Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Överbliven julskinka

  • Linlock 26 december 2008

    Vad gör ni med den där julskinkan som (kanske) blivit kvar efter julbordet? Jag har mycket skinka över eftersom vi är en liten familj så det hinner bli några varianter. Idag har jag gjort pizza med julskinka(Y) Vad gör ni?

  • festmaten 26 december 2008

    Jag brukar göra en gratäng,som vi tycker är god.
    Strimla potatis och lägg i form precis som till Jansson. Blanda i strimlad skinka, hackad lök och svamp. Gör en vit sås och smaksätt med något som du tycker är gott, ex. paprikapulver, dijonsenap, tomatpuré mm. Strö sen över riven ost.
    Eller
    En vit sås med strimlad skinka och broccolibitar,servera till nykokt pasta.

  • Linlock 26 december 2008

    Skrivet av elpatron den 26 dec 2008

    Min skinka är inte överbliven men däremot efterbliven, hur gör jag med den då? :o :D

    Boka tid hos terapeut! Rekommenderas att ni går dit tillsammans (du och skinkan) i alla fall de första träffarna!(Y)

  • monac 26 december 2008

    mackor i toast järn med (jul)skinka och cheddarost:)...sonens favorit!(Y)

  • elpatron 26 december 2008

    Skrivet av Linlock den 26 dec 2008

    Skrivet av elpatron den 26 dec 2008

    Min skinka är inte överbliven men däremot efterbliven, hur gör jag med den då? :o :D

    Boka tid hos terapeut! Rekommenderas att ni går dit tillsammans (du och skinkan) i alla fall de första träffarna!(Y)


    Ok, tar med skinkan i foliepaket då med lite hål i så den kan andas, är det ok tror du? :D

  • anluk 26 december 2008

    Pasta med ost- och skinksås brukar jag göra. Eller en ost- och skinkpaj. Är också gott att värma den och servera med dett gott potatismos.

  • elpatron 26 december 2008

    eller frysa in den till nästa jul :D

  • Linlock 26 december 2008

    Skrivet av elpatron den 26 dec 2008

    Skrivet av Linlock den 26 dec 2008

    Skrivet av elpatron den 26 dec 2008

    Min skinka är inte överbliven men däremot efterbliven, hur gör jag med den då? :o :D

    Boka tid hos terapeut! Rekommenderas att ni går dit tillsammans (du och skinkan) i alla fall de första träffarna!(Y)


    Ok, tar med skinkan i foliepaket då med lite hål i så den kan andas, är det ok tror du? :D

    Nja, en sån där kattbur kanske vore lämpligare..

  • Linlock 26 december 2008

    tack för alla bra tips!(Y)

  • elpatron 26 december 2008

    Skrivet av Linlock den 26 dec 2008
    Nja, en sån där kattbur kanske vore lämpligare..


    Ahh, ok, tänkte mer på en sån där skinkbur eller en skinklåda med syrgastub i...så jobbit med kattbur då kattsand o leksaker o allt ska tas med... lättare med ett koppel o skinklåda, tror du inte? Eller måste man sätta på handbojjor oxo tro? Kloroform? :D

  • lennali 26 december 2008

    Här kommer ett förslag:
    Inbakad julskinka

  • elpatron 26 december 2008

    Inbakad skinka låter mums.. är det godare än inbakad Calzone?

  • elro 26 december 2008

    Varm julskinka med vit sås, kokt potatis, morötter, broccoli och ev. en jul- eller köttkorv som sällskap är en jättegod middag.

  • Prima 26 december 2008

    Om jag får rester över, strimlar jag ner det, fryser och sen använder jag det lätt till quiche eller hembakt pizza. Har hon även använt det som skinksås till pasta.

    Om man tänker efter så smakar ju inte skinkan jul så... så använd den som du gör med annan skinka...

  • Okänd 27 december 2008

    Bräckt julskinka, stekt potatis och beasås, mums.
    Frys in en bit och spara den till nån maträtt längre fram.

  • Ernst76 27 december 2008

    Jag skivar skinkan, lägger på en plåt (med bakplåtspapper) och in i ugnen. Ganska låg temperatur (ca:150 grader) i 30-60 min, tills den är lite torrkad. En bra film, torrkad skinka och en kall till det(Y).

  • softis 27 december 2008

    Skrivet av elpatron den 26 dec 2008

    Inbakad skinka låter mums.. är det godare än inbakad Calzone?



    Hahahha,gud va roligt m nån som kan ge lite sköna kommentarer,ä plötsligt inte så stelt här inne längre,kul;)

  • stinta 27 december 2008

    brukar använda detta recept:
    Barbros ägg och ostlåda

  • MatAnders 27 december 2008

    Gör en god curry,chilisås,purjolök pasta.(Y)

  • babbs 27 december 2008

    Hur gör ni för att få julskinka över? Äter ni inte av den?

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.