Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Mysteriet med de Kokta Äggen...

  • Rudolfios 28 februari 2010

    Jag köper ägg från svarta hönor och int´ f-n är äggen svarta för det?:(

  • sikaal 28 februari 2010

    Det är inte turkos hönor som ger turkosfärgat äggskal heller!
    Jag antar att färgen har att göra med "vilda" hönor, färgade ägg göms ju lättare, vita antar jag att det kommer från "nyare" hönsraser.

  • Mistys 28 februari 2010

    ÄGGANDE INFORMATION! ( Hämtat direkt från nätet så inf är inte min )

    Om ägg


    Kan äggen få smak från annan mat ?

    Ett ägg har ca 10 000 små porer som har en sammalagd yta på 2 kvadrat mm, genom porerna "andas" ägget vilket innebär att ägget kan ta upp smak från annan mat, därför ska du undvika att förvara äggen tillsammans med rökta eller starkt doftande råvaror, om du låter äggen vara kvar i förpackningen skyddar den äggen mot påverkan.





    Går det att veta när ett ägg är gammalt ?

    Kanske har du hört att det går att pröva ifall ett ägg är färskt eller gammalt genom att se hur det sjunker eller flyter i vatten, anledningen är att det finns en liten luftblåsa i äggets topp och ju äldre ett ägg är ju mer vatten har ägget tappat genom att det andas genom skalet och istället har luftblåsan växt.

    Ett färskt ägg ligger ner på botten, efter ca 2 veckor ställer sig ägget upp

    Ett annat sätt är att titta på äggen när de är knäckta och studera höjden på gulan som ska vara hög och vitan som ska vara fast och tjock närmast gulan om ägget är färskt





    Varför är äggen ibland bruna?
    Bruna och vita hönsägg är innehållsmässigt likvärdiga. Färgen på ägget beror istället på hönsrasen. Bruna hönor värper för det mesta bruna ägg och vita hönor värper vita ägg. Äggets övriga egenskaper har alltså ingenting med färgen att göra.







    Varför blir en del ägg stora och andra små?
    Unga hönor värper mindre ägg, medan äldre hönor värper större ägg.


    Varför är äggskalet ibland tjockt och ibland tunt?
    En ung höna värper små ägg, eftersom mängden kalcium i skalet i princip alltid är lika stor blir skalen
    tjockare. Från en äldre höna som värper större ägg, får vi ägg med tunnare skal.


    Varför har vissa ägg flera gulor?
    Unga höns kan värpa ägg med flera gulor, vilket beror på "omognad" i hönans äggproduktion. Hönan
    släpper helt enkelt två äggulor samtidigt.


    Varför skiftar gulans färg i olika ägg?
    Gulans färg skiftar beroende på vilket foder hönsen har fått. Äggulans färg har inget med näringsinnehållet att göra.


    Varför är det så svårt att skala ägget ibland?
    Ett riktigt färskt ägg är svårare att skala. Skalningen underlättas om du kyler ägget direkt efter kokning.


    Varför är äggvitan ibland lösare till konsistensen?
    Äggvitan består naturligt av både tjockare och tunnare vita. Som regel har stora ägg tunnare vita än små ägg.


    I ägget finns en snodd? Vad är det?
    Äggsnodden består av lite tjockare tvinnad äggvita som håller gulan på plats i mitten av ägget. Att
    äggsnodden har något gråare färg beror på att äggvitan här har en högre torrsubstanshalt.


    Är kolesterolet i ägget farligt?

    Kolesterol är en väsentlig del av strukturen i varje kroppscell, ett nödvändigt fett för att människokroppen
    ska fungera. Det nödvändiga kolesterolet bildas i kroppen och behöver inte tillföras med födan. Kroppen minskar dock sin egen kolesterolproduktion om vi får i oss kolesterol.
    Ägg är ett livsmedel med förhållandevis högt kolesterolinnehåll. Men friska personer som äter en balanserad kost och motionerar regelbundet behöver inte tänka på om ett livsmedel innehåller kolesterol eller inte.


    Kan jag frysa ägg?
    Nej, inte i sitt skal då skalen spricker vid infrysningen och gulan blir seg. Ägginnehållet ( gulan och vitan) kan slås upp och röras samman för att sedan frysas. Äggmassan går sedan bra att återupptina.


    Kan jag anrätta hela ägg i mikrovågsugn?
    Nej. Genom uppvärmningen utvidgas ägginnehållet snabbt och ägget exploderar.


    Vilken äggstorlek använder man i recept?
    De flesta recept anger hur många medelstora ägg du ska använda. Har du små ägg kan du behöva öka
    antalet ägg för att lyckas med receptet.


