:
    1 eller 2 ägg per person
    vatten, så mycket att det väl täcker äggen

    Gör så här
    Koka upp vattnet, när det kokar ordentligt minska värmen, eller ta kastrullen av elden, lägg försiktigt i äggen med hjälp av en sked eller en äggkorg, titta noga på klockan, sätt kastrullen genast på starkaste värme tills vattnet kokar igen, minska sedan värmen något, men se till att vattnet kokar igen, minska sedan värmen något, men se till att vattnet kokar hela tiden. Lägg inte på något lock.

    Beräkna koktiden efter 3 1/2 minuter för medelstora ägg (ägg på ungefär 60 gram, det vill säga 17 ägg på ett kilo), som har ungefär rumstemperatur. För mycket små ägg dra av 1/4 minut, för mycket stora öka 1/4 minut. Om äggen nyss legat i ett kallt kylskåp, öka tiden med 1/2 minut. Om äggen är endast några dagar gamla, minska tiden med 1/2 minut.

    När den beräknande tiden gått, tag genast upp äggen och severa.

    De löskokta äggen skall utmärkas av en alltigenom lös gula, och en vita som till största delen är mer eller mindre stelnad, endast en tunt skikt närmast gulan får alltjämnt vara rinnande. Om man nu önskar äggen lösare eller hårdare än här beskrivs, är det vara att minska eller öka de angivna koktiderna med förslagsvis 1/2 minut.

    Anmärkning

    Låt oss således börja med den anrättning som brukar anses tillhöra det allra enklaste: löskokta ägg. Så alldeles enkelt tycks det dock inte vara om man tänker på alla de nästan stenhårda så kallade löskokta ägg man ätit i sin dar. Den som reser ofta, och som gärna vill ha ett löskokt ägg till morgonmålet på hotellet, får gärna den uppfattningen att löskokta ägg är en så svårlagad anrättning, att även hotell med de berömdaste köken inte kan klara den. Mången husmor har säkert också funnit att de löskokta äggen stundom befinnes vara helt annorlunda än man väntat sig.

    Det vanligaste och enklaste sättat är att låta äggen ligga i kokande vatten ett visst antal minuter, beroende på hur väl kokta man vill ha dem. Men det finns också andra sätt. Det mest fulländade och säkraste är att låta äggen ligga 10 minuter i vatten som hålls vid en konstant temperatur av 80 grader, men härför lämpade matlagningsapparater saknar vi tyvärr ännu. Det blir framtidens tillagningssätt.

    Ett, och ofta omnämnt, sätt är att lägga äggen i kallt vatten, låte detta koka upp och sedan ta upp äggen, antingen genast eller efter någon minut. Detta ger dock alltför osäkra resultat, vilket naturligt, emedan det ju måste ta mycket längre tid att koka upp mycket vatten med många ägg på svag värme, än litet vatten med få ägg på stark värme. Resultatet i de båda fallen måste då bli helt olika.

    Ett annat sätt är att lägga äggen i en viss mängd kokande vatten - 1/4 liter för grytan och 1/4 liter för varje ägg - ta kastrullen av elden och ta upp äggen efter 10 minuter. Detta är teoretiskt riktigt uträknat, men går inte alltid bra, i synnerhet inte om det är många ägg, ty vattnet svalnar vid botten, där äggen ligger, och förblir hett ovanför. Man måste då lägga äggen på något, så att de håller sig nära ytan på vattnet, och detta blir bra besvärligt.

    Återstår således, som det med våra nuvarande resurser bästa sättet, att koka äggen under ett visst antal minuter. Men man måste noga hålla reda på minuterna och sekunderna. Att äggen så ofta blir mycket för lösa eller alldeles för hårda, beror nog i de flesta fall helt enkelt på att man inte tittat så noga på klockan.

    Det är dock några förhållande som man helst bör ta hänsyn till. Det är inte utan betydelse om ägget som skall kokas är alldeles kallt eller ganska varmt, när det läggs i det kokande vattnet. Ett ägg som tas direkt ur kylskåpet måste värmas upp omkring 60 grader för att bli löskokt, men ett som legat i ett varmt kök eller skafferi endast 40 grader, och det är naturligt att det förra måste ta längre tid än det senare. Vidare är det naturligt att det tar något längre tid att koka ett stort ägg än ett litet.

    Alldeles färska ägg - sådana som är 1, 2 eller 3 dagar gamla, stelnar betydligt fortare än ägg som är äldre. Färska ägg skall därför kokas kortare tid än äldre (och inte som en del kokböcker anger längre tid). Om ett inte alldeles färskt ägg tar 4 1/2 minut för att vitan skall stelna men gulan fortfarande lös, så fordrar ett verkligt färskt ägg endast 3 1/2 minut för att få samma konsistens, och ett som kokas genast det är värpt endast 2 minuter.

