Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Pannkaks älskare!!

  • pigelin 11 augusti 2008

    En "vits" som min pappa alltid tjatar om...
    Vad är det för skilnad på en pannkaka...?

    Svar: Det är godare med sylt på!...:p:Z

  • K-kristina 11 augusti 2008

    ja gjutjärnspanna ätr viktigt för att få det knaprigt och att det är varmt.(Y)

  • jeanette73 11 augusti 2008

    Jag har precis lagat pankakor till lunch. Jag använder speltvete och så har jag spenat i dem. Det känns lite nyttigare och barnen älskar dem, trots spenaten.

  • stepp567 11 augusti 2008

    jag lagade pannkakor till kvällsmat, använde dinkelmjöl, och honung istället för socker, det känns lite nyttigare. :o (Y)

  • UllaC 11 augusti 2008

    Jag tycker pannkakor är jättegott. Jag har flera sorters sylt på bordet, så det är bara att välja.
    Jag äter det både som middag eller efter ärtsoppan.
    Jag har inget recept utan gör allting på en höft. Men en sak gör jag - när jag har blandat ägg, mjölk, vetemjöl, socker och salt - så smälter jag smör i stekpannan och häller i smeten. Min mamma gjorde det och jag gör det. Jag tror att pannkakan inte fastnar på samma sätt i stekpannan sin utan. Inbillning eller inte - gott är det iallafall!!!(Y)

  • camiande 11 augusti 2008

    hej

    här kommer mitt enkla recept på pannkakor

    2 ägg
    7dl mjölk vilken som blir oftast mellanmjölk här hemma
    3,5dl vetemjöl
    lite margarin till stekningen
    enkelt men gott brukar bara ha sylt till:D

  • Chillfors 18 augusti 2008

    Problemet med pannkakor är väl det stora energiinnehållet och den höga procentandelen kolhydrater gentemot mättnadsgraden.
    mjöl, mjölk, ägg är ju basvaror som vi behöver. Men sammansättningen blir inte helt lyckad.
    Nyttighetsmässigt. Smakmässigt är den ju underbar.
    Men energiinnehållet gör oftast att man får i sig alldeles för mycket, då de pga av sitt dåliga mättande gör att man äter på tok för många. (Ja, jag erkänner, deras godhet bidrar ju också till att man äter många) Och sen får man ju lite av nåt som påminner om sockerchock vid godisätande, man får mycket energi i sig snabbt men allt sjunker lika fort igen och man är hungrig kort därpå...
    Och som ni sagt, sylt och dylikt gör ju inte saken bättre...

    Men vad gör man när det är så syndigt gott?
    Själv älskar jag pannkakor, men då det är en del jobb så tar jag vara på det och låter det få kännas jobbigt - då blir det pannkakor vid få tillfällen, och man får möjlighet att njuta extra mycket de gånger det blir!
    Brukar också ha i minst hälften grahamsmjöl, senast tror jag till och med jag testade att göra på rågmjöl och graham och knappt något vetemjöl alls. vilket fungerade!
    Men måste ta och testa med havregryn! havregryn som är så gott och nyttigt, det måste ju bli bra ;)

  • Liliankj 18 augusti 2008

    Själklart äter vi pannkakor till middag (Y)
    Nyttigt eller inte så tycker hela familjen om det.
    Vi serverar även blå bands ost o broccolisoppa till, och så
    vill vi ha knaperstekt bacon. Härligt :D

  • stepp567 20 augusti 2008

    (L)Knaperstekt bacon till pannkakor tycker hela familjen om.(Y)
    Nyttigt eller ej, gott är det:D

  • jouisyfruit 20 augusti 2008

    Mitt tips om just pannkakor är att ha i havregryn, de fiberberikade blir godast. så det på ett paket med fiberberikade havregryn och bestämde mig för att testa. Godast blir det om de får dra lite i smeten innan gräddning.

    Sen har vi också upptäckt att det är mycket godare att göra pannkakorna på Solhavre istället för mjölk, fick det tipset av en bekant som ha barnbarn som är laktosintoleranta. Hon och hennes man gjorde numera alltid pannkakor på solhavre och det gör vi också:D

  • evaldo 20 augusti 2008

    Jag provade att steka vanilga pannkakor i våffeljärnet, det gick ganska bra men hade en tendens att fastna, så jag fick reda av smeten med lite mera mjöl.

  • PinkLadie 20 augusti 2008

    Det finns faktiskt ett gott alternativ till hemlagade pannkakor: Kungsörnens färdiggräddade Pannkakor, i frysdisken! Riktigt goda för att inte vara mina egna :p

  • currysarah 20 augusti 2008

    Efter att ha läst igenom alla förslag så blir man ju så sugan att man nästan spricker, pannkakor e´ju så himla gott... naturella, med sirap, grädde,glass,sylt, you name it ochvarför inte pannkakstårta, creps med kantarell stuvning nu i svamptider eller varför inte köttfärspannkaka.... oj oj oj det blir nog pannkakor hela nästa vecka på menyn men i olika skepnader.....

  • boz1965 20 augusti 2008

    Onyttigt eller ej, det hänger ju på hur man gör dem, vilka ingredienser man har, etc. Sedan tycker jag nog att pannkakor passar till de flesta tillfällen, frukost, lunch, middag, dessert eller mellanmål. (H)

  • hansdotter 20 augusti 2008

    Jag har alltid vaniljsocker i smeten, både i pannkakssmet och i våffelsmet. Jättegott!!!

  • aniram 20 augusti 2008

    pannkakor e göttt......
    brukar blanda i lite vaniljsocker i min smet, ungarna älskar det.
    TESTA!

  • vitchokladkaka 20 augusti 2008

    jag tycker att pannkakor e mums o att man kan äta massor av dom, bara inte så ofta (L) hehe det e en bra metod tycker jag :)

  • pia61 21 augusti 2008

    Pannkakor tillhör min favorit också! (Y) Man kan ha i fint rivna potatisar, eller fiberhavregryn i smeten, det blir jättegott! och inte så onyttigt(Y)
    ... men dom vanliga hederliga är förbaskat goda...(Y)

  • Baddy96 28 augusti 2008

    ojojoj snacka om en tråd för mig! älskar pannkakor och det gör resten av famlijen också. Brukar faktiskt bli pannkakor till middag en gång i veckan(L). Och brukar göra som så att vi dels gör en fläskpannkaka i ugnen och dels vanliga pannkakor och plättar så att man kan välja vad man vill äta:D

  • mili 28 augusti 2008

    Pannkakor är ju en klassiker.(L) Ät så många du vill och orkar, det har barn/ungdommar /vuxna gjort i många herrans år, varför ska vi plötsligt börja ändra på maten för att den ska bli nyttigare?Tror ärligt talat inte det är pannkakorna som är problemet för vår hälsa i Sverige :D Det är inte onyttigare att äta det än tex köttbullar eller pasta. Så njut av dina pannkakor och ha ALDRIG dåligt samvete för det.
    /Li

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.