Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Ofrivilligt odlade ätbara växter

  • Eery 17 mars 2009

    Hej!
    Nu när våren och sommaren börjar närma sig skulle det vara toppen att samla in lite recept och annat använbart som finns att göra av det vildväxande i trädgården.

    Har ni några tips eller ideér, allt behöver inte vara testat eller vedertaget.

    Finns ett par härliga ogräspajer som jag ska testa så fort kirskålen tittar upp i hallonlandet:@

  • systeryster 17 mars 2009

    Vore ju underbart om man kunde uppskatta kirskål som verkligen växer som ogräs.:@(Y)
    Späda brännässlor är ju en delikatess. Man kan plocka de späda bladen och förvälla dem så går de att använda i recept istälet för spenat. Spenatsoppa fast med brännässlor är gott, med en ägghalva i soppan blir det pricken över i:et. Min mamma gör också en röra av brännässlor genom att köra de späda bladen i en persiljekvarn och blanda i lite lingonsylt.Då får du en järnkick som heter duga, med c-vitaminet från lingonen så tas ju järnet upp bättre.

  • Eery 17 mars 2009

    MM det ska sparas(L)

  • monac 17 mars 2009

    har en paj med nässlor under mina recept!:) (Y)

  • monac 17 mars 2009

    såg nått bröd med Kirskål!(här på klubben) Tycker just kirskålen har lite väl häftig vild ogrässmak...men kanske om man kombinerar den med vår betydligt mer "tamare" spenat kanske den kan vara god att göra soppa på eller gräddstuva!:)

  • popik 17 mars 2009

    Förvällda, hackade nässlor och en klick senap är även gott att ha i köttbullar.

  • Eery 18 mars 2009

    är det nån som vet vad brödet med kirskål heter?

    andra ogräs man kan göra nått av? grodblad? maskrosor?

  • popik 18 mars 2009

    VILDA PIROGER

    1 paket smördeg 225 g
    1 liter förvällda gröna blad (nässlor, kirskål, plister)
    1 halv hackad gul lök
    100 g fetaost
    250 g kesella
    2 msk fransk senap
    1 pressad vitlöksklyfta
    1 tsk salt, 1 krm svartpeppar
    1 ägg till pensling
    Kavla ut smördegen och skär i rutor, 10x10 cm. Krama ur bladen, fräs i smör eller olja tillsammans med lök. Låt svalna.
    Tärna fetaosten och blanda med grönfräset, kesella, senap, vitlök och kryddor.
    Klicka ut fyllningen på varje ruta och nyp ihop till en trekant. Nagga kanten med gaffel.
    Pensla med uppvispat ägg och grädda mitt i ugnen i på 200 grader cirka 20 minuter.


    VILDSMAKANDE DRYCKER
    Körvel liksom blom- mor av lönn, ljung och älggräs är utsökta smaksättare till van- ligt bordsvatten.

    Granbarr och tallbarr Vintertid är barren särskilt vitaminrika och kan användas till uppiggande heta drycker. Koka 3 dl barr tio minuter i en halv liter vatten. Sila från barren och servera.

    OGRÄSPESTO
    1 liter färska blad av kirskål, plister och nässla
    2 stora pressade vitlöksklyftor
    100 g malda valnötter eller pinjenötter
    1/2-1 dl olivolja
    1-2 dl riven parmesanost
    Förväll bladen. Låt rinna av i en handduk. Mixa blad, vitlök och nötter i en matberedare.
    Tillsätt oljan i fin stråle medan beredaren arbetar. Stanna och rör ned parmesanosten.

  • popik 18 mars 2009

    Ogräs är växter som växer på platser där man inte vill ha dem. Många ogräs är användbara som mat eller medicin.
    Cikoria; Späda blad i sallader och som pålägg. Pålroten kan användas som grönsak. Den innehåller inulin som är en fruktospolymer. Den torkade rivna och rostade pålroten kan användas som kaffesurrogat.

    Maskros; Unga blad i sallader. Mycket unga knoppar kan läggas in som kapris. Unga skott kan användas som brysselkål.
    Maskros innehåller inulin, A-vitamin och C-vitamin (i bladen).

    Pepparrot; Innehåller C-vitamin.

    Luktviol; Färska blommor kan strös i sallader.

    Äkta Johannesört; Brännvinskrydda.

    Kummin; De mogna fröna används som krydda i bröd ost brännvin och mat.

    Kirskål; Unga blad och skott i sallader och soppor och som grönsak

    Brännässla; Unga skott före blomningen som är rika på C-vitamin och järn används i sallader förvälld som grönsak eller till soppa.

    Ängssyra; Innehåller oxalsyra och C-vitamin. Skottspetsar unga blad och knoppar används i sallader soppor och vegetariska rätter.

    Citronmeliss; Används i sallader soppor som pålägg eller som dekoration på efterrätter.

    Källa: Nyttiga växter Lannert Gorringe Davies. Bonnier fakta bokförlag AB Stockholm 1983.

  • MammaLena 19 mars 2009

    Jag vill minnas att jag har hört talas om folk som friterar kirskål.
    Den har börjat titta fram under snön hos mig nu....

  • Eery 8 maj 2009

    Gjorde ogräspajen häromdan och bjöd min superhälsomedvetna kompis på.. hon vill lägga ut receptet på sin hemsida(L)

  • kickiekblad 8 maj 2009

    vi har fullt med kirskål bara hatar att

  • Gnurf 8 maj 2009

    Man kan ju grilla Ogräs oxå...samla ihop det i en stor hög....hälla på några rediga skvättar bensin och se de :@ :@ :@ rackarns :@ :@ odugliga :@ :@ brinna i Helvetet!!! :@

    Där fick de allt...för att de försökte ta över mitt Jordgubbsland!! :)

  • boz1965 8 maj 2009

    Så, så Gnurfen. Lugn och fin nu...:p

  • mooseella 8 maj 2009

    Snart kommer ringblommorna, det orange och gula kan man strö i sallader. Blir väldigt vackert

  • anluk 8 maj 2009

    Gnurf: Jag sällar mig gärna till din lilla Barbeque. Hatar alla dessa jäkla ogräs och där ibland kirskålen som är värst av de alla som tar över mitt land här hemma. Hinner rensa, resa mig upp och direkt när jag vänt ryggen till så hoppar de jäklarna upp ur jorden igen. GRRRR

  • The_mama97mia 8 maj 2009

    Glöm inte att det går att göra vin på maskrosblommorna....

  • Gnurf 8 maj 2009

    Du har nog inte många nyktra dagar i veckan Mia...:D (Y)

    Skrivet av mama97mia den 8 maj 2009

    Glöm inte att det går att göra vin på maskrosblommorna....

  • Skogis59 8 maj 2009

    Ska ut o skörda nällor i morrn tänkte jag. Idag blev det annat käk. Ska nog göra tortellini m. nällesås då! Här har nässlorna blivit rätt stora men jag tar dem ändå. De står på en gödselhög borta på en åkerkant som jag dessutom ska så med Squash o mangold, om vartannat, så får det växa som det vill. Finfint att bo på vischan:D


    Btw: jag kan tipsa om smörfräst, hackad, våtarv.. Jättegott!

  • Skogis59 8 maj 2009

    Sökte på "ogräspaj" men fick ingen träff.. Var finns den?

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.