Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Nystart för både vikt, hälsa, klimat och budget?

  • The_mama97mia 5 januari 2010

    Nytt år, nytt decennium. (Y)
    Nya ambitioner - ny beach-satsning för 2010. :o
    Mycket månad kvar i slutet på pengarna. :(
    Skåpsrensningen ger snart effekt = tomt? :p
    Oavsett vilket motiv som väger tyngst (hmm..) så:
    Jag skulle vilja få samlat lite tips och recept på billiga, nyttiga, goda vardagsrätter som också har mycket vegetariska inslag. VI äter lite för mycket kött i min familj nämligen.
    Hoppas på inspiration här! (Y)(Y)(Y)

  • Mistys 5 januari 2010

    Bra tråd. Brinner(L)verkligen för dessa ämnen. Både pga att jag jobbar/jobbat med ekonomi och hälsa men också som privatperson. Älskar att hitta kluriga lösningar för att få pengar över till annat utan att ge avkall på kvalitet förstås ( då får det vara dyrare om kvaliten på det billiga är skräp)
    Har också börjat "ett nytt hälsosammare liv" iom att vi gick in i 2010. Vet inte än om jag ska satsa på GI, Lkhf eller något annat sunt alternativ.Ska få tips av "Lillaja" på min mail ( tack för det).

    Har väl säkert något att komma med jag också så småningom, ska klura ut något :) Men tillsvidare ger jag tummen upp för denna tråd (Y) som kan ge så mycket till så många! Ser fram emot att följa den och må den leva länge (L)

  • Schnitt 5 januari 2010

    Tipsar varmt om GoGreens bönor och röror! Bara att värma upp eller äta direkt!
    De godaste är Salsan, med kidneybönor, tomat och majs och Barbeque, med svarta bönor i bbqsås.
    Alla dessa underbara bönor e ju ett asbra och mättande alternativ till kött!

    Har man dessutom en råsaftcentrifug är en hälsodrink om dan inte fel =)

  • The_mama97mia 5 januari 2010

    GoGreen är jättebra grejer men inte helt billiga. När jag är duktig gör jag egen bönsalsa på röda bönor, lök och chili m.m.

    Smoothies är toppen att göra av med rester på frukt - har tipsat i annan tråd men om du får över bananer - du vet dom blir liksom övermogna.... Skiva in dom o frys in, ta fram en näve sen till en smoothie.

  • The_mama97mia 5 januari 2010

    Jag tror att det här årets början blir väldigt mycket potatisrätter. Jag älskar potatis, barnen med. Ska lära mig göra fler rätter.

    Gnocchi står på schemat för inlärning o träning här. Tips ngn?

  • redd 5 januari 2010

    Smaksatt humus som dip/tillbehör/pålägg är väll ett tipps, annars är det väll grytor, grattänger etc. med kött i där du drygar ut med rivna/hackade grönsaker.

    Brödbak är också en rekommendation..

    Rårakor är också en underskattad rätt.

  • siggemums 5 januari 2010

    Skrivet av mama97mia den 5 jan 2010

    Jag tror att det här årets början blir väldigt mycket potatisrätter. Jag älskar potatis, barnen med. Ska lära mig göra fler rätter.

    Gnocchi står på schemat för inlärning o träning här. Tips ngn?


    Potatissoppa är billig och god mat. Barnen brukar uppskatta frikadeller i.
    Jag slår även ett slag för en av mina favoriträtter pasta med tomatsås med spenat. även det billigt, gott och naturligtvis ekologiskt.

  • hansdotter 6 januari 2010

    Pastagratäng blir ganska billigt om man väljer vad man ska ha i med omsorg. En lite bit kassler som blivit över eller några korvar som ingen orkade? Lite äggstanning över och kanske lite ost...klart.
    Jag hade lite grönsaker idag som behövde ätas upp så jag köpte billig kassler på extrapris och fräste med grönsakerna och curry och vitlök. Till det ris.
    Mitt tips för att få pengarna att räcka längre är att göra storkok, frys in och ta fram när kassan och lusten tryter. Jag har i dagarna organiserat om min frys så att jag har ett fack för frysta rester och ett fack för icke tillagade råvaror. På så sätt hoppas jag få en bra överblick över hur det ser ut på matfronten här hemma.

  • Mistys 6 januari 2010

    Nu kom jag på ett tips (Y)
    Ett tankesätt som jag alltid hade när mina barn var små och vi levde på en lön.
    Få råvaran att räcka till två måltider. Så här.......

    Falukorv - Stekt i skivor går hela ringen åt. Som korvstroganoff, korvgryta, falsk sjömansgryta,soppa ,makaronipudding mm räcker ringen till två ibland t.o.m tre måltider.

    600 g köttfärs - Som köttbullar eller taco går allt åt. Som köttfärssås,gulasch,chili con carne, paj,pirog,lasagne räcker den till två måltider.

    Hel kyckling eller 5 kycklingbröst - helstekt går allt åt. Som currygryta, paj,soppa, andra grytor räcker det till kanske inte två måltder alla gånger men absolut till middag och minst två matlådor.

