Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Någon som vet????

  • irpan 15 april 2010

    Är det någon som kan svara på varför såsen i en gryta skär sig när jag lägger i cremefresh? Jag har prövat att ta bort grytan från plattan så den inte kokar men det hjälper inte.

  • Bumbis 15 april 2010

    All creme fraiche är väl kokbar nu för tiden så jag tror att det beror på att man har något syrligt i såsen tex tomat. Prova att reda med lite maizena så får du kanske ihop den igen. Detta är bara en gissning men jag har för mig att jag läst detta någonstans.

  • Cassiopeya 15 april 2010

    Jag har varit med om att det hänt när det är billigare sorter, så nu köper jag alltid riktig creme fraiche, vet inte om jag inbillar mig, men jag tycker det går bättre :)

  • irpan 19 april 2010

    Jag använder alltid riktig creme fraiche så det tror jag inte det är. Skall pröva att reda den med maizena nästa gång det händer.

  • Okänd 19 april 2010

    Skrivet av irpan den 19 apr 2010

    Jag använder alltid riktig creme fraiche så det tror jag inte det är. Skall pröva att reda den med maizena nästa gång det händer.

    Är du riktigt säker att det står kokbar på den? Det brukar vara de här lättare sorterna som ev. skär sig.

  • 59anette 26 april 2010

    Jag brukar lägga i lite strösocker (bara lite så det inte ge någon smak) då brukar det fixar sig.

  • The_mama97mia 26 april 2010

    intresanta tips, jag har bara märkt dett a när jag gör sambalkotletter i ugn, men det är inget problem

  • irpan 27 april 2010

    Tack för tipsen skall kolla om något av dom hjälper.

  • tillasag 27 april 2010

    När jag gör min tomatsoppa så använder jag creme fraiche, mildas lätta kokbara men jag häller över I dl vätska i en skål och blandar i creme fraiche. Rör det sedan till en jämn "smet" och sedan häller jag tillbaka vätskan i stora grytan! Funkar varje gång!:)

  • zorbaz 27 april 2010

    Jag brukar alltid blanda i creme fraichen i någonting kallt innan jag rör ner det i grytan. Lättast är det om man rör i den när allt är kallt.

  • maxxess 30 april 2010

    Det skiljer mellan märken antar jag.. Exakt samma recept (som innehåller krossad tomat) kan skära sig med matlagningsgrädde av olika slag (ibland, inte alltid), men med milda 7% blir det bra.

    Mjölkbaserade produkter lär väl alltid skära sig någon gång (det är ju så man gör ostmassa), milda mini är gjord på oljor så det är väl därför den ej skär sig. Milda Mini kan enkelt ersätta grädde till rätter med syra, men jag känner tyvärr inte till något som ersätter fraichen rakt av.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.