Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Ofrivilligt odlade ätbara växter

  • boz1965 8 maj 2009

    Maskrosblad är perfekt i en sallad. Smakar ungefär som ruccola.

  • boz1965 8 maj 2009

    Förresten... Klaga inte på kirskålen - ät den istället, det gjorde man förr-i-tiden.

  • boz1965 8 maj 2009

    Vild pesto

    1 liter blandade färska blad av tex kirskål, vitplister (sockernälla på skånska) och nässla eller andra ätbara "ogräs"
    2 stora vitlöksklyftor
    100g malda valnötskärnor/pinjenötter
    1/2-1dl olivolja
    1-2 dl riven parmesanost

    Förväll de färska bladen o lägg dem i en matberedare.
    Pressa i vitlöken tillsätt nötterna o kör allt samtidigt som du droppar i olja.
    Rör ner osten.
    Konsistensen ska bli ganska tjock.

  • GingerSpice 9 maj 2009

    Minns att vi som barn drack te gjort på granbarr. Gärna med lite honung i. Bra när man är förkyld, sa mamma! :)
    På försomrarna plockade vi bla späda nässelblad, maskrosblad, ringblommor och björklöv. Av björklöven kokade mamma också te. Bra för reumatiker och som en reningskur för kroppen efter en lång vinter.
    Senare på somrarna plockade vi hallon- och vinbärsblad samt blåbärsris. Det torkade vi på låg värme i ugnen och kokade senare te på. Hallonbladste blev jag också rekommenderad av min barnmorska att dricka när jag var gravid. Det stärker livmodern! :)
    Jag är även som vuxen en riktig te-drickare. Finns väl runt 20-30 tesorter i te-skåpet hemma hos oss. :p

  • GingerSpice 9 maj 2009

    Kom att tänka på ruccolan som barnen sådde i rabatten utanför köksdörren för 2 år sedan... Förra året hade den spridit ut sig till 3 jättestora buskar! Vi hade ruccolasallad hela sommaren! :p

  • Russinet-Korinten 9 maj 2009

    Skrivet av Eery den 18 mar 2009

    är det nån som vet vad brödet med kirskål heter?

    andra ogräs man kan göra nått av? grodblad? maskrosor?


    Jag såg på ett tvprogram för länge sedan, danskt tror jag. Man kan lägga maskrosblommor i flytande honung.
    Man kan också göra pesto av maskrosblad.
    Jag tror hon gjorde te på stjälkarna men det kanske inte går.
    Alla dessa tips har jag inte testat.
    Hadebra!(H)

  • Eery 12 maj 2009

    Skrivet av Skogis59 den 8 maj 2009

    Sökte på "ogräspaj" men fick ingen träff.. Var finns den?


    Här är ett av dom.



    ska finnas ett till

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.