Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Nyttig viktnedgång - pepptråd!

  • JennyV 27 september 2012

    När jag är sjuk köper jag alltid Bongs köttsoppa, enkelt och går fort och smakar bra. En knäckemacka med ost och ett glas kall mjölk till soppan är gott! Brukar koka ingefärsvatten när jag är förkyld; koka vatten och lägg ner en cm bitar av skalad färsk ingefära, en pressad citron, ett par skedar honung . Häll detta i en termos och drick av hela dagen! Igår var jag ute och gick med stavar i 1 timme, det duggade lite men är ju ganska varmt så det var okej! Kör fortfarande GI, det går ju upp och ner, svårt med recepten, att hitta sånt man gillar och variera sig!

  • mariaahlgren 27 september 2012

    Jag hänger på! Hoppas kunna hitta motivation av er till att tag i vikten...

  • safir74 27 september 2012

    Samma här...har hållit på med GI förut utan problem och lyckades gå ner ca 7 kg. Har dock gått upp dom kilona och några till sen jag slutade upp med GI. Har svårare denna gång att komma igång igen....

  • TTJ 27 september 2012

    Har precis börjat äta enligt viktväktarna och vill verkligen tappa ett antal kilo så jag hänger mer än gärna på :)

    Viktväktarna passar mig väldigt bra då jag vill kunna äta ALLT då jag älskar mat och att laga mat.
    Jag följer det gamla pointssystemet eftersom det fungerat bra för mig tidigare då jag gick ner ca 17 kg på egen hand. Möten och sådant är inget för mig, men alla behöver lite pepp ändå så denna denna tråd var ett mycket bra initiativ!

    Har också hittat flera bra pointsberäknade recept här på mk!

    Lycka till alla! (Y)

  • mkml 27 september 2012

    Jag e oxå på !!!! Motivation behövs alltid och när de sista kilona ska bort är det lätt att råka stoppa i sig onyttigt och helt plötsligt har man gått upp någe kilo. Jag ska gå ner 10 kg till har jag bestämt mig för men det e svårt när man älskar att baka och alla härliga recept man bara måste prova här >:D Jag äter enligt viktväktarna och det funkar för mig.

  • justinethyme 27 september 2012

    Jag har skippat socker och reducerat kolhydratintaget. Ökat på protein i form av en bärsmoothie gjord på mjölk bär och proteinpulver. Till frukost två knäckemackor med smör och ost..och annat gott. Sen under dagen äter jag det som jag gillar. kassler kyckling , färs ägg fisk skaldjur och feta såser antingen bearnaise eller gjort på cremefraiche. sallad till med massa gott i. Broccoli blomkål, kål.
    Har tappat 10 kilo på 3 månader på detta sätt utan att motionera annat än hundrpromenader vilket är det samma som innan. Jag är en sån som glömmer att äta så det har blivit nåt snabbt att stoppa i sig vilket blev helt fel.
    För mig är det kolhydraterna som påverkar blodsockret som är boven.

  • Virvlande 27 september 2012

    Wow! Kul att vi blir så många. {clap}

    JennyV, jag kör stenhårt på ingefära när jag är förkyld! Till frukost tog jag en smoothie med blåbär, jordgubbar, hallon, ingefära, linfrön och soyamjölk. Jag hoppas på att bli frisk snarast så att jag kan börja träna igen när jag fortfarande har motivationen.. :p

    Ska vi börja dela lite recept?
    Vad ska ni äta till middag idag till exempel?
    Jag och sambon klurar på någon soppa idag.

  • Swema 27 september 2012

    Hej.

    Även jag vill hänga på det här initiativet. Har precis börjat lägga om mina matvanor där jag minskar på intaget av snabba kolhydrater. Framför allt måste jag bli av med småätande av saker med mycket socker i. Jag försöker som många av er andra att äta "bra" under veckorna och lätta lite på reglerna på helgerna. På grund av sjukdom har jag inte kunnat motionera något nämnvärt på en månad, men ska börja ta tag i det nu när jag blivit bättre. Går jag ner i vikt, ser jag det som en bonus och det kan hända att när jag fått in en rutin med bra mat så fokuserar jag mer på vikten.

    Sen jag slutade spela fotboll så har jag inte lyckats hitta någon träningsform som håller mig motiverad. Jag kan tvinga mig själv att träna, men det håller inte i längden. Så ska försöka testa på lite olika träningsformer när konditionen blivit lite bättre. :s

  • mkml 27 september 2012

    Idag blir det
    Viktväktarnas köttfärspanna

  • MetalTroll 27 september 2012

    Skrivet av Virvlande den 24 sep 2012

    Jag har även några dagliga mål som står med stora röda bokstäver på en whiteboard vid min dator:
    "Drick vatten
    Gör situps
    Ta en promenad
    Ingen mat 3 timmar innan sovdags

    Gör det nu latoxe!"

