Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Pannkaks älskare!!

  • redd 18 juli 2008

    Håller med om att de knappast kan vara onyttigt med pannkakor utan att det snarast är tillbehören (som lätt blir halva måltiden).

    Sedan använder jag rågsikt också eftersom det inte påverkar smaken men man förblir mätt längre.

  • frucaos 18 juli 2008

    Jag har alltid ansett att pannkakor med grädde och sylt är efterrätt, men bacon/fläskpannkaka med vitkål och lingonsylt är mat. Likaså crèpes med köttfärs eller svampstuvning.
    Nu är min man inte överrens med mig, så här äter vi med sylt och grädde till middag också emellanåt (men jag tycker fortfarande att det känns som om vi hoppar över huvudrätten och går direkt på efterrätten).
    Ska prova att göra på rågsikt nästa gång!
    Det går rätt bra att ha en del havregryn i smeten.
    Jag har inte smör i smeten, men steker i smör/margarin - teflonpannkakor blir otroligt tråkiga!!

    GOTT är det i alla fall!

  • Glitterfia 18 juli 2008

    Pannkaka är jattegott men vi gör inte det så ofta. gärna med vispad grädde och jordgubbssylt.
    Fy så jobbigt att steka och osar gör det också :p
    Det går att göra på vatten, har provat det (hade inte mjölk hemma). De blev lite blek i färgen men det smakade bra.
    Rapa en gång så är man hungrig igen :(
    Tycker att man kan äta pannkaka precis när det passar, till lunch, middag. Har aldrig gjort det efterrätt.

  • lenajeanette 18 juli 2008

    Jag brukar ibland göra på dinkelmjöl och ha i ngn dl vetegroddar, ingen märker någon skillnad.

  • cyan 18 juli 2008

    Jag tycker pannkakor är bra middagsmat, onyttigheten sitter i tillbehören. Själv brukar jag äta pannkakorna som de är, för med rätt mängd salt och socker blir dom supersmarriga så när de är nygräddade...

    Annars är socker och citron en höjdare, jag rör ihop citronsaft med socker och droppar på. Ett gott matigt alternativ är att ha sylt och keso till, eller bara frukt/bär och keso om man vill hårddra det.

    Här är mitt standardrecept för EN portion:

    1 ägg
    1 dl mjöl (knappt)
    2 dl mjölk
    1 krm salt
    1/2 tsk socker (ungefär)

    Om jag gör på en hel liter mjölk tar jag normalt sett bara 4 ägg och 4,5 dl mjöl. Eftersom jag är laktosintolerant gör vi alltid på Oatly havremjölk, det blir superbra! Nästa gång ska jag dock testa med rågsikt, det verkar vara ett bra sätt att göra dem mer mättande.

    Jag har alltid smält smör i smeten, för då behöver man inte smöra laggen förutom första pannkakan. Det blir mycket enklare så. Här steker vi i en riktig gjutjärnspankakslagg, den är ovärderlig när man gör pannkakor ofta!

  • Ernst76 18 juli 2008

    Skrivet av Kaneta den 18 jul 2008

    Vad kan vara onyttigt i själva pannkakan? Det är mjöl, ägg, mjölk, lite salt och smör. Kan inte vara farligare än en äggmacka med ett glas mjölk till. :) Det är nog tillbehören som gör det lite onyttigare. :p

    Min favorit är pannkakor med vispad grädde och blåbärssylt. .

    Ibland tar jag lite socker och pressad citron på. Det är också gott. Och kanske gör det lite nyttigare. Kanel och socker på är också gott. Bra på utflykt, blir inte så kletigt som med sylt.


    Det är mjölet som är onyttigt både i pannkakan och "äggmackan", mjölk,ägg och smör är nyttigt.

  • Ingan 18 juli 2008

    Jag använder dinkelmjöl fullkorn,blir jätte god smak.vill man så kan man använda siktat.Jag har turkisk yoghurt till och helst osötade bär.

  • Isbjoorn 19 juli 2008

    Skrivet av Ernst76 den 19 jul 2008

    Skrivet av Kaneta den 18 jul 2008

    Vad kan vara onyttigt i själva pannkakan? Det är mjöl, ägg, mjölk, lite salt och smör. Kan inte vara farligare än en äggmacka med ett glas mjölk till. :) Det är nog tillbehören som gör det lite onyttigare. :p

    Min favorit är pannkakor med vispad grädde och blåbärssylt. .

    Ibland tar jag lite socker och pressad citron på. Det är också gott. Och kanske gör det lite nyttigare. Kanel och socker på är också gott. Bra på utflykt, blir inte så kletigt som med sylt.


    Det är mjölet som är onyttigt både i pannkakan och "äggmackan", mjölk,ägg och smör är nyttigt.


    Hm, ja det är många som säger att det är mjölet som är nyttigt... Och jag antar att ni har rätt!
    Men om man då tex har 3 dl vete mjöl i smeten, blir det då nyttigare och bättre om jag byter till 1 1/2 dl råg sikt och
    1 1/2 dl grahamsmjöl?
    Och sedan säger ju många att det är tillbehöret som gör det o nyttit. . Själv gillar jag ju det mesta som man kan ha till pannkakor. Och jag tycker även om tjockpannkakor, Creps,blåbärs och bananpannkaor osv.

