Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Nationaldagen

  • enAnnan 6 juni 2008

    Så vad äter ni idag på nationaldagen? Blir det något speciellt?
    Hörde på radion igår att de pratade om sill, nubbe och jordgubbar - men det är ju midsommar snart!!
    :D

    Hos oss blir det grillning med vänner. (det gjorde vi iofs igår oxå...)
    Ett gott rött vin, La Chasse, till och en del grönsaker på grillen; majskolv, paprika och smålökar, utöver karrén med fruktsmöret till då.

    Till förrätt äter vi Kaptensröran under mina recept, på kavring.
    Till efterrätt blir det rabarberpaj.

    Hur firar ni andra i matväg?

  • anluk 6 juni 2008

    Blir faktiskt sill och potatis till lunch. Kände att det är bra sommarmat.
    Ikväll grillar vi fläskfilé och dricker något gott vin till.

  • ca70 6 juni 2008

    Ikväll blir det grillat; souvlaki-spett, ugnsrostade potatisklyftor, sallad med tomat, rödlök, gurka, majs och kiwi, fetaoströra och tzatziki. Ett gott rött vin till mig och kall öl till sambon dricker vi till det. :D
    En dessert får vi också ha, ananaspaj med vaniljvisp, som vi tar till kaffet.

  • matglada_pojken 6 juni 2008

    För mig blir det tacos, har laddat upp med en guacamole, en salsa, dipp, köttfärs, tortilla, taco tubs, taco chips cheese och chili, plus massa grönsacker och så massa gäster med förstås (typ hela släkten):D:D:D och en förrät crostini med tappenade

  • Ullis1 6 juni 2008

    Ja idag är det en härlig dag! Solen skiner, gräsmattan är nyklippt, flaggan är i topp och så också humöret! (Y) :D
    Här blir det grillad nötbiff, potatis, bearnaisesås, sallad, lite annat grönt på grillen b.la tomater och ett gott rött vin till. Efterätten blir något i chokladväg med glass.
    En fin dag! :)

  • Gunn57 6 juni 2008

    Här blir det grillad fläskfilé klyftpotatis bearnaisesås sallad
    och ett gott vin till:p :D (Y)

  • starfighter 6 juni 2008

    Här blir det inte något direkt firande (åker bort imorgon, så det blir lite kylskåpsrensning :)). Stekta sorunda-korvar, potatiskaka, ajvar, gräddfil, lök och sallad. Efterrätt? - kanske lite glass, det borde finnas i frysen, tror jag....

  • Carro67 6 juni 2008

    Idag ska vi grilla kyckling med potatissallad och en grekisk sallad. Till efterrätt blir det glass och jordgubbar. :)

  • Ami406 6 juni 2008

    Ikväll ska vi äta grillade revben med lite mimosasallad till o lite öl eller vin får se hur varmt det är frama kvällen:p

  • Bohnke-Oslo 6 juni 2008

    Bakad potatis med skagenrøra og vitløkssmør
    grillad Entrecote med frisk sallad
    som avslutning en skål med kräfter
    Kraftigt Roija-vin og mousserande vin til kräftorna

    Grattis käre Nabo!!!

  • MrsG 6 juni 2008

    Hejsan!
    Hos oss här i USA blir det sill i olika sorter, köttbullar och prinskorv och självklart hemgjord svensk nubbe med öl. Det viktigaste av allt är ju att vi sätter fram svenska flaggan på bordet!(Y).
    Jag har tur som har en man som älskar sill och de svenska traditionerna.
    Regniga hälsningar ifrån staten Washington!
    Maria

  • tantdrake 6 juni 2008

    I Sävast avnjutes benfri kotlett i gräddig cayennehot sås med lite trista potatiskroketter. Man tager vad man haver :) Tvättstugedag och ingen inspiration :'( Lite halvsol och knappa femton plusgrader gör att avsaknaden av egen grill inte känns så akut.... Avslutat en arbetsperiod och ser fram emot att laga lite matklubbsrecept i några dagar (Y) så det finns hopp!!!

  • MammaIrene 6 juni 2008

    Faktiskt inget firande alls, vi sjöng nationalsången allihopa o såg lite på tv.s nationaldagsfirande.... funderade väl lite på att åka o kolla kronprinsessan eftersom hon var 1 mil härifrån i Kungälv, men det var ju så varmt.........

    I morgon skall vi ut o övernatta i båten för första gången, har inget med nationaldagen att göra, men o vad härligt det skall bli, hoppas jag ....3 barn på 2, 4 o 6 år, så lite spännande är det ju hur det skall gå......

  • bakakaka 7 juni 2008

    Har varit på Sweden Rock i kväll med några kompisar.. Nja inte riktigt kanske, inte inne, men vi gick en runda utanför. Rock är ju inte riktigt min musikstil. Men utanför är mycket folk och man går och kollar bland marknadsstånden. Där har vi ätit Langos. Mmmm.... Efteråt var vi här hemma och fikade och hade "efterfest". Nu har gästerna precis gått hem och jag hamnade vid datorn.

  • The_mama97mia 7 juni 2008

    Kära medborgare!
    Nu har nationaldagen förflutit. Kan rapportera att vi firade med en dag på stranden, medhavd matsäck. Och sen, ngt av det svenskaste som finns, Hemglassbilen kom... SIgnalen ljöd högt öve rhela sjön.... Jag sprang dit i bikini o inhandlade glass som inmundigades vid badet. Det var häftigt, har vi aldrig lyckats med förut.
    Sen på kvällen tog jag o min mor o åt Surströmming, potatis, lök, tunnbröd o västerbottensost. Det var MUMMA!!!!!!

    Annars var det dåligt med flaggviftning o sång här. :)

  • Okänd 7 juni 2008

    Här blev det smörgåstårta till lunchen och på kvällen åt vi en smaskig pizza.Till eftermiddagskaffet hade vi köpt hallontårta.

  • The_mama97mia 5 juni 2009

    Lyfter tråden från förra året - för imorgon är det Nationaldags-dags igen!
    Vad gör ni då? Vädret är inte så lovande här så grillningen känns inte lika självklar som annars.

  • Gul13 5 juni 2009

    Grillar oavsett väder faktiskt. Parasollet är stort. :D

  • mooseella 5 juni 2009

    Skrivet av Bohnke-Oslo den 6 jun 2008

    Bakad potatis med skagenrøra og vitløkssmør
    grillad Entrecote med frisk sallad
    som avslutning en skål med kräfter
    Kraftigt Roija-vin og mousserande vin til kräftorna

    Grattis käre Nabo!!!

  • boz1965 5 juni 2009

    Nationaldagen? Vad är det? :p

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.