Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Potatisgratäng

  • ros 31 december 2009

    :)Gott Nytt År på er alla glada matklubbare:D

    Vi är 20 vuxna som ska ha knytis trettondagen

    Jag ska göra potatisgratäng till 20 vuxna, som jag måste förbereda på förmiddagen och transportera 6 mil på kvällen.

    :DVad har ni för goda recept på potatisgratäng?

    Hur mycket ska jag beräkna per person om det är buffé?
    Hur värmer jag bästa dessa potatisgratänger?
    Ska jag göra dem helt klara?
    Ska jag ex tillsätta 3 dl grädde per ugnsform vid värmingen?
    Vilken temperatur värmer jag dom i?

    :)Tacksam för hjälp och svar

    Ha det så bra på det nya året 2010:D
    Nyårskramar ifrån Ros:D

  • asasto 31 december 2009

    Det allra enklaste är att göra som många restauranger gör = koka lite grövre potatisskivor i gräddmjölk i en kastrull tills det blir krämigt och nästan åt stuvad potatishållet (passa så det inte bränner i botten, bäst att sjuda på lite lägre temp), krydda med salt/peppar och vitlök ifall man gillar det. Kyl ner den krämiga potatisen och ställ den kallt. När den ska användas slevar man upp den i smorda ugnformar och strösslar ost på och stoppar i ugn runt 200-225 grader tills den är varm + osten har fått lite färg. Hurpass lång tid det ar innan den blir varm beror ju på hur tjockt lager man slevar upp.

    +Hur mycket man ska göra iordning beror ju också på hur mycket annat som ska serveras, gratängen blir dock väldigt krämig och god så själv äter jag mest gratäng, så är alla som mig behövs det massor.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.