Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Nyttig vardagsmat

  • saaabina 22 mars 2009

    Jag har bestämt mig för att börja äta lite nyttigare mat, men min receptbok är nästan tomt på sånt. Kan ni hjälpa mig och ge tips på nyttig vardagsmat?

  • Erajscha 22 mars 2009

    Det beror ju på vad du menar med nyttigt. Det jag menar med nyttigt är att äta balanserat med minst en tredjedel grönsaker på tallriken och att använda fiberrika alternativ. Tips blir då alltså:

    * pasta vit fiber och köttfärssås och så kokt broccoli till
    * Pannbiff och ungsrostade rotsaker
    * wokade grönsaker med kyckling och fullkornsnudlar
    * Stekt lantfalu med kokt potatis och blandade kokta grönsaker
    * ungsstekt lax med bulgur och kokta gröna bönor

    Kålpudding är inte så dumt heller om man lagar den utan sirap och socker
    Kålpudding ala LCHF

    Eller varför inte broccoligratäng och kassler

    Broccoligratäng à la LCHF

  • saaabina 22 mars 2009

    Det måste väl inte vara nått speciellt nyttigt. bara det är nyttigt. Jag har glutenintollerans så allt med fullkorn och så är inte aktuellt för mig.

  • anneli1989 26 mars 2009

    Hej jag är också gluten, och äter nyttigt.

    Jag brukar äta kokt bovete eller quinoa istället för vit pasta och ris.

    så äter jag myckte rätter med bönor linser och kikärtor. igår hade jag tex brottom och ville slänga ihop en middag snabbt, då sköljde jag bara en burk kikärtor och blandade ihop de med smulad fetaost, olivolja, citron, svartpeppar, hackade tomater. 3 sekunder och super nyttigt jättegott.
    låt fantasin flöda!

  • monac 26 mars 2009

    ett dagligt inslag av bönor och linser och groddar såklart!!!!!
    Soppor tänker jag oxå...det är verkligen super smart mat!!!! Billigt,enkelt och snabb! går att variera i oändlighet. Kolla i "favorit soppa- tråden" så får du nog många uppslag på goda soppor!:)(Y)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.