    Så här ser mängden och vad det räcker till ut i min familj. Det är naturligtvis olika om man är många. Men kontentan tycker jag är att ju "renare" måltid ju mer går åt. Blandat som gryta, gratäng och soppa räcker det längre och pengarna också. Sen är det ju nyttigare att få med lite grönt i rätterna eller vad man nu drygar ut med (Y)

    Tipset kanske är självklart men alla kanske inte tänker på det.

  • anmawa 6 januari 2010

    I kväll blir det något med köttfärs har inte bestämt vad. Pastagrätäng kanske. Sjuka tonåringar så det blir nog så att vi få laga så grabbarna bara behöver värma tor och fre.Väldigt bra tråd det här.
    Fisksoppa kanske vore än ide har över musslor i burk.

  • Mistys 6 januari 2010

    Lär dig göra kroppkakor eller du kanske kan redan :)

    Gott, mättande och såååå billigt. Mina barn älskar det (L)
    Perfekt sätt att ta tillvara gårdagens kokpotatis, en lök, ett par dl mjöl och en liten,liten fläskbit eller ett baconpaket blir middag till många !

  • The_mama97mia 6 januari 2010

    Kroppkakor ja... Body Cakes! Fast jag föredrar pitepalten då. Det var länge sen jag gjorde.

  • Gnurf 6 januari 2010

    Jo, Nystart här oxå. Som tur är så betyder nyttig levnad per automatik billig levnad (Y) Har aldrig begripit mig på folk som hävdar att det är dyrt att vara nyttig :o Jag är en pendlare viktmässigt, varje höst/vinter lägger jag på mig vikt (likt en björn går Gnurfen i ide, olikt björnen tilltar matlusten) :D för att sedan tappa vikten under vår/sommar. Kost och träningsomläggning är min melodi...(Y)

  • The_mama97mia 6 januari 2010

    Jag dammade av lergrytan idag o gjorde en form med mkt potatis, en del hjortfärs. Jag tyckte det var jättegott. Ett sätt att göra smidig mat med mindre kött i. Blir mer lergrytor framöver.

    Sen ska jag ÅTERIGEN försöka ha soppa till middag en kväll i veckan.

  • Gnurf 7 januari 2010

    Röda linser kostar alltid 10,90/paket på ICA (iaf där jag bor), slår man ihop det med....

    500g kassler för 19,90 (Hemköp)
    2 st lökar för 2kr (4,90/kg på ICA)
    500g passerade tomater för 4,50kr (Hemköp)
    2 buljongtärningar (inte så dyrt)
    Lite kryddor från skafferiet (inte heller så dyrt)

    Så får man 10portioner linssoppa för sisådär 40kr, dvs 4kr/portion (Y) Massor med goa proteiner, vitaminer, mineraler å antioxidanter får man på köpet!!

    Skippa kasslern så blir det vegetariskt....(Y)

  • anneli1989 7 januari 2010

    Jag jobbar också på formen till sommarn ;)

    Min bästa grej är den hederliga tallriks modellen. Numer äter vi i och med den mindre kött eftersom en kyckling/lamm/kalkon filé ect. fårräcka till två. jag brukar steka hela och sen skiva tunt.
    gör alltid en god sallad till. Med bönor och fetaost eller så. sen kanske lite potatis quinoa eller ris till.

    Men största grejen är bara att inte äta mer än man behöver. då räcker de längre.

    Just nu tar jag ett eftermiddags snack, krispiga grukstavar med nymalen svartpeppar och fling salt.
    yes!

  • lillawe 7 januari 2010

    (Y)Hej!
    Ett annan billig och vardagsnära maträtt att göra egen blodpudding. Jag gör en sats med ½liter blod och sedan fryser jag in lämpliga portionsbitar.:D:D //lillawe

  • The_mama97mia 7 januari 2010

    När jag skrev klimat i rubriken så tänkte jag just mkt på att minska ner på kött-konsumtionen. Ni som sitter på bra recept och tips av mer vegetariskt stuk, fyll på i tråden!

    Egen gjord blodpudding måste ju vara klimatsmart, nyttigt o allt, säkert jättegott med!

  • Mistys 7 januari 2010

    Afrikansk kikärtsgryta

    Detta är i särklass mitt godaste veggi alternativ. Ihop med ris eller quinoa.
    Sååå gott och billigt (Y)

  • lillawe 7 januari 2010

    Skrivet av mama97mia den 7 jan 2010
    Javisstt är den nyttig, inte så fet och man har rena produkter! Jag har gjort den i över 20 år och den naturligtvis godast nygjord, med lingonsylt.//Lillawe:D(Y)
    När jag skrev klimat i rubriken så tänkte jag just mkt på att minska ner på kött-konsumtionen. Ni som sitter på bra recept och tips av mer vegetariskt stuk, fyll på i tråden!

    Egen gjord blodpudding måste ju vara klimatsmart, nyttigt o allt, säkert jättegott med!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.