Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Överlevare

  • Jilliii 5 september 2009

    Hej
    nu ska jag ge mig ut i skogen på höstvandring i en vecka...
    v.38

    Har aldrig gjort nått sånt förr, inte så länge iallafall, o nu till den stora frågan

    VAD KATTEN SKA/KAN JAG ÄTA??

    ska bära allt själv o gå cirka en mil om dagen... SÅ LÄTT SOM MÖJLIGT..

    skall tillagas med hjälp av trianga kök

    Har nyligen blivit laktos int. så kan ju inte äta allt



    Please help me

  • Jilliii 7 september 2009

    hallå?? jag vill inte svälta

  • familjenlundin 7 september 2009

    Det enda jag kommer på är typ pulversoppor (som man reder ut med vatten), men det är ju inte så kul att äta det i en hel vecka :p men det är ett litet tips i alla fall. Hoppas du få fler svar (jag är inte direkt någon överlevnadsexpert :) )

    Lycka till!

    Mvh
    Marina

  • zudette 7 september 2009

    Du ska kolla efter frystorkad mat! Jag tror det kan finnas i specialförpackningar på friluftsbutiker.... tror jag!? Pulvermos, pasta och liknande bör du ju kunna köpa i en vanlig butik!

  • Annafbg 7 september 2009

    Det var länge sedan jag var ute i skogen längre än några timmar, men jag kommer ihåg att jag brukade ha med mig torkat kött att hyvla strimlor av och lägga i buljongkokt pasta.
    Torkad frukt och goda nötter är bra att ha att småmumsa på, man kan ju behöva lite extra energi ibland!
    Blåbärssoppa, nyponsoppa etc finns ju som pulver. Funkar bra till mellanmål eller frukost.
    Kolla innehållsförteckningarna noga på frystorkad mat! Det kan bli nödvändigt att packa med Lactrase! Annars är ju det det enklaste.
    Ha det så härligt i skogen!

  • Jilliii 7 september 2009

    Tackar :) ge gärna mer :)

  • boz1965 7 september 2009

    Pulversoppa à-la Varma Koppen är nog det billigaste och enklaste, och som inte lägger allt för mycket vikt till packningen. Japanska nudlar är kanske också en idé, det är ju bara att tillsätta vatten och den lilla buljongpåsen som följer med. Men, som sagt: kolla innehållsförteckningen först, redda soppor innehåller många gånger mjölkpulver.

    Första dagen kan du ju ha färsk mat med i en liten kylväska. Det finns små kylväskor i bävernylon/skumisolering som väger nästan ingenting och brukar kosta kring femtilappen. Packar du då en, eller ett par halvlitersflaskor med fruset vatten i väskan så har du ju dricka också och slipper dessutom släpa med kylklampar.

    Glöm inte heller att köpa vattenreningstabletter om du ska ta vatten ur t.ex. en bäck. Jag tror att sportbutikerna har sådana också.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.