    Än så länge fungerar det rätt bra. (Y)



    Fantastiskt - man ska veta hur man ska tilltala sig själv för att få saker gjorda :D

  • Pernilla34 28 september 2012

    Suveränt med människor som peppar varandra.
    Mer recept är jag intresserad av, jag är 161cm lång och väger 67.7kg men och andra sidan rätt lat hehe så till och från märks det hur byxorna blir för små och midjan blev liiiiiiiiite för...!

    jag äter allt ... okej plocka bort inälvsmaten tack för den avstår jag :D

    Träning mmm vad är det? Har börjat att simma nu har sagt 3 gånger/vecka + powerwalks lite varje dag beroende på hur kroppen visar sig må. Träning på gym blir det med tiden också fast jag aldrig satt min fot i ett, men köpte träningskort igår och där ingår precis allt man vill göra i byggnaden. Suveränt då man kan altinera.

    Att äta något lite var 3-4e timme vet jag fungerar då jag gjort detta innan, men det blir som ett arbete att kolla klockan " när åt jag senast typ ".

    Sen mat är ju underbart gott och egentligen ska man ju kunna äta precis allt så länge det är i bra mängder + att man rör sig.

    Antar för att få ner midjan lite måste man gå på gymmet och få igång de små musklerna.

  • JennyV 28 september 2012

    Fredag kväll och ett glas rött står på bordet bredvid mig... Det är väl GI ...... ;) ikväll ska jag laga oxrullader fyllda med Philadelphiaost och fransk senap, till det en blomkålspure! Trevlig fredagskväll alla!!!

  • Virvlande 28 september 2012

    Inget vin för min del ikväll, men ett halvt kilo morotsstavar med en god dip står för fredagsmyset. Faktiskt godare än chips har jag kommit underfund med.

    Ha en trevlig kväll!

  • Virvlande 30 september 2012

    hej igen!
    Hur har helgen gått för er? jag kan erkänna att jag föll för frestelsen att äta kladdkakssmet igår..
    Har ni provat några roliga recept som ni vill dela med er av?

  • petrae 1 oktober 2012

    I helgen gjorde jag en gryta från viktväktarna. Gott! tyckte hela familjen.
    Gryta med kryddig korv och fläskfile`, 4 port.
    500 gr fläskfile´, 2 kryddstarka korvar, 2 tsk flytande margarin,1 dl syltlök,2 röda paprikor,1 brk minimajs,8 färska champinjoner,1/2 dl ättiksgurka,3 dl köttbuljong,2 dl matgrädde,1 msk mjöl,1 tsk mejram,salt,peppar. Skär korv och kött i skivor.Bryn korv, ta upp korven och bryn köttet i fettet. Krydda med salt,peppar,mejram. Strö över mjölet. Tilsätt syltlök,hackad gurka,strimlad paprika. Slå på buljong och grädde,koka 10 min.Blanda ner korv,svamp och majs, låt allt bli varmt. Servera med ris och sallad.

  • frokenviol 1 oktober 2012

    Kul med fler som är i samma tankar som jag. Hänger gärna på tråden. Jag försöker motionera genom långa promenader och ibland en löptur. Försöker också minska matintaget och skippar kolhydrater i de flesta målen. Har också dragit ner på mellanmålen. Hoppas kunna gå ner några kilo :)

  • JennyV 2 oktober 2012

    Åhh, har inte blivit någon promenad på en hel vecka :( Får ta mig i kragen och se om det hjälper ....

  • elleave 2 oktober 2012

    Här kommer några tips:

    Jag brukar försöka äta en frukt till frukosten, då har jag iaf fått i mig en frukt den dagen och så äter jag mindre mackor. Ibland äter jag lite yoghurt oxå (ca 1 dl) och då kanske jag har frukten där i =)

    Sen försöker jag äta mycket grönsaker, men jag gör oftast i ordning dem direkt på tallriken. Jag har snöat in på romansallad som jag river, den känns iaf nyttig. Sen lite olika grönsaker i klyftor/stavar.

  • Lenkan 2 oktober 2012

    Jag har tappat min motivation...fyller år imorgon och har blivit bjuden på massa kalas hit och dit, totalt sabbat min kaloriräkning!
    Tänkte försöka ta tag i det igen på måndag, men känner mig inte alls inspirerad just nu

  • kastela 2 oktober 2012

    Varje söndag gör jag en stor sats Linssoppa. Det tar jag med mig i matlåda under veckan. Den har inte så mycket kalorier, men ändå mättande och nyttig. Och desutom kan man variera den.
    Ha en bra kväll.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.