Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Ostsås som "skär" sig..

  • Beckis83 5 september 2010

    Jag älskar ostsås till pasta men ofta så skär den sig,eller blir grynig. Vad sjutton gör jag för fel?! Har jag för hög temperatur? Ska osten smälta ner långsamt i bechamelen för att bli sådär len och fin?

  • justinethyme 5 september 2010

    Vad använder du för ost?
    Du gör väl såsen färdig och sen har i osten?

  • Beckis83 5 september 2010

    har prövat de flesta olika sorter..men man ska alltså göra såsen helt klar innan man lägger i osten? Och inte koka den efter det?

  • justinethyme 5 september 2010

    Jag gör så och har aldrig misslyckats..

  • charlottat 5 september 2010

    Osten får aldrig koka, då blir den grynig. Sen finns det olika sorters ost som funkar olika bra, oh det får man prova sig fram lite till, beror ju på vad man gillar för ost oxå. men osten får aldrig koka.

  • vinciqator 5 september 2010

    Ost som tillsätts så skall helst vara grynpipig, annars kan såsen bli trådig. Den ska tillsättas efter det att såsens gjorts klar och helst vara kylskåpskall för att inte riskera temperaturseparation av ostproteinet som gärna bildat komplex med andra proteiner om värmen är för hög. Hård omrörning när osten tillsätts ger en viss marginal mot lokal separation.

  • amoz 5 september 2010

    Skrivet av vinciqator den 5 sep 2010

    Ost som tillsätts så skall helst vara grynpipig, annars kan såsen bli trådig. Den ska tillsättas efter det att såsens gjorts klar och helst vara kylskåpskall för att inte riskera temperaturseparation av ostproteinet som gärna bildat komplex med andra proteiner om värmen är för hög. Hård omrörning när osten tillsätts ger en viss marginal mot lokal separation.


    Phu! Du lägger verkligen ut texten så man får gnugga geniknölarna för att läsa ut vad det är du skriver egentligen!{silly}
    Ser ju att du är ordentligt påläst, men risken är kanske att man tycker det är för komplicerat det du skriver. Tror du skulle vinna på att skriva lite enklare, eller har jag helt fel?

  • vinciqator 5 september 2010

    Koka inte ostsås.

  • amoz 5 september 2010

    Skrivet av vinciqator den 5 sep 2010

    Koka inte ostsås.



    Hihi! Ja tänk så enkelt det kan vara!:DD

  • vinciqator 5 september 2010

    It's all in the mind of the beholder.

  • amoz 5 september 2010

    {clap}:DD

  • Beckis83 6 september 2010

    okej tack för hjälpen! Får se om jag lyckas nästa gång..

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.