    Vad är det för skillnad på ekologiska ägg och KRAV-ägg?
    Det är två olika benämningar på samma typ av produktions form. Men för att ett ägg ska få kallas KRAV-ägg måste hela äggproduktionen vara godkänd av kontrollföreningen KRAV.


    Vad är frukostägg?
    Svar: Det är produktbeteckningen på ett stort ägg
    (63-73 g).




    Vad betyder viktklass M?
    När kvalitetskontrollen och genomlysningen är klar så sorteras äggen efter storlek. Det finns fyra storleksklasser för ägg:
    - XL (Mycket stora) mer än 73 g
    - L (Stora) 63-73 g
    - M (Medelstora) 53-63 g
    - S (Små) 43-53 g

    De äggen som är större eller mindre kommer aldrig ut till butiken utan skickas till produktindustri som torkar äggen för att ingå i kakmixer och annan matlagning.


    Vad är det för nummer ni stämplar på ägget?
    Vi stämplar ägget med ett nummer för den producent som levererar till vårat packeri, då kan vi enkelt spåra varifrån ägget kommer.


    Kvalitetsklasser ?
    Klass A betecknar högsta kvalitet och dessa ägg får inte tvättas eller på annat sätt rengöras, d.v.s. de skall vara hela och rena från värpningstillfället. Ägg av klass A ska vara klassificerade efter vikt.
    Klass B ställs inte lika höga krav som på A-ägg. De får vara tvättade men skall också ha normala och oskadade skal, ägg av klass B behöver inte vara viktklassificerade.
    Klass C är ägg som inte uppfyller de krav som ställs på A och B. De får endast levereras till
    livsmedelsindustrin eller annan industri.


    Hur många ägg värper en normalhöna om året?
    Cirka 300. Snittvikten är 60 gram varav gulan väger 20g och vitan 40g.


    Behöver jag vara rädd för att hönsen fått antibiotika eller hormoner i maten?
    Nej, svensk lagstiftning är hårdast i Europa när det gäller hönsfoder. Kadavermjöl och syntetiska färgämnen är också förbjudna.


    Är ägg nyttigt ?
    Ägg är rena vitamininjektionen!
    Med ett enda ägg och ett glas apelsinjuice har du fått i dig större delen av dagens vitamindos. Ägg innehåller ren protein och vitaminerna A,D,E,K, olika B-vitaminer och viktiga mineraler. Vitamin A är bra för synen, växten och kroppens försvar mot infektioner och sjukdomar. Vitamin D och kalcium bygger upp skelettet och tänderna.
    Vitamin B2 (riboflavin) håller hyn fräsch och bidrar till kroppens immunförsvar. Energiinnehåll per 100 g: Energi 640 KJ (150 kcal), Protein 12 g, kolhydrat 1 g, Fett 11 g.

  • Mistys 28 februari 2010

    Ibland är det lite,lite blod i ägget när man knäcker det. Har alltid fått höra att det beror på för hårt "drivna" hönor som är stressade. Sant eller falskt? Dessa sorteras väl ofta bort i butiksägg antar jag då alla ägg lyses igenom innan packning. Men att det förekommer när man köper direkt från en bekant eller närproducerat vet jag och där känns det ju som om det inte skulle vara stressade hönor eller......Det förknippar jag mer med trånga hönsfarmar.

  • Rudolfios 28 februari 2010

    Skrivet av Misty09 den 28 feb 2010

    ÄGGANDE INFORMATION! ( Hämtat direkt från nätet så inf är inte min )

    Om ägg


    Kan äggen få smak från annan mat ?

    Ett ägg har ca 10 000 små porer som har en sammalagd yta på 2 kvadrat mm, genom porerna "andas" ägget vilket innebär att ägget kan ta upp smak från annan mat, därför ska du undvika att förvara äggen tillsammans med rökta eller starkt doftande råvaror, om du låter äggen vara kvar i förpackningen skyddar den äggen mot påverkan.





    Går det att veta när ett ägg är gammalt ?

    Kanske har du hört att det går att pröva ifall ett ägg är färskt eller gammalt genom att se hur det sjunker eller flyter i vatten, anledningen är att det finns en liten luftblåsa i äggets topp och ju äldre ett ägg är ju mer vatten har ägget tappat genom att det andas genom skalet och istället har luftblåsan växt.

    Ett färskt ägg ligger ner på botten, efter ca 2 veckor ställer sig ägget upp

    Ett annat sätt är att titta på äggen när de är knäckta och studera höjden på gulan som ska vara hög och vitan som ska vara fast och tjock närmast gulan om ägget är färskt





    Varför är äggen ibland bruna?
    Bruna och vita hönsägg är innehållsmässigt likvärdiga. Färgen på ägget beror istället på hönsrasen. Bruna hönor värper för det mesta bruna ägg och vita hönor värper vita ägg. Äggets övriga egenskaper har alltså ingenting med färgen att göra.







