Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Polska pannkakor

  • gerkar 12 mars 2009

    Jag har varit i polen och ätit deras goda pannkakor (som jag inte kommer ihåg namnet på), det är med någon sorts ost på. Har någon ett recept på detta, har sökt på nätet men ej fått någon träff?

  • evaldo 27 mars 2009

    Den polska pannkakan som på polska heter 'nalesniki' rullas till en rulle och fylls med en söt ost ('zerem'). Sedan kan man få sylt till den om man vill.

  • agazu 27 mars 2009

    INGREDIENSER:
    2 glas mjölk, 1 och 1/4 glas mjöl,1 ägg.
    FYLLNING:
    200g vit,halvhård ost,2 äggulor,2 msk grädde,2 msk socker,1/2 tsk vanilj socker
    -fett för stekning

  • sissibella_svartnos 27 mars 2009

    Fyllning till den pannkaka : Philafdelfia ost ( istället för polska ost) blanda med 1 äggula. lite socker, kannel och man kan blanda i russin. Lägg fyllning på pannkakorna.Rulla och sedan gratynera i ugnen.

  • margitkallgren 27 mars 2009

    Hej! Jag har också varit i Polen och smakat deras goda pannkakor. Det första vi blev bjudna på när vi kom till Warchava var flamberade pannkakor, men jag vet inte vad det var inuti. Jättegott var det. Mvh Margit

  • margitkallgren 27 mars 2009

    Hej! Jag har också varit i Polen och smakat deras goda pannkakor. Det första vi blev bjudna på när vi kom till Warchava var flamberade pannkakor, men jag vet inte vad det var inuti. Jättegott var det. Mvh Margit

  • anja39 27 mars 2009

    hej. jag kommer från Polen så du får det traditionella receptet av mig. det heter ,,nalesniki z serem,, ingredienser:
    1 1/2 glas mjöl (ett glas i polen räknas som 250ml eller 2,5 dl
    1 glas mjölk
    1 glas vatten (vanligt vatten)
    2-3 ägg
    1 kram salt
    olja till stekn.

    fyllning
    det enda jag kan tänka mig som kan ersätta polsk ser är philadelphia ost. fast det är inte alls samma sak , men närmast liggande. till 200gr tar man 1-2 msk strösocker och 1 tsk vanilji socker och blandar ihop. bred pannkakor och rulla ihop dom (var och en) till en rulle. till nalesniki z serem gör man en sås. creme freishe blandas med socker och vanilji socker (ska va ganska sött) och serveras till pannkakor.

  • anja39 27 mars 2009

    annars kan man dom fyllda pannkakorna vika ihop ,,på fyra,, till ,,trekanter,,. man viker en gång och sen en gång till, och steka dom knaprigt i en stekpanna

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.