Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Pannkaks älskare!!

  • gunma 28 augusti 2008

    Här är ytterligare en pannkaksälskare, just nu är det
    amerikanska pannkakor med lönnsirap som gäller.
    Syndigt gott,:p

  • emaxen 28 augusti 2008

    :DHar ätit pannkakor idag(Y)(Y)
    Jag river alltid ner morötter eller äpplen i smeten plus att jag gärna har lite havregryn i också, det känns som de blir lite nyttigare då(L)(L) om inte annat så blir de myckeet godare då:)

  • Nothelfer 28 augusti 2008

    Ett gott recept med banan är att stek en vanlig pannkaka. Lägg sedan på sirap och lägg på en banan och vik pannkakan över som ett kuvert och sedan in i ugnen i så där10 min på 180 grader! Riktigt gott! Kan serveras med chokladsås, grädde eller glass!

    Om du älskar pannkakor till lunch eller middag så ät det! Om du är orolig över kalorier så ät nyttigare resten av dagen! (: Fast någon gång ibland måste man una sig en riktigt god måltid!

  • Marre73 23 maj 2010

    Vanlig pannkakssmet med kanel i är supergott, tycker tom jag som inte gillar pannkaka i övrigt.
    Tjockpannkaka med fläsk och kaneläppelklyftor är också gott(Y)

  • ellenborjesson 8 juni 2010

    Jag älskar pannkakor men jag äter inte glass, socker, sylt och sånt så... Men jag har kommit på att om man värmer frysta bär (blåbär eller jordgubbar) i mikron blir det jättegott till och man behöver inte tillsätta massa socker. Visst är det godare med glass och sylt men jag tycker att det fungerar bra ändå

  • annpson 24 januari 2013

    Kalla pannkakor med smör och socker .....

  • Roskerstin 24 januari 2013

    Varma pannkakor med smör och socker, så att smöret smälter. Det lärde mig min pappa och det håller än i dag och är fortfarande min favorit vid 72-års ålder. Mormor/farmor har även invigt barnbarnen i denna läckerhet. Kanske inte väldens mest nyttiga, men godaste:)

  • CharlotteUhrbom 24 januari 2013

    Testa mina pannletter! Smakar som vanliga pannkakor, men är nyttiga - i alla fall om man är ett fan av LCHF eller glutenallergiker. ;)
    Lycka till!
    Pannletter

  • rosatalo 24 januari 2013

    Jag skulle inte bry mig så mycket om vad " vissa " tycker om ditten och datten. Ena dagen är ägg livsfarliga nästa vitaminbomber. Choklad farligt, sedan botar det allt, rena hälsokosten. Kaffe skadligt fosterfördrivningsmedel för att helt plötsligt förvandlas till skydd mot bröstcancer. Ingen äter väl pannkakor varje dag. Det fungerar väl både som efterrätt och mat beroende på tillbehör. Pannkakor är gott ibland och tar nog inte livet av en, det är vad jag tror.

  • LenaBE1 24 januari 2013

    Vi äter inte pannkaka så ofta men dom gånger vi gör det så tycker jag att det är riktigt gott. Varför ska man inte få äta nåt gott ibland även om några säger att det är onyttigt. Nää det struntar jag i och äter med gott samvete i alla fall. Pannkaka har man alltid ätit, det tillhör väl husmanskosten eller har jag fel där? Strunt samma om jag har fel eller inte, ända sedan barnsben har jag ätit pannkaka och det kommer jag att fortsätta med så länge jag lever. Till dina frågor...
    Jag anser att pannkaka är middagsmat.
    Hur många man får äta? Det vet jag inte, tills man blir mätt antar jag. Så ät så många du vill.
    Har jag tillgång till bär i frysen så blir det lättsockrade bär till pannkakan, det är jättegott. Annars blir det sylt. Till bären eller sylten brukar vi äta vispad grädde.
    Jag har 3% mjölk i min pannkakssmet och även smör, smöret gör att man inte behöver smörja pannan mer än innan första pannkakan steks, du behöver alltså inte smörja mellan varje pannkaka du steker. Lättsamt och praktiskt tycker jag. Här är mitt recept på tunna pannkakor...

    Om jag vill göra en tjockpannkaka så använder jag samma smet men tillsätter mera mjöl, lite drygt ½ dl extra brukar jag ta. Vill jag ha bär i så lägger jag i dom tillsammans med smeten i ugnsformen, ca 250 g bär brukar bli lagom.
    Ät pannkaka och må gott! :)

  • svengelsk 24 januari 2013

    Citronsaft och socker har man i England. Pancake day är fettisdagen.

  • LenaBE1 24 januari 2013

    Skrivet av svengelsk den 24 jan 2013

    Citronsaft och socker har man i England. Pancake day är fettisdagen.


    Låter gott, det måste jag testa någon gång.

    Är det färskpressad citronsaft det ska vara? {question}

  • puhbjornen 25 januari 2013

    Jag brukar göra mina pannkakor med extra protein. Byter ut en del av mjölet mot bake -Pro, dessuom tillsätter jag krossade linfrön. Det blir supergott- älskar pannkakor och äter det ganska ofta.

  • LenaBE1 25 januari 2013

    Vi åt tjockpannkaka igår och jag testade för första gången att äta sirap till pannkakan, det var faktiskt riktigt gott så det kommer jag nog att göra flera gånger.
    När jag var liten minns jag att vi åt strösocker till pannkakorna om och när sylten var slut, det är väl ok men ingen direkt höjdare vad jag tycker. {giggle}

  • familjenlundin 25 januari 2013

    Åh, pannkakor som är så gott....nu blev jag riktigt sugen haha. Här äts pannkakor hur som helst, jag gillar med både sylt och grädde eller bara sylt, jag äter pannkakor med sirap...riktigt smaskigt eller rykande varma frasiga pannkakor med smöööör så det smälter...mmmm vad gott :p

  • Kattboll 25 januari 2013

    Mjölet gör pannkakan onyttig... (men den kan man byta ut mot nyttigare varianter) OCH! äter man en kan man inte sluta... mitt rekord är 12 pannkakor :O

  • flabban 26 januari 2013

    Nyttigt eller ej, gott är det iallafall. Äter gärna saltgurka till. Ibland gör jag crepés om jag gjort för många pannkakor. Fyller med någon stuvning eller köttfärsröra, rullar ihop, lägger i en form och strör över riven ost. Gratinerar i 200 grader. Gott är det att steka några bananskivor och hälla över pannkakssmet, vändstek. Serveras med sirap.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.