    Varför blir en del ägg stora och andra små?
    Unga hönor värper mindre ägg, medan äldre hönor värper större ägg.


    Varför är äggskalet ibland tjockt och ibland tunt?
    En ung höna värper små ägg, eftersom mängden kalcium i skalet i princip alltid är lika stor blir skalen
    tjockare. Från en äldre höna som värper större ägg, får vi ägg med tunnare skal.


    Varför har vissa ägg flera gulor?
    Unga höns kan värpa ägg med flera gulor, vilket beror på "omognad" i hönans äggproduktion. Hönan
    släpper helt enkelt två äggulor samtidigt.


    Varför skiftar gulans färg i olika ägg?
    Gulans färg skiftar beroende på vilket foder hönsen har fått. Äggulans färg har inget med näringsinnehållet att göra.


    Varför är det så svårt att skala ägget ibland?
    Ett riktigt färskt ägg är svårare att skala. Skalningen underlättas om du kyler ägget direkt efter kokning.


    Varför är äggvitan ibland lösare till konsistensen?
    Äggvitan består naturligt av både tjockare och tunnare vita. Som regel har stora ägg tunnare vita än små ägg.


    I ägget finns en snodd? Vad är det?
    Äggsnodden består av lite tjockare tvinnad äggvita som håller gulan på plats i mitten av ägget. Att
    äggsnodden har något gråare färg beror på att äggvitan här har en högre torrsubstanshalt.


    Är kolesterolet i ägget farligt?

    Kolesterol är en väsentlig del av strukturen i varje kroppscell, ett nödvändigt fett för att människokroppen
    ska fungera. Det nödvändiga kolesterolet bildas i kroppen och behöver inte tillföras med födan. Kroppen minskar dock sin egen kolesterolproduktion om vi får i oss kolesterol.
    Ägg är ett livsmedel med förhållandevis högt kolesterolinnehåll. Men friska personer som äter en balanserad kost och motionerar regelbundet behöver inte tänka på om ett livsmedel innehåller kolesterol eller inte.


    Kan jag frysa ägg?
    Nej, inte i sitt skal då skalen spricker vid infrysningen och gulan blir seg. Ägginnehållet ( gulan och vitan) kan slås upp och röras samman för att sedan frysas. Äggmassan går sedan bra att återupptina.


    Kan jag anrätta hela ägg i mikrovågsugn?
    Nej. Genom uppvärmningen utvidgas ägginnehållet snabbt och ägget exploderar.


    Vilken äggstorlek använder man i recept?
    De flesta recept anger hur många medelstora ägg du ska använda. Har du små ägg kan du behöva öka
    antalet ägg för att lyckas med receptet.


    Vad är det för skillnad på ekologiska ägg och KRAV-ägg?
    Det är två olika benämningar på samma typ av produktions form. Men för att ett ägg ska få kallas KRAV-ägg måste hela äggproduktionen vara godkänd av kontrollföreningen KRAV.


    Vad är frukostägg?
    Svar: Det är produktbeteckningen på ett stort ägg
    (63-73 g).




    Vad betyder viktklass M?
    När kvalitetskontrollen och genomlysningen är klar så sorteras äggen efter storlek. Det finns fyra storleksklasser för ägg:
    - XL (Mycket stora) mer än 73 g
    - L (Stora) 63-73 g
    - M (Medelstora) 53-63 g
    - S (Små) 43-53 g

    De äggen som är större eller mindre kommer aldrig ut till butiken utan skickas till produktindustri som torkar äggen för att ingå i kakmixer och annan matlagning.


    Vad är det för nummer ni stämplar på ägget?
    Vi stämplar ägget med ett nummer för den producent som levererar till vårat packeri, då kan vi enkelt spåra varifrån ägget kommer.


    Kvalitetsklasser ?
    Klass A betecknar högsta kvalitet och dessa ägg får inte tvättas eller på annat sätt rengöras, d.v.s. de skall vara hela och rena från värpningstillfället. Ägg av klass A ska vara klassificerade efter vikt.
    Klass B ställs inte lika höga krav som på A-ägg. De får vara tvättade men skall också ha normala och oskadade skal, ägg av klass B behöver inte vara viktklassificerade.
    Klass C är ägg som inte uppfyller de krav som ställs på A och B. De får endast levereras till
    livsmedelsindustrin eller annan industri.


    Hur många ägg värper en normalhöna om året?
    Cirka 300. Snittvikten är 60 gram varav gulan väger 20g och vitan 40g.


