Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Potatis i ugn, hjälp!

  • Feffy 19 juli 2008

    Ikväll tänkte jag servera kycklinglår som jag tänkte tillaga i ugnen. Jag tänkte även tillaga potatisen i ugnen men kom på att det kanske inte är så klokt att köra mina små potatisar lika länge som kycklingen och inte lika varmt.

    Hur ska jag göra med potatisen? Hur varmt? Hur länge? Ska jag förkoka?

    Någon som vet hur jag bör göra? Jag vill gärna att potatisen tar upp lite av kycklingens smak.

  • Jehan 19 juli 2008

    Hej!

    jag brukar göra Kycklinglår/potatis i ugnen och hittat på ett recept som går ganska bra tillsammans(L)

    Jag brukar förkoka kycklingen i 20 på högsta värmen i en gryta i massor med vatten, det gör att den äckliga kycklinglukten försvinner också(Y)

    Sen så har jag skivor av potatis 1 cm tjocka. Gör en marinad med majonäs, allkrydda och svartpeppar och lite grädde. Blandar det med potatisen och penslar resten över kycklingarna och gräddar det i ugnen i 175 grader i 40 min. det smakar underbar god(Y)

    Kanske du kan prova det?

  • Feffy 21 juli 2008

    Tack det där måste jag prova någon gång. Att förkoka kycklingen låter himla smart.

  • enAnnan 21 juli 2008

    Det funkar ju jättebra!
    Lägg kycklinglåren på ett bakplåtspapper på en vanlig plåt och in i ugnen på 175 grader i 10 minuter.
    Sedan slänger du på små fina borstade (eller halverade om de är stora) färskpotatisar, höjer ugnen till 225 grader och kör 35 minuter till.

    Själv skulle jag krydda med flingsalt, timjan och vitlök, och kanske slänga med lite mer grönsaker på plåten typ palsternacka och paprika.

  • Roggan 21 juli 2008

    Här kommer ett recept med hel kyckling och spiskummin som jag tycker är supergott.
    Tunisisk kyckling

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.