Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Nyttigare alternativ

  • kajsa36 6 februari 2009

    Hejsan...
    Jo jag undrar om ni kunde hjälpa mig med förslag på lite nyttigare alternativ att ha till maten isf pommes, klyftpotatis osv. vet ju att det finns coscos, bulgur, qinoa osv..
    Har ni några förslag eller bra recept??:D
    Kramen

  • Erajscha 6 februari 2009

    Om du är ute efter något lite festligare men ändå gott så prova rostade rotsaker. Annars kan man köra fullkornscouscous som man gör med buljong och sen blandar i fetaost och någon grönsak i, till exempel ärtor.

  • Maahl 6 februari 2009

    Hel bulgur och hel matvete är gott, det blir inte så kladdigt som krossade dito.

  • frucaos 6 februari 2009

    Vad är det som är så onyttigt med klyftpotatis - förutsatt att man inte dränker den i smör då ...
    Fullkornsris är bra också, och gott.

  • osita 6 februari 2009

    Så länge som du använder OLIV-OLJA är maten inte onyttig!!!!!!!!!!!! :D
    I ugnen med olja + grönsaker + kryddor i STEKPÅSE är suvärent - ingen disk!!!! :p

  • The_mama97mia 6 februari 2009

    jag gör mycket klyftpotatis och rotsaker i ugn och försöker hålla nere mängden olja, jag lägger det skurna i en påse med olivolja o sen får det "gotta" sig i påsen så att det komme rolja på alla, det går åt mkt mindre på det sättet.
    En grej man glömmer att göra annars är kokta korngryn... Ett svenskt råris... :)

  • Vetebullen 6 februari 2009

    Mitt förslag är att du helt enkelt kokar grönsaker och rotfrukter som du tycker om i buljong. Supergott tycker jag :D

  • monac 6 februari 2009

    libanesik coucous,stora runda korn-kokar dem med buljong och saffran. Kanke inte nån GI-mat direkt men kul och annorlunda!
    Kolla/fråga i orient butiker(Y)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.