Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Odlad lax/fisk

  • Gnurf 26 februari 2009

    Såg Ni Uppdrag granskning igår 25/2 på SVT1 kl 21!?? Ett intressant program om den odlade norska laxen som är så populär på svenska matbord, marknadsförs stenhårt och lovprisas av många Affärsidkare....

    Myntets baksida består i att fiskfodret som laxen äter före slakt är tillverkat av annan (ofta rovfiskad) fisk ur Världshaven. För att producera 1kg lax krävs det 2,5kg annan fisk via fiskmjöl. Alltså...ju mer norsk lax Vi äter dess mindre fisk i våra Hav. Å nu följer den odlade torsken, spättan, flundran osv i samma spår....

    Förändrar detta Er syn på odlad fisk? Mindre norsk odlad lax på middagsbordet?

    http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=106354&a=1454150&lid=puff_1455414&lpos=extra_0

  • zonale 26 februari 2009

    För oss har det förändrat vår syn på den odlade laxen och vi kommer att dra ner på den. Har hittat andra arter som jag tycker duger gott att ersätta tex torsken och spättan med tex stillahavstorsk och stillahavsflundra.

  • azlan_lena 26 februari 2009

    Ja , detta skall vi stå upp för alla , Haven måste få fortleva
    vi måste alla sluta oss samman , Men vem drar igång ......EU ... nått för politikerna ?
    Men vi konsumenter är ju trots allt lätt lurade, så går det så går det ..

  • Maripoosa 26 februari 2009

    Såg det jag också. Ett jättebra reportage! Fick mig en tankeställare.

  • Okänd 27 februari 2009

    Man känner sig som åsnan mellan hötapparna, den odlade laxen innehåller miljögifter och den vildfångade håller på att utrotas.
    Hur man än vänder sig har man ändan där bak!
    Östersjölaxen, den viltlevande, är förmodligen snart ett minne blott, liksom ålen. Torsken i Östersjön har heller inte så långt kvar med nuvarande fiskeregler.
    Allt detta beror på människans girighet och brist på förmåga att inse när det är dags att skära ner på rovfisket. Men det är inte endast detta som påverkat fisken i Östersjön, utsläpp från jordbruk, industrier, transporter och alla som bor runt detta unika innanhav påverkar dagligen den marina miljön i Östersjön.
    Så länge det är tillåtet att ta upp fisk från Östersjön så kommer jag att fortsätta att köpa den, det som skulle behövas är ett totalförbud mot fiske av lax,ål, och torsk för att de skall överleva. Först då skall jag sluta äta av dessa fiskar! Men om inte vi äter av den fångade fisken skickas den bara till något annat land, De som fångat fisken får alltid betalt för sina fångster. Fiskereglerna som Sverige inte kan påverka nämnvärt eftersom de är stiftade av EU ger bidrag till de som dragit upp fisken även om den måste slängas på tippen, s.k. återtagningsbidrag!
    Så vi fortsätter i alla fall att minst en gång i veckan äta vildfångad fisk från Östersjön.

  • Facklans 27 februari 2009

    Svår fråga.
    Jag äter inte den viltfångade fisken, då jag hoppas att "tilllsammans är vi starka". Om alla skulle resonera så - så skulle det ju fungera...

    "En droppe droppad i livets älv - har ingen kraft att flyta själv.
    Det ställs ett krav på varenda droppe - att hjälpa till att hålla varandra uppe"

  • Okänd 27 februari 2009

    Skrivet av Facklans den 27 feb 2009

    Svår fråga.
    Jag äter inte den viltfångade fisken, då jag hoppas att "tilllsammans är vi starka". Om alla skulle resonera så - så skulle det ju fungera...

    "En droppe droppad i livets älv - har ingen kraft att flyta själv.
    Det ställs ett krav på varenda droppe - att hjälpa till att hålla varandra uppe"


    Tänk om problemet vore så enkelt!
    Vad bryr sig fransmän, spanjorer eller italienare om torsken de äter kommer från Östersjön?

    Förmodligen inte ett skvatt.

    Rovfisket kommer att fortsätta så länge ingen totalförbjuder det.
    Nej, då är det bättre att vi själva äter upp fisken som kommer från Östersjön.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.