Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Plåtar

  • lena4 20 juni 2009

    Med vad ska jag rengöra ugnsplåtarna? Ugnen rengör jag med såpa och det går jättebra, men plåtarna går inte att få rena.
    HJÄLP

  • annelieberggren 20 juni 2009

    jag använder stål trassel/stålull och diskmaskins diskmedel, blir som nya. Men skölj mycket noga i kallt vatten, tips är vattenslangen

  • gimmiahug 20 juni 2009

    Bikarbonat och ättika? Det brukar göra jobbet med mina plåtar, bubblar, fräser och luktar gör det men de blir skinande i slutändan.

  • 123Linnea 24 april 2010

    Jag hittade tre gamla plåtar i växthuset. Eftersom jag har lite kort om plåtar ibland, tänkte jag fräscha upp dem. De är lite rostiga. Vad ska jag göra? Någon som vet?

  • frucaos 24 april 2010

    Rost - 5-56! Men skölj ordentligt efteråt!

  • 123Linnea 24 april 2010

    5-56? Har man det till fastrostade skruvar? Och plåtar!

  • boz1965 24 april 2010

    Ugnen på 250°C - plåten med c:a 1½ cm vatten i och en diskmaskinstablett. Låt vattnet komma i kok, rör om så att diskmedlet fördelar sig, stäng av värmen och låt det koka på eftervärmen. När det har svalnat tillräckligt så att man kan hantera plåten utan grytlappar så är det bara att ta ut den och köra runt lite med diskborsten, sen är plåten som ny igen.

  • 123Linnea 24 april 2010

    Skrivet av boz1965 den 24 apr 2010

    Ugnen på 250°C - plåten med c:a 1½ cm vatten i och en diskmaskinstablett. Låt vattnet komma i kok, rör om så att diskmedlet fördelar sig, stäng av värmen och låt det koka på eftervärmen. När det har svalnat tillräckligt så att man kan hantera plåten utan grytlappar så är det bara att ta ut den och köra runt lite med diskborsten, sen är plåten som ny igen.

    Äsch, plåten är platt som en pannkaka - inga kanter där inte...

  • boz1965 24 april 2010

    Skrivet av 123Linnea den 24 apr 2010

    Skrivet av boz1965 den 24 apr 2010

    Ugnen på 250°C - plåten med c:a 1½ cm vatten i och en diskmaskinstablett. Låt vattnet komma i kok, rör om så att diskmedlet fördelar sig, stäng av värmen och låt det koka på eftervärmen. När det har svalnat tillräckligt så att man kan hantera plåten utan grytlappar så är det bara att ta ut den och köra runt lite med diskborsten, sen är plåten som ny igen.

    Äsch, plåten är platt som en pannkaka - inga kanter där inte...


    Nej, alltså maskindisk funkar inte på rostiga/obehandlade plåtar, då bara rostar de ännu mer. Jag tänkte mest på emaljerade plåtar med inbrända rester.

  • mooseella 24 april 2010

    Skrivet av 123Linnea den 24 apr 2010

    Jag hittade tre gamla plåtar i växthuset. Eftersom jag har lite kort om plåtar ibland, tänkte jag fräscha upp dem. De är lite rostiga. Vad ska jag göra? Någon som vet?


    Dränk in dem med ketchup, det "äter" rost.Låt dra, gärna över natten. Fungerar även på rostiga verktyg..
    Skölj och diska efteråt. Detta måste väl vara miljövänligt =)

  • Fiona 24 april 2010

    Rost löses upp i coca cola, det vet vi väll alla vid det här laget? {doh}

  • 123Linnea 25 april 2010

    Jag ska prova lite av varje av vad vi har hemma. Tack!

  • frucaos 25 april 2010

    Citronsyra löser också rost - kanske lite snällare än 5-56. Nämnde det för att min gubbe håller på att rengöra en gammal planhyvel - sprutar på 5-56 och rosten bara rinner av ... Har inte provat på rostiga plåtar, men det borde gå tycker jag.

    Men, som sagt, citronsyra löst i lite vatten - låt verka över natten. Har du nån stor balja du kan lägga din platta plåt i? Här behövs ju ingen värme ...

  • jimboz 25 april 2010

    Jag brukar skrapa dom först med en träspade eller något som inte repar, sedan sprutar jag Cillit Bang.
    Dundermedel enligt mig själv och en hel del andra....


    Svaret är till trådskaparen och gäller inte rostiga plåtar (tyvärr)

  • 123Linnea 1 maj 2010

    Kan meddela att ketchupmetoden inte fungerade.

    Provar nu med cintronsyra.

    Återkommer!

  • lena4 2 maj 2010

    Skrivet av gimmiahug den 20 jun 2009

    Bikarbonat och ättika? Det brukar göra jobbet med mina plåtar, bubblar, fräser och luktar gör det men de blir skinande i slutändan.


    Har testat detta men tyvärr mina plåtar blev inte ett dugg rena.

  • amoz 2 maj 2010

    Inbrända rester på plåtarna brukar bli rena om jag lägger de i blöt i varmt vatten blandat med diskmedel. Efter några timmar räcker det att använda det gröna på en gul/grön svamp med lite Wim skurpulver på eller en liten bit Svinto.

  • 123Linnea 3 maj 2010

    Har nu provat att lägga en plåt i vatten och citronsyra. Rosten försvann inte riktigt - men plåt blev rejält fräschare. Vattnet blev som bläck... Jag ska sticka och köpa coca cola. Jag återkommer med resultat.

  • MatAnders 3 maj 2010

    Skrivet av 123Linnea den 3 maj 2010

    Har nu provat att lägga en plåt i vatten och citronsyra. Rosten försvann inte riktigt - men plåt blev rejält fräschare. Vattnet blev som bläck... Jag ska sticka och köpa coca cola. Jag återkommer med resultat.


    He he lycka till har även jag en plåt som inte e så rolig

  • lena4 3 maj 2010

    Skrivet av amoz den 2 maj 2010

    Inbrända rester på plåtarna brukar bli rena om jag lägger de i blöt i varmt vatten blandat med diskmedel. Efter några timmar räcker det att använda det gröna på en gul/grön svamp med lite Wim skurpulver på eller en liten bit Svinto.


    Har nu testat detta på en plåt men icke.
    Jag tror jag blir tokig.
    Finns det inget annat supermedel att ta till.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.