Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Nässelsoppa

  • Okänd 23 april 2009

    Nu är det hög tid att plocka de första primörerna i naturen, nässlorna!
    Jag har ett ganska bra recept på nässelsoppa, är det någon annan som har ett sådant? Den nässelsoppa jag brukar göra baseras på kalvbuljong, finns det andra varianter?

    Oj vad jag blev sugen, det kommer att bli premiär i helgen, bara jag hittar några nässlor vill säga!

  • The_mama97mia 23 april 2009

    mmmmmmmmmm jag är rädd för att jag inte hinner ut o plocka så mkt, men... mmmmmm vill ha nässlor"
    (Y)

  • ros 23 april 2009

    :)Visst är det gott och nyttigt med Nässelsoppa
    Nässelsoppa

  • Okänd 23 april 2009

    Tackar och bugar ros!
    Det liknade inte alls det recept som jag har gjort!
    Återkommer med det senare.
    Vill även bifoga en bild på den underbart gröna soppan, med det pocherade ägget mitt i!

  • Okänd 25 april 2009

    Nu bär det iväg, ut i solen, på väg till mitt suveräna nässelställe.
    Det blir alltså nässelsoppa med pocherat (förlorat) ägg till lunch i morgon!
    Passar utmärkt nu när det är vårrustning av båten som gäller.
    Receptet på "min " nässelsoppa kommer inom kort i min kokbok.

  • LaJefa 25 april 2009

    Ser fram emot receptet...har sparat ros recept...men det är ju skoj att jämföra. Har faktiskt aldrig testat nässelsoppa...men det lär jag gör nu.

  • svengelsk 25 april 2009

    Miss Bi har det bästa receptet jag har provat. Gladiolus recept är också mycket bra om man bara vill ha nässlor i soppan.

  • Okänd 26 april 2009

    Så var lunchen överstökad.
    Det blev nässelsoppa.
    Receptet finns i min kokbok och det är bara så bra!
    Så här ser det ut:

    Nässelsoppa

    Hoppas att det smakar!

  • lena4 27 april 2009

    Visst nässlorna innehåller ju mycket järn, Jag brukar plocka nässlor och torka. Tillsätter sen i degen när jag bakar matbröd.
    Vet nån om det är lika mycket järn kvar i torkade nässlor ?
    Och om det finns järn kvar när jag gräddat brödet ?

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.