Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

...och recept på falukorv?

  • morgana 16 oktober 2007

    Min dotter är överförtjust i falukorv, men det är ju ganska fet mat, iaf om man äter med potatismos som hon vill.
    Så har ni recept på falukov på ett nyttigt sätt (och gott så klart) så bara lämna ut dem - tjuvhåll inte på dem.!?

  • evaldo 16 oktober 2007

    Jag har ett recept på falukorv som jag tror att hon skuklle tycka om. Korv och pastagratäng Jag skickar det.

  • evaldo 16 oktober 2007

    Hej. Gå till:
    www.gratisrecept.se
    där hittar du massor med fettsnål mat,
    däribland korv av olíka smak

  • 16 oktober 2007

    det finns ju falukorv av märket scan må gott lättkorv. i den är det ca 7g fett och 140 kalorier/100g, medan det i vanlig falukorv är ca 20g fett och 240 kalorier/100g(Y)
    god är den också:D

  • Jessika 16 oktober 2007

    Några tips:
    Äppelfalu finns bland mina recept.
    Falukorv i ugnen med kokt potatis är ett annat alternativ.
    Servera med pressad potatis istället för med mos.
    Prova Lithells 9 % korv. Den blir tom godkännd av svärfar (83 år).

  • Amika 16 oktober 2007

    Blir jag dumförklarad om jag anser att man inte behöver tänka så hysteriskt på hur fet korv är till barn om de inte är jätteöverviktiga? Kan man inte dra ner på godis och annat istället för att tänka på hur mycket maten innehåller i första hand? De flesta barn rör ju på sig så mycket helt naturligt. Falukorv och kokt potatis eller hemgjort potatismos är faktiskt inte en dålig maträtt, släng på lite kokta grönsaker o det blir en riktigt nyttig och bra middag. Det är hederlig husmanskost. Sen behöver man ju inte göra potatismoset med en massa grädde och smör. Jag klankar inte alls ner på alla som kämpar för att gå ner i vikt. Men ibland tror jag nästan att det blivit lite fetthyseri i dagens samhälle. :)

  • Lattemaja 16 oktober 2007

    Det här är toppengott!

    Skiva och stek någon eller några gula lökar några minuter. Kuba valfri mängd falukorv och stek den med löken tills den fått fin yta. Lägg sedan i någon matsked tomatpure och någon tesked curry och låt även det steka någon minut innan du strör över lite mjöl och rör runt ordentligt.
    Häll sedan på en skvätt standardmjölk (eller hoppa över mjölet och blanda mjölk och grädde istället - blir inte så fett om man tar lite av varje....) och låt koka upp.
    Skär ett äpple i kuber och lägg i tillsammans med någon klyfta hackad vitlök. Äpplet mjuknar fort och när rätten är så gott som klar smakar du av med salt och peppar.

    Servera med råris och strö färsk persilja över när du serverar.

    Alla (barn och vuxna) jag har serverat den här rätten till har tyckt om den. Jag är egentligen ingen vidare förespråkare av curry, men här är den perfekt - pröva och se!
    Och du - glöm inte persiljan, den är pricken över i.

  • morgana 17 oktober 2007

    Skrivet av Amika den 16 okt 2007

    Blir jag dumförklarad om jag anser att man inte behöver tänka så hysteriskt på hur fet korv är till barn om de inte är jätteöverviktiga? Kan man inte dra ner på godis och annat istället för att tänka på hur mycket maten innehåller i första hand? De flesta barn rör ju på sig så mycket helt naturligt.


    Hej igen!
    Du blir inte dumförklarad. Men min dotter gillar att äta MYCKET, och är mullig fast hon rör på sig hela tiden. Och då vill jag hellre att hon får äta mycket än att hon måste äta mindre mängd bara för att det är så mycket kalorier. Jag var tjock som barn pga att jag också ville äta mängder. När jag var tolv så BANTADE jag bort tio kilo en sommar och har kämpat sedan dess med att äta på ett bra sätt utan att vara överviktig. Det vill jag att hon ska slippa. :)
    Och Tack för alla tips jag fått!!!!

  • Jessika 17 oktober 2007

    Skrivet av morgana den 17 okt 2007
    Och då vill jag hellre att hon får äta mycket än att hon måste äta mindre mängd bara för att det är så mycket kalorier. Jag var tjock som barn pga att jag också ville äta mängder. När jag var tolv så BANTADE jag bort tio kilo en sommar och har kämpat sedan dess med att äta på ett bra sätt utan att vara överviktig. Det vill jag att hon ska slippa. :)


    Måste bara få säga att det är skönt att se att fler än jag tycker att det är viktigt att tänka på vad man äter redan som barn. Det är många barn som inte är runda och som inte behöver bry sig nämnvärt och det ska självklart inte vara frågan om någon hysteri runt maten. Men jag sitter med samma erfarenhet som morgana och önskar att jag fått lära mig redan som barn att det går att äta en mager korv eller en sås utan grädde och att alltid äta sallad om inte före så ialla fall till maten. Det hade besparat mig många år av dåligt självförtroende. Dessutom skadar det ju ingen att äta nyttigt.

