Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

panik över kommande semester, "matångest"

  • zingoxa 17 juni 2013

    semestern närmar sig och jag börjar få panik. Är inget bra i köket och har noll fantasi och vi i vår familj är vana äta 2 lagade mål om dagen.Det innebär mycket matlagande under semestern.
    Hur äter ni andra och framförallt vad?
    Måste ju finnas lite lättaremat och snabblagad osv

    Och nästa problem. vi tål ej lök, äpple,paprika och kokt ägg,gurka

  • mammanilillaedet 17 juni 2013

    Hej! Mitt tips är att ni sitter ner hela familjen och gör en vecka matsedel tillsammans. Ha en
    Dator till hands och sök lite recept. Finns många goda sallader att göra en dag, stora portioner
    Så att man har några dagar fram.. tex pizzasallad, coleslaw. Låt alla få bestämma vars en dag vad de vill
    Äta och låt dem vara med att tillaga. Det är uppskattat i vår familj! Lycka till

  • [email protected] 17 juni 2013

    Om du har möjlighet att frysa mat är det alltid bra med stora grytor, tex chili con carne (man överlever utan lök), pulled pork (går att kombinera med tacos, pasta, bulgur vadsom. Eller varför inte vanlig köttfärssås.

    Lasagne brukar jag själv ha i frysen och det går ju att variera med både vegetariskt och med kött. Paj är också bra, går att göra utan ägg.

    Om ni inte äter stora mängder rekommenderar jag pizzabullar och matmuffins.

  • LenaBE1 18 juni 2013

    Här är ett tips på en superenkel och supersnabb pastasås
    Pastasås med smak av citron och vitlök

  • mooseella 18 juni 2013

    :)Kan inte säga hur du ska göra men jag gör så här: (laktos och glutenintolerant samt en del allergier och äter INTE griskött.
    Jag bakar pajer och fryser in, håller ca 5 dagar på resa. Soppa som är fryst håller också länge. Annars köper jag färdig grillad kyckling ( endast på semester) och fixar ngt grönt till. Lagar nästan all min mat från grunden och tar med mig de kryddor jag gillar när jag är ute på resa. Frukt och grönt kan man leva på länge. Glöm inte ägg, de kan man göra massa gott av.(tortilla, omelett, gratänger)
    Rökt fisk finns i många varianter i vårt land, bara att

  • rosatalo 19 juni 2013

    Hos oss satsar vi på att laga mat en gång om dagen, vi äter vid 4-5 tiden. På förmiddagen blir det mackor med rejält pålägg, kanske någon färdigköpt kräm. Inte orkar man laga mat till 2 måltider då hinner man ju inte göra annat än stå vid spisen. När vi lagar mat sedan satsar vi på att göra så det räcker till dagen därpå också, mängder med färsbiffar köttbullar od, sedan kokar man bara potatis eller makaroner till nästa dag. Semester ska väl vara just semester. Sedan kan man ju få lust någon dag att laga något lite mer avancerat, men det behöver ju inte vara något måste. Ett recept bifogas som är enormt användbart så här på sommaren, misslyckas aldrig.

    ungnspannkaka/tunnpannkaka

  • LenaBE1 19 juni 2013

    Vad vi äter beror lite på hur vädret är och hur min sambo jobbar. Är det varmt och fint väder så grillar vi gärna eller äter något snabblagat. Är det regnigt så lagar jag maten vid spisen. Jobbar min sambo så behöver han mer rejäl mat än om han är ledig. Men på sommaren äter vi gärna lättlagad mat så vi kan njuta ute så mycket som möjligt. Vi köper gärna en del halvfabrikat på sommaren och eller helfabrikat.
    Några tips kan ex.vis vara skivad rostbiff eller skinka tillsammans med en potatissallad, färdiggrillad kyckling och någon annan färdigköpt sallad, eller gör egna matiga sallader. Grönsaker förstås, det är massor med grönsaker som går bra att grilla, så grillar ni något så släng på lite grönsaker också på grillen. Pasta är ju oftast snabblagat, likaså pannkakor, omeletter osv. gratänger sköter sig själv i ugnen. Paj är enkelt att laga, gör ett pajskal efter ett grundrecept, fyll med vad som finns i kylen eller som ni vill ha, en äggstanning + riven ost och kryddor, grädda och låt er väl smaka, nästan allt blir gott i en paj. Det finns mycket gott att göra och många rätter är både snabba och enkla, jag hoppas jag kunnat ge dig några förslag.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.