    Behöver jag vara rädd för att hönsen fått antibiotika eller hormoner i maten?
    Nej, svensk lagstiftning är hårdast i Europa när det gäller hönsfoder. Kadavermjöl och syntetiska färgämnen är också förbjudna.


    Är ägg nyttigt ?
    Ägg är rena vitamininjektionen!
    Med ett enda ägg och ett glas apelsinjuice har du fått i dig större delen av dagens vitamindos. Ägg innehåller ren protein och vitaminerna A,D,E,K, olika B-vitaminer och viktiga mineraler. Vitamin A är bra för synen, växten och kroppens försvar mot infektioner och sjukdomar. Vitamin D och kalcium bygger upp skelettet och tänderna.
    Vitamin B2 (riboflavin) håller hyn fräsch och bidrar till kroppens immunförsvar. Energiinnehåll per 100 g: Energi 640 KJ (150 kcal), Protein 12 g, kolhydrat 1 g, Fett 11 g.

  • Rudolfios 28 februari 2010

    Ohppps! Det kan inte vara frågan om 2 mm2(kvadratmillimeter) utan 2 cm2(kvadratcentimeter!
    Eller?:o
    Oväsentligt, men dock, säger en Messerschmitt( läs Besserwisser):D

  • safir74 28 februari 2010

    Skrivet av blyerts den 27 feb 2010

    Skrivet av Gnurf den 27 feb 2010

    Vi undanber Oss rascism i den här tråden blyerts (H)

    Intressant teori jimboz, inte ens jag skulle ha kunnat komma på den :o



    :'( Asså ... det var inte det jag menade ... har alltid undrat om det är nån skillnad på dom faktiskt :(

    Som liten trodde jag alltid att dom bruna äggen var mer förnäma och smakade mycke bättre än dom vita, eftersom mor aldrig köpte bruna ... men, i ärlighetens namn ... jag har inte märkt nån skillnad ... och ... VARFÖR är dom bruna egentligen :o Varför finns det inga rosa, lila eller blå för egentligen


    Vita höns lägger vita ägg och bruna höns lägger bruna ägg. Det går att få ägg som är lila och gröna. Där jag köper ägg expreminterar frun i huset (fråga mig dock ej hur eller vad hon gör). Jag har nämligen fått några lila och gröna ägg...dock mycket ljust färgade:o

  • Gnurf 28 februari 2010

    Det blev Omelett med lax ikväll...för säkerhets skull...så man inte blir :@ så här pass sent på kvällen...:)

  • Rudolfios 28 februari 2010

    Skrytgubbe där!
    Här blev det "chefsmat" i stugan! Dvs. bruna bönor med fjäsk!

  • Rudolfios 1 mars 2010

    Ha-ha-ha! Jag visste att Du Gnurf skulle titta och se om det kommit fler tips!
    Och.....hihihi. diu är inte ensam!:D

  • Gnurf 26 mars 2010

    39 ägg i kylen vid inventeringen igår, och den årstid då Vi alla begår kollektivt barnarov från de stackars Hönsmammorna närmar sig. Har den senaste tiden kunnat konstatera att ägg märkta XL har mer nonstickbeläggning än de mindre varianterna...{cowboy}

  • evaldo 26 mars 2010

    Har någon smakat strutsägg?

  • The_mama97mia 26 mars 2010

    Jag har aldrig sett strutsägg till salu, vore spännande att smaka. Minns att i ngt avsnitt av halvåttahosmig så var det en strutsfarmare som bjöd på struts genomgående.

    I engelska matprogram ser man ofta att dom använder vaktelägg, det har jag aldrig smakat heller och inte sett att det finns att köpa. Nån som provat det?

  • Roskerstin 26 mars 2010

    Har smakat strutsägg, då det fanns en strutsfarm i närheten där jag bodde tidigare utanför Stockholm. Smakar precis som vanliga ägg, jag smakade det stekt för jag tror inte att man kokar dom.. Man kan göra ett antal sockerkakor av ett och samma ägg kommer inte ihåg exakt hur många men det var ganska många.

  • elsa-nilsson 10 maj 2010

    Jag vet inte om detta är sant,men jag vidarebefordrar i alla fall en teori som jag läst,angående svårskalade ägg.Det är så att äggskal faktiskt släpper igenom lite luft.Så när äggen blir lite äldre så har det sipprat in luft och då släpper skalet lättare.På helt färska ägg sitter skalet väldigt fast.
    "De gamla" förr i tiden visste ju att helt färska ägg är svårskalade,men de visste förstås inte varför.
    Hälsn.Gamla Elsa.{music}

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.