Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Potatis

  • imse 20 november 2007

    Skrivet av foxan den 20 nov 2007

    älskar potatis i alla dess sorter ;) har ni tips på bra potatisrätter hör av er =):)


    Det finns hur många rätter som helst här kommer några förslag
    raggmunkar, rårakor, pitepalt, kroppkakor, potatisbullar, potatisgratäng, bakad potatis, Jansson, laxpudding,potatis och strömmingslåda, potatissallad, potatis&purjosoppa,värmlandskorv,kronans kaka mfl.
    Sök recepten på nätet eller titta i matklubbens receptbank.
    Bra,billig och god mat// i

  • Svesse60 20 november 2007

    Mandelpotatis är min familjs favorit. Den är bara så otroligt god, helst med en klick smör på.....(Y)

  • MrsC 20 november 2007

    Potatisgratäng är supergott...det går bra att bara äta den och inget tillbehör (L)

  • Amika 20 november 2007

    Skrivet av mrsc51 den 20 nov 2007

    Potatisgratäng är supergott...det går bra att bara äta den och inget tillbehör (L)


    Ja, jag håller med dig... Men när jag var vegeterian så fick vi vegeterianer specialkost i skolan. Oftast var det väldigt gott. Men när vi en dag fick kokt potatis med potatisgratäng till.. Då var det många som åt fil istället! *Skrattar* Det blev lite kaka på kaka. Kom bara att tänka på det när jag läste ditt inlägg. :)

  • mistralwind 23 november 2007

    jag tycker att den potatis som köps i butiken, speciellt färdigsköljd / utan jord är otroligt smaklös, dessutom tar den förevigt att koka..
    Tyvärr så bor jag i lägenhet och har inte riktigt möjlighet att odla egen, men när jag är hem till någon förälder så känns skillnaden direkt!
    Har ni några tips på bra, god! potatis som köps i butikerna. Med smak!
    vore super!

    /mw.

  • farmoreva 23 november 2007

    Vi odlar i vår trädgård, ca 20 sorter säger min man som brukar fråga" Vilken sort vil du ha idag?"
    Mandelpotatis av olika slag, sparrispotatis av flera sorter, vet ej namnet på dem. Vi köper nya varianter på semestrar utomlands bl a i Ungern och Tyskland. Tips til dig som vill ha nya varianter. Epicure är väldigt gott och den har jag sett iSverige. sorter som är "starka mot allehanda otyg" är inte alltid de godaste. De känsliga är mer smakliga tycker jag.(Y)

  • imse 24 november 2007

    Skrivet av SofieL den 20 nov 2007

    imse: Ja testa det i bakugnen, du blir garanterat inte besviken:D, det e såå gott, och så mysigt att kunna göra det året runt:p. Jag ska garanterat planera in en gödstekt-sill dag i december(Y)


    Nu är det dags för mig att få äta glödstekt sill.Jag ska bjuda mina ungdomar på detta får vi se vad de tycker. Vi kanske blir fler i fancluben.

  • 24 november 2007

    också en potatisälskare här, äter det i princip varje dag(Y)
    asterix är nog den som jag använder mest och som jag tycker passar till det mesta som tex potatisgratäng, hasselbackspotatis, klyftpotatis mm, eftersom det är en fast sort. king edward använder jag till potatismos, eftersom det är en mjölig sort.
    färskpotatis är ju även den god. men undrar en sak: potatis av årets skörd som säljs innan 30 september får ju kallas för färskpotatis eller nypotatis, men vad kallas den potatisen när den säljs efter 30 september?

  • farmoringer 24 november 2007

    Här är det mandelpotatis som gäller. Smakar bäst tycker vi här i huset. Kommer en knalle och säljer vid dörren......Bekvämt och bra....Och faktiskt går det att göra det mesta av mandeln...

  • Lilljeppe 18 december 2007

    När jag var i skåne hos mina morföräldrar fick jag en supergod skåneodlad potatis. Någon som vet vilka sorter som brukar odlas där?

  • mistralwind 18 december 2007

    När nypotatistiden är slut kallas det väl bara vinterpotatis vad jag vet?..

  • Lilljeppe 18 december 2007

    Det var på sommaren som vi åt potatisen, råkade missa den detaljen:o

  • Lena 18 december 2007

    Det finns en sort som är himla den heter matilda

  • Lena 18 december 2007

    Skrivet av Lena den 18 dec 2007

    Det finns en sort som är himla god den heter matilda

  • pehrzonflickan 18 december 2007

    Jag äter all potatis och nästan alltid. Den bästa basen i rätter. PotatisMos, klyftpotatis, potatisgratäng, plättar, råraker, hasselbackpotatis, Potatissoppa, Potatissallad, bakpotatis, Potatisbullar...finns massor! Färskpotatis är ändå den bästa, smälter i munnen.

  • styvan 18 december 2007

    Jag tycker inte att det finns särskilt många sorter att välja på i de butiker jag handlar. Fast eller mjölig, bakpotatis och ibland mandelpotatis..det är sortimentet...men mandelpotatis köper jag alltid när det finns.....mums!!:p

  • irrevirre 18 december 2007

    Jag minns en fantastisk potatis från min barndom, "Early Puritan".
    Det går nog knappt hitta idag. Den ger tydligen låg avkastning, och det går ju inte idag:-(
    Och är dessutom mottaglig för sjukdomar ....

    Men jag minns den som fantastiskt god.
    Nu köper jag gärna King Edward eller Solist. Mjöliga sorter tycker jag är smaskigast!

  • Aspholme 18 december 2007

    Bintje var vår favorit, men den går ej att få tag i i Handeln pga. att den så lätt får sjukdomar.(L)

  • Grytlappen 18 december 2007

    Mandelpotatis! Ett tips: koka den som SofieL beskriver ovan. Sedan potatisen kallnat helt; skala dem inte utan skär dem i 1½ cm tjocka skivor och stek dessa i smör, peppra och salta lite innan du avslutar med att smula över lite torkad salvia. Kan ätas som snask om inte med allt som överhuvudtaget passar.

  • Lilljeppe 18 december 2007

    Skrivet av Lena den 18 dec 2007

    Det finns en sort som är himla den heter matilda


    Det namnet tycker jag mig känna igen. Ska kolla om det är rätt smak på potatisen. Tack så mycket Lena
    mvh Lilljeppe

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.