Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Olika sorters curry

  • Lotten_J 4 mars 2008

    Jag gillar ju absolut inte curry. Den sk klassiska curryn. Är det den som är den gula? Har ju hört att det finns olika sorter. Finns det någon curry som helt skiljer sig i smak från den klassiska curryn? Har för mig att jag provsmakade på en matvarubutik en gång när de hade demo och tyckte denna var god. Vilka sorter finns det eg? Är dessa mkt olika i smak?

  • Okänd 4 mars 2008

    prova currypasta mycket bättre än torr curry

  • MatAnders 4 mars 2008

    Curry finns i hur många typer som hellst sägs att nästan varje familj i Indien har ett eget recept, men jag förstår vad du menar. Nu är ju den Thailänska curryn i pastaform poppulär och den skiljer sig rätt mycket från den"vanliga Indiska typen" Du kanske skulle ta och prova finns i grön,röd och gul beroende på vilken typ av chile man har men personligen tycker jag den gröna med kokosmjölk och kyckling, limeblad och nudlar är riktigt gott.

    Lycka till i curry ljungeln

  • Lotten_J 4 mars 2008

    Skrivet av zarre den 4 mar 2008

    prova currypasta mycket bättre än torr curry


    Ooohh va besvärligt detta var med curry :p currypasta? finns den bara som en enda sort då? den smakar väl inte curry som den klassiska smaken curry?

  • Lotten_J 4 mars 2008

    Skrivet av MatAnders den 4 mar 2008

    Curry finns i hur många typer som hellst sägs att nästan varje familj i Indien har ett eget recept, men jag förstår vad du menar. Nu är ju den Thailänska curryn i pastaform poppulär och den skiljer sig rätt mycket från den"vanliga Indiska typen" Du kanske skulle ta och prova finns i grön,röd och gul beroende på vilken typ av chile man har men personligen tycker jag den gröna med kokosmjölk och kyckling, limeblad och nudlar är riktigt gott.

    Lycka till i curry ljungeln


    Oj oj .... men om jag säger röd curry.....den smakar väl inte i närheten så hemskans hemskt som den curry jag menar? är det som så att man har olika sorters curry till olika specifika rätter eller kan man ta vilken curry som helst oavsett vad man än gör?

  • MatAnders 4 mars 2008

    Ja om man säger som så att man skall göra nasigoreng eller liknande så är det i pulverform, men det är svårt att säga, vad ska du laga för något? Jag tycker båda sorterna är jättegoda.

  • MatAnders 4 mars 2008

    Skrivet av Lotten_J den 4 mar 2008

    Skrivet av MatAnders den 4 mar 2008

    Curry finns i hur många typer som hellst sägs att nästan varje familj i Indien har ett eget recept, men jag förstår vad du menar. Nu är ju den Thailänska curryn i pastaform poppulär och den skiljer sig rätt mycket från den"vanliga Indiska typen" Du kanske skulle ta och prova finns i grön,röd och gul beroende på vilken typ av chile man har men personligen tycker jag den gröna med kokosmjölk och kyckling, limeblad och nudlar är riktigt gott.

    Lycka till i curry ljungeln


    Oj oj .... men om jag säger röd curry.....den smakar väl inte i närheten så hemskans hemskt som den curry jag menar? är det som så att man har olika sorters curry till olika specifika rätter eller kan man ta vilken curry som helst oavsett vad man än gör?


    Det stämmer det skiljer sil lite åt och sen kan man ta så mycket man vill om man gillar lite svagare för det är bra drag i pastacurryn..

  • henrik_gustafsson 4 mars 2008

    http://www.matklubben.se/recept/grillsaas_med_curry_560.html

    PROVA MITT RECEPT PÅ EN GOD CURRYSÅS

  • tilda 4 mars 2008

    Gillar personligen den gröna currypastan.( den smakar inte som gul curry)

  • The_mama97mia 4 mars 2008

    jag gillar både röd och grön currypasta. Den gröna är liksom mer syrlig - det gillar jag o det går så bra ihop med ingefära som jag gillar.
    Vanlig curry - alltså curry är väl egentligen bara ett namn på "kryddblandning". I Indien finns det antagligen lika många curry sorter som helst. En för varje by, eller varje matmamma.
    För ett antal år sedan fanns ju bara den gula currykryddan här. Det är kul att det kommer så mkt mer att välja på. :)

  • Lotten_J 4 mars 2008

    Skrivet av MatAnders den 4 mar 2008

    Ja om man säger som så att man skall göra nasigoreng eller liknande så är det i pulverform, men det är svårt att säga, vad ska du laga för något? Jag tycker båda sorterna är jättegoda.



    Tänkte prova någon ny kycklinggryta och det är ju den där :@ curryn i glasflaska, typ Santa Maria som finns i kryddhyllan som jag bara avskyr. Så jag hoppas att inte de andra ens är lika i smaken

  • bernit 4 mars 2008

    Skrivet av henrik e gustafsson den 4 mar 2008

    http://www.matklubben.se/recept/grillsaas_med_curry_560.html

    PROVA MITT RECEPT PÅ EN GOD CURRYSÅS


    Jag läste ditt recept som bygger på den klassiska tillagningen med lök, äpple och curry, vilket jag tycker är det bästa sättet att laga currygrunder på.
    Att man sedan varierar mellan olika sorters curry beror ju lite på vad det skall användas till men just lök och äpple i kombination med curry ger en "äkta" och god currysmak.
    Din sås ser god ut !!


    /BÅ :p

  • welma 5 mars 2008

    Curry vindaloo tycker jag är god. Gillar inte curry så värst mycket, men den tycker jag är helt ok!

  • enAnnan 12 mars 2008

    Många som inte gillar curry,
    gillar egentligen inte spiskummin som är en stor del av just curry

    Curry är ju en blandning av väldigt många kryddor,
    och ofta slår just spiskummin igenom...

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.