Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Pangasius filéer

  • flabban 28 november 2008

    Har också testat den en gång och blev inte nöjd. Numera ersätter jag torsk med hoki'filee'r när jag ska ha någon vit fiskrätt. Den är toppen. (Y)

  • Stintan 28 november 2008

    Jag köper den här i Holland och då brukar jag varva den med salt, lite mortlad kryddpeppar och lite flytande margarin i en glasskål, så kör jag den i micron 8-10 minuter. Går säkert lika bra i en kastrull, på inte för hög värme och inget vatten har jag lärt mig av en fiskare. Vätska finns i fisken.

    Till det äter vi kokt potatis, en vit sås (som till lutfisk) och mortlad kryddpeppar. Gärna ett paket gröna ärter.
    Mums.....tycker vi.
    Jag har inte känt någon jordsmak än, men det är inte utan att man drar öronen åt sig, när man läser att den lever av dy. Usch!

  • Don_Pedro 28 november 2008

    Vi har tillagat den både som gratäng och panerad, jag har tydligen tur med fisken, för den har varit
    jätte fin och god.

  • segerwitch 28 november 2008

    :pJag har ofta köpt den, gör fiskfärs, gratäng och panerade, fisken har varit fin och inte smakat jord,jag vet inte om jag bara haft tur? Men god är den!(Y)

  • essim 28 november 2008

    Vi äter ofta hajmal/pangasius. Har aldrig upplevt den illasmakande.
    Här är mitt favoritrecept på hajmal.
    Annicas hajmalsgratäng

  • annica99 28 november 2008

    Läst igenom alla inläggen i detta ämnet. Verkar som övervägande tycker bra om hajmal. Kan för egen del säga att jag bara haft tur med att jag fått tag i god fisk nu när jag läser detta.
    Blir oftast panerad i mindre bitar med potatis mos och sparris mums tycker både barnen och vi vuxna(Y)

  • Maria1829 28 november 2008

    Testar fortfarande och sist vart det "jordfisk" - urk, den som kan vara så himla god när den är bra.
    Ska väl förhoppningsvis hitta någon bra leverantör (beror väl på vem dom köper in av och vart dom tar upp fisken).
    Är så trött på lax och strömming och annan fisk är ju så dyr nyförtiden att man endast väljer dom istället för oxfilé och det äter inte vi så ofta.

    Maria

  • Disen 29 november 2008

    Jag har heller aldrig upplevt att den skulle smaka konstigt. Jag kanske också haft tur med inköpen. Detta recept på pangasius filéer äter vi ofta och den är jättegod. :p

    Pangasiusfilé med kräfttäcke och pinjenötter

  • farmoringer 29 november 2008

    Jag har bara haft tur med mina inköp av denna fisk. Den är superbra. Minskar inte mycket i vikt vid tillagning och den är mättande. Plus att den är god...(Y)

  • cinarius 29 november 2008

    Skrivet av farmoringer den 29 nov 2008

    Jag har bara haft tur med mina inköp av denna fisk. Den är superbra. Minskar inte mycket i vikt vid tillagning och den är mättande. Plus att den är god...(Y)

  • The_mama97mia 29 november 2008

    förlåt en okunnig, men nu blir jag lite förvirrad. Hajmal, pangasius. Hoki. Tilapia.
    (Alaska Pollock. Lite outsider)
    Vad är vad här egentligen? Sorry hör kanske inte hit men jag undrar om jag menar samma med hajmal o pangasius som alla andra, eller är det samma fisk men olika namn? HJÄLP?

  • farmoringer 30 november 2008

    Hajmal och pangasius ska väl vara samma sorts fisk men de andra du nämner är helt andra sorter..

  • UllaC 30 november 2008

    Jag har ätit den fisken 2 gånger, en gång lagade min dotter av den och den andra gången var jag på restaurang. Jag tyckte den smakade väldigt konstigt och inte gott alls. Så jag kommer inte att prova den själv. (N)

  • currysarah 30 november 2008

    (Y)

    Som fiskhandlare :p, så får jag säga att denna fisk är mycket populär och relativt billig, ska ni pröva denna fisk tycker jag att ni ska pröva den som är färskfrusen, som finns i fiskdisken priset brukar ligga mellan 89-109 kr /kg vilket inte blir så mycket i slutändan, man äter ca 1 filé /person.
    Både jag själv och mina kunder föredrar den stekt, ska man använda fisk i gratäng eller gryta brukar jag använda/ rekomendera sej som ligger i samma prisklass som pangasiusen. Enda nackdelen med sej är ju färgen men med sås på så ser man den ju inte :D!

  • dePaul 30 november 2008

    Den pangasiusmalen som vi köper i våra frysdiskar är odlad i antingen Vietnam eller Thailand. Dessa två arter är aningens olika trots att de hör till samma släkte. Odlingarna ligger ofta i flodmynningarna med en hel del sediment i botten. Fiskarna lever på smäräkor, snäckor, maskar och liknande (som de hittar i bottendyn) och av växter som vuxna fiskar. Ibland tillsätter man artificiell näring (pellets) för att påskynda tillväxten.

