Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

nyttig mat

  • pindi 1 juni 2009

    Hej,
    Jag behöver lite tips på nyttig mat!
    Hur jag än gör så blir det creme fraiche, ost eller något annat inte så nyttigt i maten.

    Nån som kan tipsa om bra mat? :)

  • safir74 1 juni 2009

    Det finns ju lättare varianter av både ost och creme fraiche som du kan använda. Eller så fyller du halva tallriken med grönsaker och i stället för vanligt ris så kan du antingen ha råris eller bulgur eller couscous. Dessa finns dessutom i fullkornsvarianter. Fullkornspasta är ju också nyttigt. Till maten kan du ju också äta ett gott fullkornsbröd/surdegsbröd.Då kan du bara ta en liten del av tallriken till maträtt med fett i (om du nu inte vill använda lättare creme fraiche m.m) (Y):)

  • gimmiahug 1 juni 2009

    Det finns massor av supergott där ute som inte behöver fraiche, ost etc! Min första tanke var att du kanske ska leta upp ett gäng recept som inte innehåller diverse onyttigheter, spara de du tycker bäst om och laga dem igen - för då tycker du ju om dem som de är och saknar inget! Exempelvis hittar du ingen ost eller grädde i Kinesiska eller Japanska recept - det är bara att kasta sig ut i nyttighetshavet!

    Om du är väldigt glad i sås, kan du kanske hitta grönsaksbaserade såsrecept som salsa i olika varianter, tomatsåser, paprikasåser - och ost kan ibland ersättas med keso! Har själv en favorit när ostsuget sätter in, och det är zucchinihalvor som fylls med keso och skinka, strös med kanske en matsked lagrad ost per halva och ugnsbakas - smakar som rena fettdrypar-ostkalaset men så är det ju inte! :)

    SEN.... är det ju kanske lite enklare nu på sommaren att lägga ner tyngre, fettiga vanor, så passa på! Gör ljumma sallader med vinaigrette (olivolja och kallpressad rapsolja är jättenyttigt!), fisk med kall sås på pepparrot, valnötter och yoghurt (lite fettigt men med nyttiga bakterier etc), lax med rå salsa på tomat, paprika, grapefrukt, rödlök, olivolja, chili....

    Jag tror inte man ska vara jätterädd för att använda godsaker i maten fast än de inte är helt nyttiga! Jag försöker vara nyttig under veckorna och stoppar i mig grönsaker och frukt som om det vore choklad, men behöver i gengäld inte akta mej så mycket för synderna - det får inte plats så mycket av dem i magen efter all kaninföda!

  • redd 1 juni 2009

    Pastasås på krossade tomater
    Enkel och fettfri.
    Smaksatt kikärtspasta

    Tomatsåsen passar bra med pasta.
    Båda är bra med tortilas eller dylikt.

    Hemmagjorda hambörjare kan vara nyttigt. Samma sak med köttfärssås som kan innehålla både morötter och massa tomat.

    Wok är ju bara nudlar, stekt kött, och stekta grönsaker..

    Göra eget bröd ger inte bara ett nyttigt bröd, det bränner fett också ;)

    Gör egen tsaziki av fettsnål turkisk yogert (0,5-3%). Grovriv halv gurka blanda med 1tsk salt och 1krm vitpeppar och 2vitlöksklyftor. Klart.

    Personlig sommarfavorit är att ha stekt köttfärs i kylen.
    Sedan tar man pitabröd eller tortila och har i värmd köttfärs, massa sallad och grönt samt någon fettsnål dressing

  • boz1965 2 juni 2009

    Fett i maten är inte nödvändigtvis dåligt eller onyttigt. Det gäller bara att vara uppmärksam på vilken sorts fett man sätter i sig. Omättade eller fleromättade fetter är betydligt bättre än mättade fetter.

    "Matnyttig" :D länk: http://www.margarin.se/www/aboutfat.asp?content=5

  • mooseella 2 juni 2009

    Håller inte med om att man ska använda margarin. För många tillsatser i det, riktigt smör, kallpressad rapsolja och extra virgin olivolja är de enda fetterna jag använder. Har på drygt ett år förbättrat alla mina blodvärden, kolestorolhalten är kanonbra enligt min läkare.(Y)
    Jag gör eget bordsmör, bredbart.

    Bredbart Rapsoljesmör

    Låt
    1/2 kg smör ligga framme en stund för att mjukna lite. Kör det sedan i mixer tillsammans med
    2 dl kallpressad Rapsolja.
    Häll sist ned ca 1 dl vatten.
    Mixa.
    Tillsätt ev. salt eller varför inte vitlök efter smak.
    Klart. Jättegott på smörgåsen.
    Går lika bra att göra halv sats.

    Utdrag ur en längre artikel
    Livsmedelsverket anger nedan hur fetterna vid margarinframställningen behandlas med:
    Extraktionsbensin (hexan)
    Fosforsyra
    Lut
    Blekmedel
    Nickelkatalysator (vid härdning)
    Natriummetylat (vid omestring)
    Lösningsmedel från fraktionering
    Föroreningar som får förekomma i margariner:
    Bensin (hexan)
    Nickelrester (vid härdning)
    Metanol (vid omestring)
    Lösningsmedel från fraktionering
    Kemikalier från båttankar

    Detta tycker inte jag låter trevligt att stoppa i sig. Finns också en massa att läsa om detta i Mats-Eric Nilssons bok "ÄKTA VARA guiden till oförfalskad mat"

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.