Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Pizza degen

• DevourMe 26 juni 2008

Tjenare!(H)
    jag undrar en liten sak.
    i dom flesta pizzadegs recepten så är det olija i, men i alla smala recept så är det ingen olja i?:o
    då borde ju det betyda att oljan bara är dom "smaksättning" och att man kan ha en pizzadeg utan olja utan att den fastnar?
    men kan ju alltid lägga den på bakplåtspapper, då borde den ju inte fastna?
    stämmer den här teorin eller varför har vissa pizzarecept ingen olja?

tack :)

• monac 26 juni 2008

oljan tillsätter man för att degen ska bli smidigare att arbeta med tänker jag!

• zudette 26 juni 2008

Andra pizzarecept har oftast annat fett istället - smör eller margarin! Funktionen är nog både smak och att degen blir smidigare! I de degar som innehåller olja är det ofta så lite att det knappast spelar nån roll och ofta är det olivolja som är ansedd som en nyttig olja!

Kroppen behöver fett - Hjärnan behöver fett! Jag hör till dem som tror att alltför hälosamt leverne inte alltid är särskilt hälsosamt!

• DevourMe 26 juni 2008

Skrivet av monac den 26 jun 2008

oljan tillsätter man för att degen ska bli smidigare att arbeta med tänker jag!

ahh så då funkar det alltså utan =) tack

• DevourMe 26 juni 2008

Skrivet av zudette den 26 jun 2008

Andra pizzarecept har oftast annat fett istället - smör eller margarin! Funktionen är nog både smak och att degen blir smidigare! I de degar som innehåller olja är det ofta så lite att det knappast spelar nån roll och ofta är det olivolja som är ansedd som en nyttig olja!

Kroppen behöver fett - Hjärnan behöver fett! Jag hör till dem som tror att alltför hälosamt leverne inte alltid är särskilt hälsosamt!

jo men jag har hittat utan margarin och olja, that´s why...

ja men det kommer ju fett på pizzen sen ;) jag tycker att det smakar godast utan olja och sånt

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.