Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Pajskal MED kanter

  • mariaengstrom 8 augusti 2010

    Är det någon som kan tipsa mig hur man gör ett pajskal där kanterna INTE ramlar ner. Jämt när jag gör pajskal så blir resultatet en pajbotten bara. Kanterna försvinner.

    Jag använder alltid riktigt smör, mjöl och några matskedar vatten, knådar ihop förhand. Trycker ut i form, har testat att grädda direkt, efter en stund i kylen, efter en stund i frysen men får inte till det..

    Vad gör jag för fel??

  • marwis 8 augusti 2010

    Täck kanterna på formen med folie när förgräddar pajskalet! Förgräddar man inte tycker jag aldrig det är något problem med kanter som "försvinner"

  • Roggan 8 augusti 2010

    Jag brukar använda "Mat-Tinas" recept på pajdeg, finns här på MK. Behöver inte förgräddas och blir alltid bra för mig.

  • mariaengstrom 8 augusti 2010

    Kanske skall tillägga att jag alltid brukar förgrädda för att få ett krispigt skal.

  • The_mama97mia 8 augusti 2010

    Jag förgräddar, prickar botten och täcker kanterna med remsor av al folie. Sen sparar jag såna remsor, använder dom om o om igen för pajskal.

  • EmelieSv 8 augusti 2010

    Hej!
    Jag använder alltid detta recept för "vanlig" pajdeg:

    100 g smör
    3,5 dl vetemjöl
    1 msk matolja
    1 äggula
    2-3 msk kallt vatten
    ev. lite salt

    Vet inte om varken matoljan eller äggulan är nödvändiga egentligen, men jag tycker denna blir bra, så jag vågar inte ändra på nått.
    Brukar sedan trycka ut degen i pajformen direkt, och sedan ställa alltihop i frysen där den oftast brukar bli kvar tills den är helt frusen. Sedan naggar jag botten, och det brukar även bli några stick i kanterna, och förgräddar på 200 grader i ca 10 min.
    Visst glider den ner litegrann, men inte helt, jag tycker att det bli tillräckligt med kant kvar.

  • redd 8 augusti 2010

    ? har aldrig haft det problemet och använder det här receptet för skalet.

    Gudomlig köttfärspaj

  • mariaengstrom 8 augusti 2010

    Tack för era svar! Skall definitivt prova folie-tricket nästa gång.

  • boz1965 8 augusti 2010

    Enklare än folie är att du fyller upp skalet med gula ärter. De stabiliserar kanterna och håller dem på plats, så slipper du hålla på och riva, vika och krama till alufolie. Ärterna kan du förvara i en tät plastburk mellan gångerna, för de går att använda många gånger.

    Gammalt kocktrick :)

  • maithab 9 augusti 2010

    Ett tips som jag fått och kan dela med mig av kavla ut degen mellan plastfolie (större än form+kanthöjd) och sedan dra av ena sidan och lägga på degen i pajformen, trycka till och dra av den andra plastfolien. Degen ska komma över kanten och sedan skäras av med kniv kant i kant. Då (tillsammans med knepet med att täcka med aluminiumfolie) minimeras risken att den kasar ner vid förgräddningen.

    Jag har lärt mig att pajdeg ska hållas kall och att man INTE ska bearbeta degen för hand utan låta en assistent med knivar göra jobbet. Vattnet ska helst vara iskallt, så man kan med fördel lägga en isbit i vattnet som håller det kallt.

  • Roskerstin 9 augusti 2010

    Jag gör först som maithab ovan, men sedan förgräddar jag pajskalet med folie över och det är den blanka sidan som skall vara nedåt, trycker till försiktigt in mot kanterna och gräddar i 10-15 min. Tar ut pajskalet och bort med folien försiktigt, penslar därefter med en äggula eller vita över HELA pajskalet inklusive upp på kanterna och sedan in igen med pajskalet i ugnen i 7 min. Tar ut pajskalet och fyller med fyllningen och gräddar färdigt. Detta förfaringssätt gör att pajskalet behåller sin krispighet oavsett vad det är för fyllning i, då ägget bildar en hinna över pajskalet.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.