    Ofta rekommenderas att hastigt kyla av äggen i kallt vatten innan de serveras, detta med motivering att skalen då skulle lossna lättare. Då man inte brukar skala löskokta ägg, finner jag denna åtgärd vara onödig, och löskokta ägg är på grund av sin natur ganska litet varma, varför all avkylning bör undvikas.

    Ibland finner man att gulan, som normalt sitter mitt i ägget, befinner sig nära ena kanten, med påföljd att gulan delvis stelnat och vitan är mer rinnande än man önskat, vilket allt gör ägget mindre behagligt att äta. I dessa fall har ägget med största sannolikhet varit så gammalt, att vitan i det råa ägget blivit mycket lös, och gulan mist sina två fästen och flutit upp mot den sida av ägget som legat uppåt.

    Stundom inträffar det obehagliga att något ägg spricker när det lagts i det kokande vattnet, trots att man gjort detta med största försiktighet. Vanligen gäller det även då äldre ägg, i vilket bildast en så stor luftblåsa att den, när den upphättas, spränger ägget.

    Slutligen kan det hända att det löskokta ägget ser ut på ett helt annat sätt än normalt. Vitan är inte klar som vanligt, utan grynig och mer rinnande. Detta inträffar med både alldeles färska och något äldre ägg. Orsaken måste ligga i äggets natur, och inte i sättet att koka det. Förklaringen känner jag inte till. Äggets smak är det dock inte fel på. :Z:Z:Z:Z

  • MammaIrene 27 februari 2010

    några matskedar salt som kokar med äggen o sen svalna av dem i kalt vatten några minuter! rukar funka för mig o jag har 'ändå egna höns.....så mkt färska!

  • blyerts 27 februari 2010

    Skrivet av Gnurf den 27 feb 2010

    Vi undanber Oss rascism i den här tråden blyerts (H)

    Intressant teori jimboz, inte ens jag skulle ha kunnat komma på den :o



    :'( Asså ... det var inte det jag menade ... har alltid undrat om det är nån skillnad på dom faktiskt :(

    Som liten trodde jag alltid att dom bruna äggen var mer förnäma och smakade mycke bättre än dom vita, eftersom mor aldrig köpte bruna ... men, i ärlighetens namn ... jag har inte märkt nån skillnad ... och ... VARFÖR är dom bruna egentligen :o Varför finns det inga rosa, lila eller blå för egentligen

  • jimboz 27 februari 2010

    Avhandlingarna blir mer o mer intressanta....Vi kanske skulle gå ihop och göra en manual för Dummies i ämnet :)

    Sen skulle jag vilja gå vidare med potatis :p

  • Rudolfios 28 februari 2010

    Enklaste sättet att skala 5 st ägg är att lägga dem i microugnen osso´ full fart i 5 minuter!
    Sen´ ska ni få se på f-n!:@

  • AnneNi 28 februari 2010

    Min sambo, som liksom du Gnurf gillar ägg delvis pga av dess höga proteinhalt äter numer alltid kokta ägg till frukost.
    Han säger följande:
    1. Koka äggen på maxvärme i 9 miunuter.
    2. Ta av äggen och spola dem snabbt i kallt vatten.
    3. Krackelera ägget lätt genom att slå det försiktigt mot diskbänken. Känner du att ägget fortfarande är för varmt, så spola det lite till i kallt vatten.
    4. Börja lite under den smala änden och dra av skalet, se till att "skinnet" är med (det är skinnet som skalar ägget, eftersom skalet är sprucket och därför inte har någon motståndskraft).
    5. Skölj av eventuella skalrester
    6. Salta och njut!

    Denna metod går snabbt, och då är han ändå nogrann!

  • Gnurf 28 februari 2010

    Åhhh...vad mycket goda råd man får i denna tråd!! :D Kunde ju inte i min vildaste fantasi (och den är ganska rejält Vild faktiskt) tänka mig att en så vardaglig aktivitet som kokande och skalande av Ägg engagerar gemena Man och Kvinna :p

  • sikaal 28 februari 2010

    Skrivet av blyerts den 27 feb 2010

    Skrivet av Gnurf den 27 feb 2010

    Vi undanber Oss rascism i den här tråden blyerts (H)

    Intressant teori jimboz, inte ens jag skulle ha kunnat komma på den :o



    :'( Asså ... det var inte det jag menade ... har alltid undrat om det är nån skillnad på dom faktiskt :(

    Som liten trodde jag alltid att dom bruna äggen var mer förnäma och smakade mycke bättre än dom vita, eftersom mor aldrig köpte bruna ... men, i ärlighetens namn ... jag har inte märkt nån skillnad ... och ... VARFÖR är dom bruna egentligen :o Varför finns det inga rosa, lila eller blå för egentligen


    Om vi skall vara liite allvarliga beror färgen på skalet vilken ras hönorna har. Där jag köper ägg, kan jag ibland få lite beige-fläckiga som stöter i turkos. Dom är turkos på insidan - skalen alltså!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.