Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Perfekta revbensspjällen.

  • Ulrika91 16 november 2009

    Ja i år är det dags att introducera de perfekta revbensspjällen på julbordet. Förra året gjorde jag några (någon gång kring jul) men i år är det dags att ha även på julbordet.

    Dessa som jag länkar till är är tillagade isärskurna så att säga och inte med späck och dom är väldigt kladdiga.
    http://ulrikasmat.blogspot.com/2009/11/revbenspjall-try-number-one.html

    Jag vet inte om jag är nöjd. Förra året förkokade jag också, men jag är mer sugen på knaprigt späck i år och då är väl förkoka inte en bra ide?

    Jag behöver hjälp. Enda kriteriet är att dom ska kunna ligga i en påse eller nåt då jag åker till pappa (1 timme tåg). Och att dom ska vara goda. Så var vänliga och bjud på era bästa revbensspjäll-tips :)

  • Ulrika91 16 november 2009

    Puffar lite.. Jag veet att det finns folk där ute som klämmer på bra recept! Är det familjehemligheter eller :D

  • Gnurf 16 november 2009

    Brukar bara riva ihop en marinad, låta spjällingarna ligga några timmar å så skjutsa in dom i ugnen. Förkokar aldrig, det går ju lika bra att börja på en lägre ugnstemp å sen kräma på med grill mot slutet om man önskar knaprighet. Chili, vitlök, ingefära, paprikapulver, salt peppar, soja, hoisin är ex på marinadingredienser...har jag andra "såser" hemma så kan det baseras även på dessa...HP, Wchester, Louisiana Smokey BBQ osv i all oändlighet.

    Recept använder jag aldrig...risken är alldeles för stor att det blir samma resultat varje gång om man använder recept. Sånt vill man ju undvika i görligaste mån...:p

  • Gnurf 16 november 2009

    Vilken fin blogg du har btw...(Y)

  • Ulrika91 16 november 2009

    Skrivet av Gnurf den 16 nov 2009

    Brukar bara riva ihop en marinad, låta spjällingarna ligga några timmar å så skjutsa in dom i ugnen. Förkokar aldrig, det går ju lika bra att börja på en lägre ugnstemp å sen kräma på med grill mot slutet om man önskar knaprighet. Chili, vitlök, ingefära, paprikapulver, salt peppar, soja, hoisin är ex på marinadingredienser...har jag andra "såser" hemma så kan det baseras även på dessa...HP, Wchester, Louisiana Smokey BBQ osv i all oändlighet.

    Recept använder jag aldrig...risken är alldeles för stor att det blir samma resultat varje gång om man använder recept. Sånt vill man ju undvika i görligaste mån...:p


    Låter ju alldeles underbart, bara en fråga, menar du nu tjocka eller tunna? Och skär du isär dom innan du skjutsar in dom :)

  • Ulrika91 16 november 2009

    Skrivet av Gnurf den 16 nov 2009

    Vilken fin blogg du har btw...(Y)


    Oj tack så mycket(H) Sådana kommentarer uppskattas av en matgalen 18åring som mig.

  • Gnurf 16 november 2009

    Både tjocka och tunna...jag diskriminerar ingen. De kommer i alla former, bara att acceptera och njuta i fulla drag :p Har aldrig skurit isär revbensspjäll innan tillagningen, det är ju halva nöjet att greppa och sätta i kniven...:)

  • Ulrika91 16 november 2009

    Skrivet av Gnurf den 16 nov 2009

    Både tjocka och tunna...jag diskriminerar ingen. De kommer i alla former, bara att acceptera och njuta i fulla drag :p Har aldrig skurit isär revbensspjäll innan tillagningen, det är ju halva nöjet att greppa och sätta i kniven...:)


    Det låter bra, jag ska nog vänta med att skära isär mina nästa gång. Och jag ska nog prova tunna spjäll, vet att tjocka liksom "är" jul, men jag tror nog att tunna är liite godare och västentligt mycket enklare att tillreda eftersom allt kött sitter runtom, inte ben som sitter ihop med en stor bit kött med hjälp av lite fettsenor, som det ofta gör på tjocka. Nej tunna blir det nästa gång :)

  • Lenkan 16 november 2009

    Jag brukar ha vanlig allroundmarinad och häva i några matskedar honung, sen har jag på lite citronpeppar innan själva tillagningen. Förkokar aldrig, kör in dem i ugnen på 175°c över/undervärme med den "köttiga" sidan uppåt, vänder efter ca 35 minuter, vänder igen efter 35 minuter till och sen kör jag grill i kanske 20 minuter. Eller tills de är klara. Om man vill kan man pensla på lite extra honung mot slutet för mer "glaze".
    Tycker absolut inte att man ska dela spjället innan tillagning, min erfarenhet säger att de blir inte alls lika saftiga på det sättet!

  • Gnurf 16 november 2009

    Av det jag hann läsa gav det ett moget intryck, fina bilder och bra språkbruk. En del 18-åringars bloggar kan man ju bli mörkrädd av...bara könsord, särskrivningar, stavfel och "puta med läpparna och kisa med ögona och försöka se hård ut"-bilder..:o

    Keep up the good work (Y)

    Skrivet av Ulrika91 den 16 nov 2009

    Skrivet av Gnurf den 16 nov 2009

    Vilken fin blogg du har btw...(Y)


    Oj tack så mycket(H) Sådana kommentarer uppskattas av en matgalen 18åring som mig.

