Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Pizzaknep?

  • sockerkakan1 16 augusti 2010

    Är det någon som får till sin pizza såhär http://forumbilder.se/show.aspx?iid=d76201072938P5375? Dessa kommer från en pizzeria och det är just "spräckligheten" jag vill komma åt. Ser ni den? Jag har frågat hur dem gör det så men dem fattade inte vad jag menade XD

    En gissning kan vara att det är osten som gör den men saken är den att det är inte så tjockt lager ost på pizzan. Det blir lixom inte de där klassiska trådarna av osten. Jag har testat att köra med ost hemma men det blir inte alls likadant, kan det bero på fetthalten på osten. Eller vad tror ni?

  • The_mama97mia 16 augusti 2010

    Uj nu blev jag sugen på pizza... Men ett tips är att köra med förvärmda plåtar eller baksten - då blir degen mkt krispigare. Sen brukar jag ha tomatsås först, sen riven ost, o sen topping. Altså inte all ost på toppen. Och HÖG värme i ugnen. Våra vanliga ugnar ger ju sällan mer än 275 gr.

  • 7201 16 augusti 2010

    Skrivet av sockerkakan1 den 16 aug 2010

    Är det någon som får till sin pizza såhär http://forumbilder.se/show.aspx?iid=d76201072938P5375? Dessa kommer från en pizzeria och det är just "spräckligheten" jag vill komma åt. Ser ni den? Jag har frågat hur dem gör det så men dem fattade inte vad jag menade XD

    En gissning kan vara att det är osten som gör den men saken är den att det är inte så tjockt lager ost på pizzan. Det blir lixom inte de där klassiska trådarna av osten. Jag har testat att köra med ost hemma men det blir inte alls likadant, kan det bero på fetthalten på osten. Eller vad tror ni?

    Jag vet att när jag jobbade på pizzarestaurant så hade vi en
    ost som var 4 ostar !!!! riddar ,cheddar + 2 till som jag inte kommer ihåg vad det var. Sen beror degen på vilken typ av fett man använder i degen.

  • sockerkakan1 16 augusti 2010

    aha, så degen spelar också roll? Menar du skillnad mellan margarin/smör/olja?

  • sockerkakan1 16 augusti 2010

    föresten, jag kan inte se bilden, bara i miniatyr... här kommer en större bild för dem inte heller kan se.

    http://forumbilder.se/Templates/Pages/Showcase.aspx?iid=d76201072938P5375&tag=pizza

  • louice_b 16 augusti 2010

    bästa knepet är att använda bakpulver istället för jäst... blir godare. du kan även smöra plåten lätt under så får du en knaprigare deg

  • Mistys 16 augusti 2010

    Min granne är Italienare. Han påstår att man alltid har ägg i en äkta pizzadeg i Italien! Det ser man inte ofta i svenska recept på pizza.

  • The_mama97mia 16 augusti 2010

    Kan man inte ha knepet med att spraya vatten i ugnen med? Som när jag bakar matbröd, slänge rin vatten eller isbitar i ugnen. BLir så krispig skorpa då.

  • sockerkakan1 16 augusti 2010

    fast det är ju inte detdär krispiga jag vill åt, det är "mojset" det som är flottigt typ ;)

  • maithab 16 augusti 2010

    Skrivet av louice_b den 16 aug 2010

    bästa knepet är att använda bakpulver istället för jäst... blir godare. du kan även smöra plåten lätt under så får du en knaprigare deg


    Nej, det håller jag inte med om. Bakpulver ger inte alls den goda smaken som jäsdegen ger. Ju längre tid det får jäsa desto mer smak.
    Den bästa pizza jag har gjort gjordes på surdeg och på baksten. Mycket god. Bättre än proffsens och mest lik den bild som efterfrågats här också när det gäller osten, så visst kan det hänga ihop (?).
    Snabb surdegspizza

  • The_mama97mia 16 augusti 2010

    OK.. det är inte degen som är ditt bekymmer...
    det är toppingen.

