Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Pastsallad - dressing. Hjälp :)

  • fruhagelin 19 januari 2010

    Jag behöver tips på lite pastasallad recept.. har kollar runt på matklubben men hittar inget sådant jag är ute efter..Jag vill helst bara ha majs och ärtor i med pastan, men det är själva dressingen till det som jag är ute efter.... men jag kanske är fel ute att kalla det pastasallad?

    Nåja, har ni ngt smarrigt recept så är ni varmt välkomna att ge mig dem ;P

  • boz1965 19 januari 2010

    Jag hade nog gått på en enkel vinägrett kryddad med italiensk salladskrydda och ett par-tre färska finhackade örter av valfritt slag. Det enkla blir oftast bäst.

  • zudette 20 januari 2010

    Jag har använt dressingen i det här receptet till pastasallad nångång. Då hade jag bytt ut potatisen i denna potatisallad till pasta och serverade kött eller kyckling till! Det funkade alldeles utmärkt! Det blir säkert jättegott även när du gör en enklare pastasallad som du beskriver!!

    God potatissallad

  • Gnurf 20 januari 2010

    - Bacon/Ägg. Knaperstek bacon och hacka upp, tillsammans med kokt ägg och lite rödlök. Dressing: Örter/gräslök/persilja.
    - Kyckling, Dressing: Curry.
    - Avocado och räkor, Dressing: Chili, tomatpuré.
    - Kassler och champinjoner, Dressing: Sweetchili och sambal.
    - Lax och avocado, Dressing: Örter, lime, citron.

    Ja, det finns ju hur många varianter som helst :D Pastasallad (eller nudelsallad, couscoussallad, bulgursallad osv) kör jag ofta (Y)

    Vad gäller dressing till matigare sallader av denna typ tycker jag en yoghurtbaserad dressing passar bäst. Jag brukar börja med 3-4msk matlagningsyoghurt (10%) där jag kör i salt/peppar samt någon av ovanstående dressingvarianter (kika uppåt) och sedan späder jag med lätt A-fil (0,5%) till önskad konsistens, ungefär 50/50. Då får du en mustig dressing med hyfsat låg fetthalt (om du nu önskar dylikt)....

  • mattjejen 20 januari 2010

    En pastasallad som ungarna brukar längta efter brukar jag göra så här:

    Blanda kokt pasta, gärna skruvar, med pesto. Sen har jag bla i
    en påse med blandad sallad
    oliver
    soltorkade tomater
    gurka
    tomater
    fetaost, flagad parmesan lr annan god ost
    finstrimlad rödlök

    Sen kan du servera den till grillat lr stekt kött om du inte vill ha i valfri skinka, stekt/grillad kyckling lr nåt annat direkt i salladen. Det behövs ingen dressing eftersom det e pesto i. Å självklart kan du ha i ärtor å majs, bara att plocka i det du tycker e gott (Y)

  • Majbaggen 21 januari 2010

    Snabbvarinaten vi kör på picnic är:
    Pasta
    Köttbullar eller korvslantar
    Ärtor/Majs/Paprikamix
    Vanlig salladsdressing på flaska
    Supersnabbt om det var det du var ute efter

    Annars kör vi busenkla varianten:
    Pasta
    Dressing gjord på:
    Matlagningsyoghurt
    Chilisås
    Ev. salt å peppar
    ev. lite mer ketchup
    Gör en rejäl laddning och blanda i den ljumma/halvvarma pstan. Låt stå till den bilr kall och servera till t.eex. grillat. Om man rör i för liten sats blir det för "stabbigt".

  • FruAst 21 januari 2010

    Ska vi prata om enkel dressing till just pasta-sallad så tar jag 1 msk pesto röd eller grön allt efter vad som känns bäst och blandar med 1 dl turkisk youghurt. Enkelt och gott!

  • wacicu 21 januari 2010

    Hemma hos oss gör vi så här:

    Koka upp den pasta du vill ha (skruvar, makaroner, fjärilar eller vad det kan vara.) Slå kallt vatten på pastan så kyls den ned snabbt.

    Hacka lite skinka, ost, och äpplen med syrlig smak (t. ex Granny Smith). Blanda ned ärtor, brytbönor, skivad purjolök, hela körsbärstomater eller liknande, skivade rädisor, svarta och/eller gröna oliver. Kokta ägg som är hackade går också bra. Vill man sen ha majs i så kan man säkert ha det också. Vi hoppar över det, det är lite för sött för oss.

    Till detta en variant som jag inte vet vad den heter: Ketchup som man blandar i gräddfil (2 - 3 msk ketchup till 3 dl gräddfil - eller efter egen smak - såsen ska vara rosa). svartpeppar, salt om man så önskar.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.