Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

paella?

  • PontusLa 30 december 2013

    hallå

    Efter ett besök i södra Spanien har jag nu bestämt mig för att laga en egen paella inom de närmaste månaderna, efter att man läst på nätet har jag insett att det inte var så lätt som jag fick intrycket av.

    Hittade ett recept här på sidan och ifall jag tolkade det rätt så skulle man steka okokt ris i olja först och sen koka riset efteråt? stämmer detta?
    Skulle vara tacksam ifall någon som är mer insatt kunde hjälpa mig.

    Fungerar det att laga paella i en vanlig stekpanna ( får använda flera stekpannor (A) ) eller ska man investera i en stekhäll eller paellapanna?


    tack

  • tornet104 30 december 2013

    Stekpanna går alldeles utmärkt. Precis som du säger så steker mna riset ett par minuter innan man häller i vattnet, dvs efter att ha lagt i alla ingredienser så blandar du ner riset sist av allt och rör om lite då och då innan du häller i vattnet. När vattnet börjar koka så ger du fanken i att röra om mer ;-). När så gott som allt vattnet kokat bort och riset fortfarande är lite fuktigt så tar du bort det från spisen och täcker över det med aluminiumfolie i ungefär 10-15min. Redo att serveras...

    Så lärde mig min svärmor göra det åtminstone och hon e spanjorska, och enligt mig, södra Madrids bästa paella och tortillakock.

  • Silversurfaren1 30 december 2013

    Det stämmer precis så som tornet104 säger, du ska alltid steka riset ett par minuter innan man häller i vattnet.
    Det fungerar alldeles utmärkt att tillaga paella i vanliga stekpannor, det enda negativa med detta är att stekpannor oftast är väldigt små.
    Jag lagade i många år paella på stekpannor innan jag införskaffade en riktig paellapanna.


    //kjell

  • tornet104 30 december 2013

    Glömde förresten att n¨mna att jag alltid använder grötris

  • eva23 30 december 2013

    Jag använder en wokpanna när jag gör paella,

  • PontusLa 30 december 2013

    Tack för tipset tornet104, ska titta närmare på det där med grötris med :)

    Får man fråga i vilken affär du köpt din paellapanna silversurfaren?

    Verkar fiffigt med wokpannan, faktiskt inte funderat på det eva23 :)

  • Silversurfaren1 31 december 2013

    Hej handlar sällan i affärer nu för tiden, handlade den på nätet……

    //kjell

  • PontusLa 31 december 2013

    Skrivet av Silversurfaren1 den 31 dec 2013

    Hej handlar sällan i affärer nu för tiden, handlade den på nätet……

    //kjell


    Från vilken hemsida??

    mvh

  • Silversurfaren1 31 december 2013

    http://optimumcooking.com/paella-pannor-polerat-stal/

  • PontusLa 2 januari 2014

    Skrivet av Silversurfaren1 den 31 dec 2013

    http://optimumcooking.com/paella-pannor-polerat-stal/


    tack!

  • Silversurfaren1 26 mars 2014

    Inga problem!!!!!




    Skrivet av PontusLa den 2 jan 2014

    Skrivet av Silversurfaren1 den 31 dec 2013

    http://optimumcooking.com/paella-pannor-polerat-stal/


    tack!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.