  • Ulrika91 16 november 2009

    Skrivet av Lenkan den 16 nov 2009

    Jag brukar ha vanlig allroundmarinad och häva i några matskedar honung, sen har jag på lite citronpeppar innan själva tillagningen. Förkokar aldrig, kör in dem i ugnen på 175°c över/undervärme med den "köttiga" sidan uppåt, vänder efter ca 35 minuter, vänder igen efter 35 minuter till och sen kör jag grill i kanske 20 minuter. Eller tills de är klara. Om man vill kan man pensla på lite extra honung mot slutet för mer "glaze".
    Tycker absolut inte att man ska dela spjället innan tillagning, min erfarenhet säger att de blir inte alls lika saftiga på det sättet!


    Oj du höll det väldigt enkelt. Men enkelt är ju gott det vet vi ju alla. Och det är nog sant som du säger, blir mycket saftigare om dom tillreds ihop och inte isärskurna :)

  • Gnurf 16 november 2009

    En gammal Gnurf kunde inte ha sagt det bättre själv..(Y)

    Skrivet av Lenkan den 16 nov 2009

    Jag brukar ha vanlig allroundmarinad och häva i några matskedar honung, sen har jag på lite citronpeppar innan själva tillagningen. Förkokar aldrig, kör in dem i ugnen på 175°c över/undervärme med den "köttiga" sidan uppåt, vänder efter ca 35 minuter, vänder igen efter 35 minuter till och sen kör jag grill i kanske 20 minuter. Eller tills de är klara. Om man vill kan man pensla på lite extra honung mot slutet för mer "glaze".
    Tycker absolut inte att man ska dela spjället innan tillagning, min erfarenhet säger att de blir inte alls lika saftiga på det sättet!

  • Ulrika91 16 november 2009

    Skrivet av Gnurf den 16 nov 2009

    Av det jag hann läsa gav det ett moget intryck, fina bilder och bra språkbruk. En del 18-åringars bloggar kan man ju bli mörkrädd av...bara könsord, särskrivningar, stavfel och "puta med läpparna och kisa med ögona och försöka se hård ut"-bilder..:o

    Keep up the good work (Y)


    Haha ja nej sådan är inte jag. Jag har väl alltid varit rätt mogen av mig är jag rädd :) Eller det är nog en bra sak. Hursomhelst tack för att du gillar den :D Det gör mig motiverad att fortsätta.

  • Glitterfia 16 november 2009

    Jättefin blogg Ulrika, den kommer jag att besöka (Y)

    Inget recept men...
    Jag gör på lite olika vis men jag brukar dela dem i portionsbitar.
    Ett sätt jag tycker fungerar bra är att först grilla dem i ugnen tills de är klara med grillkrydda. Detta gör jag dagen innan jag ska äta dem. Sedan när jag ska värma dem till julmiddagen så får de puttra med en liten skvätt vatten och lite honung i en gryta tills de är så möra att de smälter i munnen. Jammi :p

  • ros 17 november 2009

    :)Så här brukar jag göra:
    Revbenspjäll i stekgryta
    Revbenspjäll i stekpåse à la Nettan
    Hur lång tid dom ska koka eller vara i ugnen beror på hur tjocka spjällen är
    Krydda kan man göra med vilka kryddor som man gillar
    :)Det blir aldrig riktigt lika smak från gång efter gång
    Mycket beror på råvaran
    Lycka till med alla revbensspäll(Y)

  • Ulrika91 17 november 2009

    Skrivet av Glitterfia den 16 nov 2009

    Jättefin blogg Ulrika, den kommer jag att besöka (Y)

    Inget recept men...
    Jag gör på lite olika vis men jag brukar dela dem i portionsbitar.
    Ett sätt jag tycker fungerar bra är att först grilla dem i ugnen tills de är klara med grillkrydda. Detta gör jag dagen innan jag ska äta dem. Sedan när jag ska värma dem till julmiddagen så får de puttra med en liten skvätt vatten och lite honung i en gryta tills de är så möra att de smälter i munnen. Jammi :p


    Tack :)
    Ja det lät som en bra ide:)

  • KastrUllis 18 november 2009

    Jag bara måste få slå ett slag för själlen som min pappa brukar göra.....

    http://kastrullis.blogg.se/2009/march/spjall-a-la-pappa-b.html

  • Okänd 18 november 2009

    De perfekta revbensspjällen, finns de?
    Ja på grisen naturligtvis!
    Men sedan beror det på vad du skall ha dem till.
    Middag eller på smörgåsbordet?
    En perfekt middag blir det med följande recept:

    Revbensspjällsgryta i ugnen

    Men på julbordet blir det andra bullar, förlåt jag menar revbensspjäll!

  • Beckis83 18 november 2009

    vi har alltid gjort på samma sätt med spjällen i vårat julehus, dom äts alltid på annandagen. Tjocka eller smala spelar ingen roll, ituskurna helst. Rör ihop senap,soja och matolja. Pensla ordentligt med såsen på och salta och peppra. In i ugnen ca 30 min, 175 grader. Vänd på dom och pensla andra sidan. In i ugnen igen ca 20 min. Lägg spjällen i en stekgryta och vispa ur plåten med vatten och häll i grytan,lägg i en köttbuljongtärning och låt koka upp. Severa med kokt potatis,bruna bönor och mera senap.Super!

  • Ulrika91 18 november 2009

    Skrivet av KastrUllis den 18 nov 2009

    Jag bara måste få slå ett slag för själlen som min pappa brukar göra.....

    http://kastrullis.blogg.se/2009/march/spjall-a-la-pappa-b.html


    Det lät som ett gott och enkelt recept. Så ni kokar dom bara? Grillar/steker inte alls?

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.