    Men till ''vanliga'' tunna pannkakor vad är då nyttigast att äta till då? det är ju väldigt mycket socker i sylt.. och de kan inte alls vara så nyttigt? Och bara vitt socker kan jag väll tänka mig heller inte är så nyttigt..

  • gladavmat 19 juli 2008

    Skrivet av frucaos den 18 jul 2008

    Jag har alltid ansett att pannkakor med grädde och sylt är efterrätt, men bacon/fläskpannkaka med vitkål och lingonsylt är mat. Likaså crèpes med köttfärs eller svampstuvning.
    Nu är min man inte överrens med mig, så här äter vi med sylt och grädde till middag också emellanåt (men jag tycker fortfarande att det känns som om vi hoppar över huvudrätten och går direkt på efterrätten).
    Ska prova att göra på rågsikt nästa gång!
    Det går rätt bra att ha en del havregryn i smeten.
    Jag har inte smör i smeten, men steker i smör/margarin - teflonpannkakor blir otroligt tråkiga!!

    GOTT är det i alla fall!



    Jag håller med, pannkaka med sylt o grädde är efterätt eller mellanmål- jättegott .Med rårivna potatisar i smeten o bacon på toppen blir ugnspannkakan mer matig. Dessutom tycker jag att alla pannkakor blir godare av grövre mjöl....måste testa med krossat linfrö, som någon nämnde

  • Gillsan 19 juli 2008

    :)Jag är också en pannkaksälskare. Har du provat pannkakspizza? Det är supergott jag har det bland mina recept. Norska lappar är med toppen , det finn ju ingen begränsning på vad man kan göra med pannkakor.:p

  • Isbjoorn 19 juli 2008

    Skrivet av Gillsan den 19 jul 2008

    :)Jag är också en pannkaksälskare. Har du provat pannkakspizza? Det är supergott jag har det bland mina recept. Norska lappar är med toppen , det finn ju ingen begränsning på vad man kan göra med pannkakor.:p


    Oh, pannkakspizza? har jag aldrig provat :o men de låter spännande! Och eftersom att jag älskar pannkakor måste de ju vara gott :p (Y)(Y):)

  • Ketronya 19 juli 2008

    Jag bidrar med ett recept på mina favoritpannkakor, amerikanska pannkakor med banan :)

    Idas amerikanska bananpannkakor med vanilj

  • Lindanemon 20 juli 2008

    Skrivet av janehall den 18 jul 2008

    Pannkakor är gott men våfflor är godare.De ska helst ätas nybakade.Här är ett bra recept som jag alltid lyckas med.

    Gunhilds våfflor

    4 ägg
    8 dl mjölk
    7 dl vetemjöl
    1 msk bakpulver
    1 msk socker
    ½ tsk salt
    100 g smält margarin (avsvalnat)
    Vispa äggen ,blanda i hälften av mjölken och mjölet.
    Blanda bakpulvret med resten av mjölet,socker och saltet.
    Till sist de avsvalnade margarinet.Se till att våffeljärnet är riktigt varmt innan du gräddar första våfflan.
    Gott med ny-vispad grädde och hemgjord sylt.


    Kan du inte lägga in det här receptet?
    Jag gjorde dem idag och de var toppen, men jag kan ju inte spara dem i min kokbok...

  • majamia 20 juli 2008

    http://www.pannkakor.se/

    Här finns en massa kul och mumsigt! :D

  • Sockerbubblan 21 juli 2008

    Favoriten till pannkakor fick jag alltid till ugnspannkaka i skolan. En kesoröra innehållande keso, hackad purjolök och sån där färdigstrimlad skinka. Det kan jag drömma om än idag och gärna få för mig att göra mitt i natten :D Allra godast tycker jag att röran är till ugnspannkakor och lite vanlig sylt! Supersmaskens! (L)

  • marilyn 21 juli 2008

    Ät och se glad ut!! Allt måste inte vara så himla nyttigt.

  • JennyV 21 juli 2008

    Min äldsta dotter ÄLSKAR pannkakor och vill ofta att jag lagar det! Jag måste allt hålla med henne, det är jätte gott!!! Har oxå börjat laga med graham och rågsikt, man blir mättare men det smakar det samma. Lagar även fläskpannkaka och creps med svampstuvning och det går ner (Y) Tror inte att det är värre än annan mat man äter! Lättvindigt och gott men tar lite tid att steka!

  • vegannika 21 juli 2008

    Skrivet av Glitterfia den 18 jul 2008

    Pannkaka är jattegott men vi gör inte det så ofta. gärna med vispad grädde och jordgubbssylt.
    Fy så jobbigt att steka och osar gör det också :p
    Det går att göra på vatten, har provat det (hade inte mjölk hemma). De blev lite blek i färgen men det smakade bra.
    Rapa en gång så är man hungrig igen :(
    Tycker att man kan äta pannkaka precis när det passar, till lunch, middag. Har aldrig gjort det efterrätt.


    haha, det var bra uttryckt. en rap så är man hungrig igen.

  • Maria_johansson 21 juli 2008

    pannkakor är en av världens godaste maträtter.:p... Serveras med hallonsylt.. och rullas som en korv.. finns det något godare.. ;D

  • Isbjoorn 21 juli 2008

    Skrivet av Maria_johansson den 21 jul 2008

    pannkakor är en av världens godaste maträtter.:p... Serveras med hallonsylt.. och rullas som en korv.. finns det något godare.. ;D

    hihi nej :D Det är det godaste som finns (Y)(L)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.