    De malar som jag köpt har tyvärr inte hållit måttet. De har haft en utpräglad dysmak och en sladdrig konsistens. Dessa två problem har att göra med två saker: 1. För dålig sumpning, dvs isolering av fiskar i färskvatten utan tillgång till dyig botten samt total avsaknad på foder i ca 1 veckas tid. 2. dålig hantering efter slakt, dvs för lång tid mellan rensning och infrysning, samt för hög temperatur både före och efter infrysning.

    Således hänger allting på ren tur om man lyckas köpa en bra produkt eller en oätlig sörja. Jag tar dock inte risken fler gånger. Det räcker för mig. Det finns ju trots allt så många andra alternativ (H)

    ~Paul~

  • MatAnders 30 november 2008

    Jag är van vid mycket fisk vi fiskar mycket i familjen och jag har råkat ut för den dyiga smaken 2 ggr av 10 då jag köpte billiga varianter men sen gick jag över till ullmo märket och den är kanonfin, låter filèerna ligga och dra i uppvispade ägg med ca 2 msk fransk senap i ca 30 minuter innan jag panerar och det är supergott. Jag tycker om man får bra kvalite att den är snäppet godare än torsk file faktiskt men den får inte stekas torr mycket viktigt. Men smörstekta abbor filèer går ju inte att överträffa.

  • Roskerstin 30 november 2008

    Vi har ätit pangasiusfiléer under lång tid och även köpt olika fabrikat och har inte blivit missnöjda en enda gång. De flesta gånger vi äter, så steker jag den. Först av allt så torkar jag fileerna torra med hushållspapper och klipper därefter filéerna fina i kanterna. Därefter så brer jag fransk senap på fisken, kryddar med salt och citronpeppar. Sedan dubbelpanerar jag, alltså först i mjöl, därefter i uppvispat ägg och sist i ströbröd. Låter fileerna ligga ett tag och steker därefter på medelvärme i MYCKET smör, så himla gott.

  • dePaul 30 november 2008

    Skrivet av roskerstin den 30 nov 2008

    Vi har ätit pangasiusfiléer under lång tid och även köpt olika fabrikat och har inte blivit missnöjda en enda gång. De flesta gånger vi äter, så steker jag den. Först av allt så torkar jag fileerna torra med hushållspapper och klipper därefter filéerna fina i kanterna. Därefter så brer jag fransk senap på fisken, kryddar med salt och citronpeppar. Sedan dubbelpanerar jag, alltså först i mjöl, därefter i uppvispat ägg och sist i ströbröd. Låter fileerna ligga ett tag och steker därefter på medelvärme i MYCKET smör, så himla gott.
    Jag kan lova dig att jag också har gjort alla dessa åtgärder. Det hjälpte inte (H).

    ~Paul~

  • JennyV 1 december 2008

    Skrivet av dePaul den 30 nov 2008

    Den pangasiusmalen som vi köper i våra frysdiskar är odlad i antingen Vietnam eller Thailand. Dessa två arter är aningens olika trots att de hör till samma släkte. Odlingarna ligger ofta i flodmynningarna med en hel del sediment i botten. Fiskarna lever på smäräkor, snäckor, maskar och liknande (som de hittar i bottendyn) och av växter som vuxna fiskar. Ibland tillsätter man artificiell näring (pellets) för att påskynda tillväxten.

    De malar som jag köpt har tyvärr inte hållit måttet. De har haft en utpräglad dysmak och en sladdrig konsistens. Dessa två problem har att göra med två saker: 1. För dålig sumpning, dvs isolering av fiskar i färskvatten utan tillgång till dyig botten samt total avsaknad på foder i ca 1 veckas tid. 2. dålig hantering efter slakt, dvs för lång tid mellan rensning och infrysning, samt för hög temperatur både före och efter infrysning.

    Således hänger allting på ren tur om man lyckas köpa en bra produkt eller en oätlig sörja. Jag tar dock inte risken fler gånger. Det räcker för mig. Det finns ju trots allt så många andra alternativ (H)

    ~Paul~


    Mycket intressant!! Jag håller med dig, risken är jag inte heller villig att ta! Jag får nog hålla mig till säkrare alternativ!

  • JKreku 9 december 2008

    en klassiker med pangasius är ju att kort och enkelt panera den. Om man vill göra det enkelt för sig...
    jag gjorde för några veckor sedan på jobbet det och testade då panera med både rågmjöl och vetemjöl (80% råg 20% vete)
    det var riktigt gott tyckte jag.... Med en god hollandaisesås (varm med vitvin, ägg, skirat smör) och när man väl har skirat smör redan i receptet så kokade jag lite potatis och slungade dem i gräslök och skirat smör :)

    MUMMA !!!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.