Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Plankstek - hur gör man?

  • sussisus 9 april 2011

    Ska göra plankstek med kycklingfilé, bearnaise, potatismos, färska champinjoner och baconlindad sparris. Och kanske någon tomat.

    Men hur gör man egentligen?
    Har planksteksplankor - ska man olja in dem, värma i ugnen och lägga på maten och in igen?
    Eller ska man lägga maten på kall planka och värma upp?

    Kycklingfiléerna ska förstås stekas på - kan man marinera dem först, eller blir det godast om jag bara bryner med salt o peppar?
    Kanske borde skiva filéerna, så att de verkligen är klara när de kommer ut ur ugnen.

    Potatismoset ska vara hårdare än vanligt (duchesse heter det väl då)?

    Har fryst sparris - kan man linda in med baconet och steka på lite först, eller bör sparrisen kokas lite mjukare och sedan lindas in?
    Kanske borde servera den på sidan om?

    Bearnaisesåsen är den minst besvärliga, för den är redan klar och ska bara värmas, antingen på plankan eller vid sidan om.

    Jag har bara ätit plankstek, aldrig gjort själv.

  • mariec 9 april 2011

    Om du har nya plankor står det nog hur du ska göra första gången. Diska ALDRIG med diskmedel. Om det är plankor som är använda innan, sätt in dem i het ugn, när "gammalt" fett börjar bubbla, ta ut dem och diska av dem i hett vatten, får inte vara för kallt, då kan de spricka.

    Lägg på moset och ev tomat o sparris, in i ugnen tills det börjar bli bruna toppar. Ta ut och lägg på färdigstekt kött, färdigstekta grönsaker och sås. Servera.

    Så gör vi iallafall.
    Lycka till!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.