Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Paltbröd med fläsk

  • hanstom 22 januari 2009

    Hur vanligt är det att ni lagar gamla,nästan utdöda hus-
    manskosträtter??? Typ:
    Stuvad vitkål,bruna bönor,paltbröd med sina tillbehör.
    Dillkött,kalops,slottstek,kokt rimmad oxbringa med rotmos.
    kabeljopudding,sillbullar med korintsås,kokt saltströmming.
    Ärtsoppa med fläsk,nässelsoppa,köttsoppa med klimp.
    ostkaka,risgrynsgröt,riskaka med saftsås,fattiga riddare.
    kåldolmar,kroppkakor,makaronipudding,pytt i panna.
    berätta om era hemliga husmansförlustelser:p
    lovsjung gammelmors recept
    ge er hän i tårögda barnupplevelser om maten

    Exempel, Tack!

  • farmoringer 22 januari 2009

    Jag gör ofta dillkött, kalops och slottstek.
    Köttsoppa med klimp hör till favoriterna också. Här blir det älgköttsoppa.
    Stekt fläsk med löksås. Mmm så gott..
    Rullader gör jag också, då på älg.
    Sjömansbiff....Mmm All "gammal" husmanskost är gott.
    Eftersom det finns en jägare i huset så gör jag alla rätter av älgkött.

  • hanstom 22 januari 2009

    gottar sig i älgkött ser jag,här nere i sö:)der får vi skrapa grisarna för att få fyllning i kroppkakorna:)

  • Tillberga 22 januari 2009

    jo då de händer allt att de blir "gammal" husmans kost
    stuvade korngryn och stekt fläsk är inte dummat alls t.ex

  • evaldo 22 januari 2009

    Paltbröd med fläsk är en gammal rätt som jag tycker om, men bara jag i familjen. Det finns fortfarande att köpa paltkakor i livsmedelsaffärerna.

  • hanstom 22 januari 2009

    Jag ser att medelåldern av svarande är ganska hög,vi måste nog lobbyarbeta lite för att hålla
    den goe maten vid liv,själv har jag en årlig kroppkakefest , det brukar bli ca 100 kroppisar och
    veckor i förväg undrar de yngre=det blir väl kroppkakor i år igen.
    Vi måste göra fest av "gammelmaten" för att locka till fortsatt ätande.(Y)

  • farmoringer 22 januari 2009

    Vi äter ju palt här också och det är nåt som många yngre tar till sig och villl lära sig laga...

  • rektorskan 22 januari 2009

    Vi äter palt då och då med vitsås och stekt fläsk, men det är tunnbrödspalt. Fläskpannkaka är gott även pölsa eller hackkorv, kroppkakor brukar jag göra,det tycker vårt 15-åriga barnbarn om. ärtsoppa, köttsoppa med klimp,kålpudding.
    rektorskan

  • Roggan 22 januari 2009

    Här kommer en gammal favorit som jag älskar!(Y)
    Potatispannkaka från Piteå

  • CAHD 22 januari 2009

    Vi gillar husman, gärna Paltbröd med fläsk mums!
    Fläsk med löksås, rotmos med fläsklägg men vi brukar även köra köttkorv eller som efter helgerna kokt skinka.
    Ärtsoppa med fläsk, torsk med äggsås, köttgrytor, kyckling o curry, hittade faktiskt även höns för inte så låmge sen

    Husman med sås o potatis är nog det som går bäst hos barnen. (om jag räknar bort makaroner o köttbullar och pannkakor)

    / Carina

  • annelieberggren 22 januari 2009

    Vi äter stekt sill, egen bakad blodbröd, ärtsoppa, brunabönor, köttsoppa, rotmos och fläsklägg.
    blodpalt, blodpannkaka, det finns så mycket gott att skriva ner.

  • Tillberga 22 januari 2009

    Skrivet av annelieberggren den 22 jan 2009

    Vi äter stekt sill, egen bakad blodbröd, ärtsoppa, brunabönor, köttsoppa, rotmos och fläsklägg.
    blodpalt, blodpannkaka, det finns så mycket gott att skriva ner.


    egenbakat paltbröd Har du receptet?

  • Tillberga 22 januari 2009

    Paltbröd

    hittade ett recept här:o

  • seregantpepper 22 januari 2009

    Skrivet av hanstom den 22 jan 2009

    Jag ser att medelåldern av svarande är ganska hög,vi måste nog lobbyarbeta lite för att hålla
    den goe maten vid liv,själv har jag en årlig kroppkakefest , det brukar bli ca 100 kroppisar och
    veckor i förväg undrar de yngre=det blir väl kroppkakor i år igen.
    Vi måste göra fest av "gammelmaten" för att locka till fortsatt ätande.(Y)

    Vi äter rotmos och fläskkorv, kalops, raggmunk, dillkött, älgkött, slottsstek och annan husmanskost tämligen ofta "för vår ålder":D. Min man påstår att paltbröd är vansinnigt gott, men hittills har jag inte vågat mig på det av någon anledning. Kroppkakor är något jag älskar, men har aldrig försökt själv. Min mormor gjorde underbart goda såna, och jag är väl lite rädd att bli besviken om de inte smakar som hennes:o. Är det svårt?

  • Eery 22 januari 2009

    Vi äter rätt mycket husmanskost som självklart lagas från grunden. Tyvär måste jag åka hem till mamma för att få kålpudding och rotmos (kanske ingen höjdare tillsammans:o) eftersom det är det enda sambon inte äter.. Ärtsoppa är en favorit och bruna bönor med stekt fläsk(L)

    Lite annat hoppas jag på när vi börjar få egna djur:)

  • monac 22 januari 2009

    Nej! är ingen hängiven fantast av gammal husman!
    Det kan bli kålpudding i så fall!...de är himla gott! rårörda lingon till det!!!!(Y)

  • Portlack 23 januari 2009

    Älskar tunnbrödspalt men inte de tjocka kakorna. Brukar koka upp brödbitarna direkt i mjölken och servera med en stor klick smör, snabbt och gott när jag ska äta ensam.(Y)

  • kramis65 23 januari 2009

    Husmanskosts efterrätt tycker jag är klappgröt. Leverstuvning med ris(Y)
    Förr var det palt vitsås och fläsk till födelsedags middagen

  • lollilotta 23 januari 2009

    Åh, så gott med ärtsoppa. Även bruna bönor med stekt fläsk! Husmanskost är jue riktigt gott! Smakar som "riktig mat" :)

  • delenn 23 januari 2009

    Vad kul att någon fortfarande uppskattar "gammal" mat. Själv äter jag inget av det uppräknade längre eftersom jag bor på andra sidan oceanen, men när jag växte upp så åt vi mycket bruna bönor, stuvad vitkål, stuvade morötter, palt med fläsk , stångkorv, isterband, stuvad potatis, kroppkakor, pappa åt rotmos men det har jag aldrig gillat...skratt....kanske har att göra med att jag har en "gammal" pappa..skratt.. han var 50 när jag föddes.... och det var bara han och jag när jag växte upp så det blev mycket husmanskost... varje gång jag reser hem så vill jag ha husmanskost... det enda jag gör här då och då är ärtsoppa med fläsk... jag har försökt att göra kroppkakor, fyllningen blev ok men problem med potatisen... jag vet inte hur folk gör det... jag kan inte få rätt konsistens men den påminner om gnocchies som jag skulle vilja lära mig att göra...i alla fall..

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.