Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Potatisbullar

  • kockenamatoren 14 april 2009

    Hej.... Är det någon som har tips eller recept på "POTATISBULLAR" så de blir snarlika de man köper i livsmedelshandeln (helfabrikat),,, men kanske nyttigare???

  • Okänd 14 april 2009

    Skrivet av lilldrulen den 14 apr 2009

    Hej.... Är det någon som har tips eller recept på "POTATISBULLAR" så de blir snarlika de man köper i livsmedelshandeln (helfabrikat),,, men kanske nyttigare???

  • Okänd 14 april 2009

    Blev något galet!
    Men testa mina potatisburgare i stället för att köpa dem i affären.
    Då vet du exakt vad de innehåller!

    Smaskiga potatisburgare

  • monac 14 april 2009

    hem gjord potatismos,ett par ägg & riv i lite muskott! svårare behöver det inte vara!

  • Arkenstone 14 april 2009

    Ja, jag vill också ha ett sånt recept! Har provat med potatismos och ägg men det blir för mosigt för min smak. Jag vill ha dem lite torrare och fastare... Ungefär som dom smakade i skolbespisningen. :D Det var en av favoriterna.

  • russinbullen 14 april 2009

    Skrivet av lilldrulen den 14 apr 2009

    Hej.... Är det någon som har tips eller recept på "POTATISBULLAR" så de blir snarlika de man köper i livsmedelshandeln (helfabrikat),,, men kanske nyttigare???


    Skala och skär pot. i småbitar, (ca. 1 kg) koka mjuk, salt, peppar efter smak. mosa, låt svalna lite. Blanda i ett ägg. Forma bullar. Häll lite vetemjöl på en tallrik. Platta bullarna däri. Stek på lite över medelvärme. i lite olja eller margarin. Mums. (till 4 pers.)

  • monfo 15 april 2009

    Jag kan också tycka att det blir för "mosigt" med mosad potatis enbart så jag brukar riva i lite rå potatis, en blandning mellan potatisbullar och rösti, jag brukar även ha lök, antingen riven eller i pulverform i.

  • kockenamatoren 15 april 2009

    Tack för tipsen, ja tror nog det får bli en blandning av potatisbulle och rösti... Ja JAn-Gunnar ditt recept verkar också väldans gott...

    Vi i vår familj brukar äta flingsaltade potatisbullar med blåbårssylt, stekt backon och kokt färsk brockoli fräst i vitlök och smör...

    Ja denna kombination kan varmt rekomenderas...

    glömde (överkoka inte brockolin, koka tre minuter, slå av hälften av vattnet, fyll upp med kallt vatten, låt efterdra i ytterligare2-3 minuter)...

  • UllaC 15 april 2009

    Har här ett smaskigt och gott recept
    Potatisbullar med bacon

  • lolitta 15 april 2009

    potatisbullar är perfekt för att ta tillvara på rest av mos, blanda i bacontärningar ägg ( svårt säga hur mycket) och vetemjöl. Forma till bullar och vänd dom i skorpmjöl.Styckfrys dom och paketera dom sen.Efter några MOS-Middagar har man kanske potatisbullar så det räcker till en middag

  • Okänd 16 april 2009

    Skrivet av lolitta den 15 apr 2009

    potatisbullar är perfekt för att ta tillvara på rest av mos, blanda i bacontärningar ägg ( svårt säga hur mycket) och vetemjöl. Forma till bullar och vänd dom i skorpmjöl.Styckfrys dom och paketera dom sen.Efter några MOS-Middagar har man kanske potatisbullar så det räcker till en middag


    I det här receptet hittar man hur mycket det skall vara av varje ingrediens!

    Smaskiga potatisburgare

  • Akinna3 21 april 2009

    Jag brukar blanda i både ägg och vetemjöl, då blir det inte så kladdigt.
    Även lättare att få dom jämna när man lägger i stekpannan.
    Gott med bacon och lingon till.(Y)

  • The_mama97mia 21 april 2009

    Jag har sett, men inte testat, att ha i ngn msk Potatismjöl i smeten.
    Annars ska jag testa JanGunnars recept, nästa gång det blir av.
    Potatisbullar är gott och ett bra sätt att rätt på överbliven potatis.

  • monfo 21 april 2009

    Jag brukar ta i potatismjöl för att få en jämn smet, ibland blir det för mycket ägg och då tar jag till potatismjöl, använder det även till köttbullsmeten, saftigt goda köttbullar blir det.

    Testade idag med att vända potatisbullarna i lite skopmjöl, det blev en fin stekyta och de fastnade inget i stekpannan.(Y)

  • boz1965 21 april 2009

    Skrivet av lilldrulen den 14 apr 2009

    Hej.... Är det någon som har tips eller recept på "POTATISBULLAR" så de blir snarlika de man köper i livsmedelshandeln (helfabrikat),,, men kanske nyttigare???


    Men... Ett par pressade potatisar och två äggulor... Hur svårt kan det bli?

  • kockenamatoren 21 april 2009

    Skrivet av boz1965 den 21 apr 2009

    Skrivet av lilldrulen den 14 apr 2009



    Men... Ett par pressade potatisar och två äggulor... Hur svårt kan det bli?

    -Jaså "PROFFSKOCKEN" så du tycker det blir snarlikt de "färdiga" man köper.... inte för löst och mjöligt??

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.