  • redd 16 augusti 2010

    Skrivet av sockerkakan1 den 16 aug 2010

    fast det är ju inte detdär krispiga jag vill åt, det är "mojset" det som är flottigt typ ;)


    Tror att du har lösningen där, dels mycket ost och pizzan länge i ugnen.

    Sedan kan det vara så att pressad fett som säljs under namn som "pizzatopping" etc. väldigt billigt i butiken gör att du får önskat resultat..
    Skitgott när man är packad eller bakis men vill knappast ha det annars. Då blir det mozzarella ost istället. (1kg 60-70kt på willys, bara att riva/skiva och frysa ner)

  • sockerkakan1 17 augusti 2010

    intressant detdär med pressad fett, vad är det förnågot? En ost?

  • Mistys 17 augusti 2010

    Billig färdig riven ost man köper i påse är oftast inte bara ost utan en blandnig av ost och fettmassa. Vill man ha bara ost blir det till att riva själv eller köpa den dyrare rivna osten där det står angivet vilken sorts ost det är. Gratängost, pizzaost, texmexost och liknande är alla utblandade med billigare fettmassa.

  • boz1965 17 augusti 2010

    Knepet är att osten ska vara UNDER fyllningen.

    Kollade med "min" pizzeria en gång i tiden och den korrekta ordningen enligt dem är:

    Underst: Tomatsås
    Mellan: Ost
    Överst: Övrig fyllning

  • matjenny1 17 augusti 2010

    Mozzarella funkar alltid bäst hos oss. Även Västerbottenost kan bli så där frasigt, som jag tror du efterlyser. Vi gör alltid ett tilltugg på mjukt tunnbröd som täcks med skivor av Västerbottenost och nyplockad dill. In i ugnen tills osten bubblar, tag ut och strö över flingsalt. Skär när de svalnat något med pizza slizer o lagom stora, lite sneda bitar. Gott till midsommarbuffén!

    Vad gäller deg så har vi börjat med vanliga tortillas, mjuka tacobröd. Tunna och goda pizzor på ett kick. Om kylen gapar tom gör vi tomatsås på ketchup och en god olivolja som blandas lätt.

  • jas65 18 augusti 2010

    Enligt alla kemiska formler så är det osten som bestämmer och dess fetthalt. Bra är att blanda olika typer av ost med lagom fetthalt såsom Gouda orginal, Hushållsost, Herrgårdost . Använd inte de färdigrivna ostarna för de är en kemisk konstuktion.

    Följ för övrigt Boz 195 tomat sås, ost och fyllning.

    Mvh höfta med osten för degen har ingen betydelse för resultatet på bilderna.
    Anders

  • sockerkakan1 26 augusti 2010

    Jag testade att köra med 4 olika ostar med olika fetthalt, jag satte ugnen på högsta temperaturen som det gick (230) och körde i samma stil som Boz tips. men det blev inte alls likadant, det vart fortfarande "bara ost" inget fettdypande :( det ända som gick fel vad jag kan komma på är att jag inte hade på så mycket tomatsås eftersom den nästan var slut... Några tankar?

  • redd 26 augusti 2010

    Skrivet av matjenny1 den 17 aug 2010

    Vad gäller deg så har vi börjat med vanliga tortillas, mjuka tacobröd. Tunna och goda pizzor på ett kick. Om kylen gapar tom gör vi tomatsås på ketchup och en god olivolja som blandas lätt.


    Tycker inte det där låter något vidare faktiskt, Vill man ha pizzor som är hårda i botten och riktigt tunna skall man göra som pizzeriorna och lägga in pizzan på hett underlag.

    1. Köp en baksten
    2. värm upp ugnen max med stenen i och låt stenen värmas upp i åtminstonde 20min.
    3. Lägg på fyllningen och skyffla in pizzan i ugnen, klar på ca 8min.
    4. När pizza nr1 nästan är klar, förbered nästa pizza och skyffla in direkt efter att första pizzan åker ut. Alla får en bit pizza var 8:e minut.
    5. när alla är mätta gör lite tjockare bröd som penslas med olja och sedan strör man riven vitlök och flingsalt över. UNDERBART vitlöksbröd.

  • chrisq 26 augusti 2010

    (Y)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.