Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

potatis

  • enAnnan 10 april 2008

    Vi äter potatis varje dag!
    Ofta till både lunch och middag. Men vi varvar med pasta ibland.

    Man kan ju variera och göra vad som helst med potatis. Det är en helt underbar råvara!
    Jag är mycket förtjust i färskpotatis, men inte om den är vattnig, och ofta kan det vara ett lotteri.

    Godast är vinterpotatis i klyftor eller hela färskpotatisar i ugnen med havssalt och färsk timjan, och kanske en skvätt olja.
    Mumma.

  • Glitterfia 10 april 2008

    Potatis är gott i alla former tycker jag, kokt, stekt, gratäng, hasselback, klyftor, mos, ugnsrostad m m . Färskpotatis med en klick smör och salt. Nu vattnas det i munnen på mig :p

    Eller som denna nu till sommaren:

    Smör och citronglaserad färsk potatis

  • matvraket 11 april 2008

    Jag är inte särskilt förtjust i vanlig kokt potatis, såvida det inte handlar om färskpotatis. Nej, jag föredrar ugnsstekt potatis i klyftor, skivor - you namne it! Fast potatismos är inte heller äckligt - det är gott. (Y)

    Gillar att ugnssteka potatis tillsammans med rödlök, röd paprika och palsternacka, för potatisen suger åt sig av de andra smakerna på ett toppengott sätt.

  • evaldo 11 april 2008

    Den godaste potatisen är nog färska, små potatisar stekta hela.

  • vanillalover 11 april 2008

    Gillar egentligen inte potatis över huvudtaget... (övriga familjen gillar det starkt) Men måste jag så får det bli de fasta. Rostar dem då helst i ugnen ihop med palsternacka, lök, morötter och ibland fänkål. Nypotatisen brukar jag hälla vinägrett över...
    På sommarn brukar det bli hemmagjord potatissallad på Turkisk youghurt, strimlad purjo (den gröna delen, smått, smått) grovmalen peppar, salt och lite majo. GOTT!
    /Marie

  • The_mama97mia 11 april 2008

    Här är det klyftpotatis som regerar. Ungarna gillar det. Vi äter potatis ofta, ibland "bara" kokt. Men ngt som man glömmer bort är pressad potatis - särskilt till fisk i god sås.... Ljuvligt.
    När jag grillar gör jag potatisen i folie på grillen. Det är en klar favorit.
    Jag längtar efter färskpotatis, men sen tröttnar man rätt fort o vill ha gammal potatis, jag brukar också bunkra...

  • piusamadeusmozart 11 april 2008

    Vi àr storkonsumenter av potatis i alla de former. Mos har inte mànga nàmnt men det gòr vi ofta och mycket sè det blir òver till lunchen dagen efter. I moset blandar jag i smàlt smòr med varm mjòlk, muskot och mycket nyriven parmesanost. Dagen efter blandar jag i ett àgg och ev. lite mjòl fòr att fà ràtt konsistens till potatisbullar. Dessa rullar jag i stròbròd och steker.
    Om jag fàr kokt potatis òver river jag den och làgger i bròdbaket. Bròdet blir extra mjukt och saftigt.

  • kocken22 11 april 2008

    Hos oss blir det ofta ugnsrostad potatis med lite rödlök och goda kryddor. Ibland men mest på sommaren blir det marinerad potatis som jag sedan grillar.. superdupergott...

  • Ketronya 11 april 2008

    Mandelpotatis är en favorit här.

    Ugnsbakade potatishalvor med vitlöksolja, flingsalt och grovmalen vitpeppar är mumma (Y)

  • Ketronya 11 april 2008

    Förresten, grön potatis, jag har hört att man ska slänga hela potatisen om den är grön för att det är något slags "gift" som inte är bra, hur gör ni med gröna potatisar?

  • kristin123 11 april 2008

    (Y) Potatis är gott att ugnsbaka och sedan skära den mitt itu för att fylla den med Keso som är blandad med avokado, purjolök och rödlök i små bitar. Enkelt och lätt.

  • monac 11 april 2008

    Skrivet av kristin123 den 11 apr 2008

    (Y) Potatis är gott att ugnsbaka och sedan skära den mitt itu för att fylla den med Keso som är blandad med avokado, purjolök och rödlök i små bitar. Enkelt och lätt.


    Det där lät ju bara jätte gott.... Enkelt & lätt, det tycker vi om:D tackar för ideén/tipset!

  • Glitterfia 11 april 2008

    Skrivet av monac den 11 apr 2008

    Skrivet av kristin123 den 11 apr 2008

    (Y) Potatis är gott att ugnsbaka och sedan skära den mitt itu för att fylla den med Keso som är blandad med avokado, purjolök och rödlök i små bitar. Enkelt och lätt.


    Det där lät ju bara jätte gott.... Enkelt & lätt, det tycker vi om:D tackar för ideén/tipset!




    Jag tycker det räcker med ett gott vitlökssmör, flingsalt och lite chiliflakes. (L) Brukar inte äta något mer/annat till :D

  • monac 12 april 2008

    det har du rätt i glitterfia,det räcker gott med smör & salt:)
    medsamma de kommer & man får skörda sina egna......mmmmmmmmmmmmm
    fast kombinationen avocado/rödlök/keso är svårslagen!!!!1(Y)

  • Glitterfia 12 april 2008

    Kom precis på att det frågades tidigare om hur man gjorde olika potatisrätter.......

    Idag åt vi råstekt potatis och det blir så jädrans gott :D

    Skalar och skivar potatisen och sköljer den i vatten. Bryner den så den får lite färg, saltar och pepprar (vitlökspeppar och svartpeppar) samt tillsätter krossad , grovhackad vitlök.
    Slår i en ugnsform, lägger över morots- och lökklyftor och gratinerar tills det är klart i 225 graders ugn. Till det blev det vitlökssmör och stekt kotlett.

  • nisch 12 april 2008

    Färskpotatis med lite smör och salt på tycker jag är riktigt gott. SOMMAR

  • farmoringer 12 april 2008

    Och sill....

  • Glitterfia 12 april 2008

    Nu kom jag på en till potatisvariant som vi äter ganska ofta :D

    Potatishalvor i ugnen.
    Skalar (om det inte är en väldigt fin potatis) och delar mitt i tu på längden. Penslar snittytorna med lite smör och kryddar med salt ,peppar / vitlökspeppar ibland med lite timjan. Gratinerar i 225 grader.

    Jättegott och passar latmasken i mig :p

  • monac 13 april 2008

    timjan är verkligen gott på råstekt potatis!:D...och vitlök såklart!

  • imse 13 april 2008

    Potatisen är oslagbar, det finns så mycket gott att göra på den. Mitt senaste potatisprojekt i köket blev;

    http://mimmismat.wordpress.com/2008/04/07/varmrokt-lax-pa-potatisbadd-med-dressad-sallad/

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.