Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Pizzadeg

  • Molgan 14 september 2015

    Hej söker efter en bra pizzadeg. Har du möjligen ett bra recept ?

  • boklunden 18 september 2015

    Hej!
    jag brukar använda mig av Tina Nordströms recept på pizzadeg. Den är lätt att bara trycka ut på ett bakplåtspapper om man gör pizza på en hel ugnsplåt. Degen är beräknad för fyra portioner och är som följer.
    1/4 paket jäst (ca 12 g)
    2 1/2 dl ljummet vatten
    1/2 tesked salt
    6 dl vetemjöl special

    Lös upp jästen i lite av vattnet. Tillsätt resten av vattnet, saltet och vetemjölet. Blanda till en deg och låt jäsa övertäckt i 30 minuter.

    Jag brukar pensla degkanterna med lite olivolja. Pizzan ska bakas av på het plåt. så sätt in plåten samtidigt som du sätter på värmen i ugnen. Har man tryckt ut degen på ett bakplåtspapper och lagt på valfri fyllning så är det lätt att bara dra över hela pizzan på den varma plåten.

  • asasto 26 september 2015

    Vill man att pizzadegen ska bli ännu godare så minskar man mängden jäst och använder kall degvätska + kalljäser ex. i svalen 10-12timmar

  • mammis 2 oktober 2015

    Leilas pizzadeg är bäst tycker jag

  • LillaJa 8 oktober 2015

    Gå in på min kokbok sök under flik 43 efter Pizzadeg .Som på pizzerian....

    Den kan jag verkligen rekommendera/lycka till {lashes} önskar LillaJa

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.