  • Amika 17 oktober 2007

    Det här tycker jag är en jätteintressant och viktig diskussion! :)
    Jag gick min morgon promenad med hundarna idag o fick sällskap av en kompis o hennes hund. Då diskuterade vi det här med lätt produkter till barn.
    JAg tycker självklart att det är viktigt att tänka på vad man äter. Men inom rimliga gränser. :) Men vi tyckte att det borde finnas bättre korvprodukter t.ex. För i dagens falukorv är det ju så mkt grams! Istället för att som de gjort ta bort fettet o ersätta det med än mer grams... Gör riktiga köttkorvar. Jag tror att människor mer än gärna skulle betala mer för en riktig köttkorv än för en massa light korvar? Vad tror ni? :)

  • evaldo 17 oktober 2007

    Jag använder kycklingkorv ofta istället för vanlig falukorv. Den ser ut som falukorv, men vi i familjen tycker den är jättegod, inte så där fet och den är bra smak på, och framför allt den är fettsnål.

  • ThomasP 17 oktober 2007

    Jag håller med amika tror att folk är beredd att betala för bättre produkter , men det kommer alltid att finnas sämre mat för leverantörer pressas med priser så de gör sämre mat tyvärr// Mvh Thomas

  • Jessika 17 oktober 2007

    Håller fullständigt med om att mycket framförallt korv bara "späs ut". Korv med högt köttinnehåll är nästan alltid godare än en med lägre. Dessutom mättar den ofta bättre. Men tyvärr är det så att fetthalten i dessa korvar är lika hög som i den med mindre köttinnehåll.

    Visst är kycklingkorven god men ibland vill man ju gärna ha en "riktig" korv och då är valet mager med tillsatts av ex växtfiber (Gröna Slaktarn) eller en fetar variant.

    Det borde ju finnas ganska många som vill ha en korv med högt köttinnehåll och låg fetthalt så någon borde väl kunna tillverka en korv gjord av magra köttprodukter.

  • klotet 19 oktober 2007

    Något som vår familj gillar skarpt är kokt falukorv med dillsås och kokt potatis. Supergott! Jag använder pulversås (dillsås till fisk). Vet inte om den här rätten är så mager men fettet i falukorven stannar ju kvar i kokspadet (en del i alla fall). :D

  • evaldo 19 oktober 2007

    Det finns numera mager falukorv från Viktväktarna, och sen finns ju kycklingkorven, den är nästan godare än falukorven. Dillsås till korven har jag inte smakat, kanske ska prova det .

    Sen håller jag med om att det finns för litet sortiment på just magra korvarianter i butikerna.
    Nu i dessa tider när det är inne med att äta nyttigt så borde det finnas mera att välja på.

  • morgana 3 november 2007

    Jag måste bara säga att jag har upptäckt en "invandrarbutik" där de säljer kycklingkorvar och även nötdjurskorvar och det är i stort sett bara kött i dem och de är kanongoda! Så prova det, och säg vad ni tycker! De har ju sorter också där de blandar i paprika o grejer och det är spännande.

  • evaldo 3 november 2007

    Skrivet av morgana den 17 okt 2007

    Skrivet av Amika den 16 okt 2007

    Blir jag dumförklarad om jag anser att man inte behöver tänka så hysteriskt på hur fet korv är till barn om de inte är jätteöverviktiga? Kan man inte dra ner på godis och annat istället för att tänka på hur mycket maten innehåller i första hand? De flesta barn rör ju på sig så mycket helt naturligt.


    Hej igen!
    Du blir inte dumförklarad. Men min dotter gillar att äta MYCKET, och är mullig fast hon rör på sig hela tiden. Och då vill jag hellre att hon får äta mycket än att hon måste äta mindre mängd bara för att det är så mycket kalorier. Jag var tjock som barn pga att jag också ville äta mängder. När jag var tolv så BANTADE jag bort tio kilo en sommar och har kämpat sedan dess med att äta på ett bra sätt utan att vara överviktig. Det vill jag att hon ska slippa. :)
    Och Tack för alla tips jag fått!!!!

    Med tanke på att barn i regel äter mera godis än vad vuxna gör så är en fördel att de äter lite mera fettsnål mat anser jag.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.