Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Potatis i ugn!

  • mamma06 19 juli 2008

    Jag skulle vilja ha hjälp med en sak.. det är så här jag lyckas aldrig med råstekt klyftpotatis i ugnen..Någon som har ett bra tips på hur man gör, så att dom blir jätte goda.
    ska man ha i smör eller olja på plåten?

  • Vivoplena 19 juli 2008

    Jag brukar ha lite olja, annars fastnar de.

  • farmoringer 19 juli 2008

    Jag har både flytande margarin och olja. Men man kan ta bakplåtspapper också..
    Sen jag fick varmluftsugn så har de blivit supergoda alltid..

  • mamma06 19 juli 2008

    Tack för era svar!
    Hur många grader ska man ha på?

  • irrevirre 19 juli 2008

    Så här brukar jag göra:-)
    Fast jag brukar sällan förkoka dom faktiskt. Går fort ändå tycker jag.

    Pommes châteaux/ potatisklyftor

  • mamma06 19 juli 2008

    Tack! Det lät jätte bra! Det måste jag prova.

  • The_mama97mia 19 juli 2008

    Minns att vi har skrivit om detta i annan tråd. Jag kör "råa" klyftor, gärna på bakplåtspapper, men när jag klyftat potatisen lägger jag den i en plastpåse o har på lite olja o sen gottar runt det, på det viset går det inte åt så mkt olja.

  • farmoringer 19 juli 2008

    I varmluftsugnen har jag värmen på ca 180 grader...

  • Metatron 20 juli 2008

    Klyftpotatis kan göras på många sätt, godast blir det om man förkokar dom. Alltså en 10 min i kokande vatten, plocka upp och låt dom torka av eller rinna av. Sedan in i ungen på en smord form eller ugnsplåt.

    Och skall man köra den rakt in rå osv får man vara noga med att det finns vätska i ugnen. Annars fastnar potatisen och blir svart på ena sidan och inte genombakad. Sedan måste man ju tänka på tiden. Potatis i ugn tar längre tid, speciellt om det är snustorrt :)

    Största skillnanden är dock vilken sorts ugn man har, varmluft är nog det bästa du kan ha när det kommer till matlagning.

    Det jag personligen reagerat mest på är att det skiljer sig mycket mellan dom olika potatissorterna. Alltså King Edward som är den vanligaste potatisen i sverige blir inte alls lika god som Asterixen. Det gäller nog att prova sig fram så mycket som möjligt.

  • smulan1katt94 20 juli 2008

    Jag brukar lägga dem på bakplåts papper , salta och ha på grillkrydda(Y)
    Blir alltid jättegott:D

  • tina62 20 juli 2008

    Jag sprayar på lite olja några gånger under tiden, potatisen blir jättefin och fastnar ej.

  • lennali 20 juli 2008

    Visserligen inte klyftpotatis men dock potatis, jättegott.
    Bakade potatishalvor

  • mamma06 20 juli 2008

    Tack så mycket för era tips!
    Nu får vi hoppas att jag lyckas:)

  • Dorisrecept 20 juli 2008

    Nå som oxå är jätte gott det är att ta helst nypotatis med skal, men det går bra med vinterpotatis oxå, skiva dom och steka dom i stekpannan i smör eller olja så att dom får färg. Sen lägger man potatisskivorna i en långpanna och saltar och sätter ganska mycket grovmalen svartpeppar på. In i ugnen i 225 grader tills dom är mjuka. Suveränt gott och går lite snabbare än klyftor:) Ibland kryddar jag bara med grillkrydda eller pommesfriteskrydda,

    Vi har till och med ätit det till fiskpinnar och det blev jätte gott men det är mest till kött jag brukar göra det:)

  • Sockerbubblan 21 juli 2008

    Extra goda, nästan himmelska blir potatisklyftor om man strör på ett tunt lager ströbröd på potatisklyftorna innan man kör in de i ugnen! (Y)

  • piusamadeusmozart 21 juli 2008

    Prova olika sorters potatis. Min favorit för ugnsbakning är Monalisa.
    Skölj klyftorna före och och torkar dem med en handduk. Mitt trick att få dem lite knapriga är rätt så mycket olivolja på plåten men inget salt, då vattnar de sig. Salta efteråt.
    Ca 200 grader. Måste röras om med jämna mellanrum. Oftare mot slutet tills de får de fin färg.
    Med en rosmarinskvist blir det toppen. Den tar du bara ut när den börjar bränna.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.