Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Potatismos i ugnen??

  • carissma2 21 januari 2009

    Ja som rubriken säger så undrar jag vad det är som gäller när man ska gratinera mos i ugnen.
    Har för mig att man ska blanda ner ett ägg i moset för att det ska bli bättre??
    Frågan är alltså.....ska man ha ett helt ägg eller enbart äggulan och behöver man vara rädd att det ska bli för blött?!?!
    Har faktiskt aldrig gjort mos i ugnen förut *S* men någon gån ska vara den första som det heter!!

    Mvh Susanne

  • annchad 21 januari 2009

    Brukar använda bara äggulor. ca 1/2 gula per person.

  • mariaefors 21 januari 2009

    Mums med Pommes Duchesse (Y)!
    Jag använder bara äggulor, 2 - 3 st på ca 10 - 12 potatisar.

  • hanstom 21 januari 2009

    tydliggörande: mosad eller pressad potatis ej potatismos.salt.peppar,riven muskotnöt,smör.
    du kan gott ha ner hela ägg,gulan för färgen och vitan för hållfastheten+ju mera smör i
    ju godare.sen gäller att om du ska spritsa får du inte vänta för länge efter att potatisen har kokat färdigt då stelnar det så att spritsning omöjliggörs.
    om du kan använda vitan till annat så gör gärna det,men det är dumt att kasta äggvitan.
    grilla till duchessen så den sätter LITE färg innan det övriga, kan vara svårt att få färg annars.
    Detta är väl värt att göra så LYCKA TILL!!

  • Glitterfia 21 januari 2009

    Jag använder alltid hela ägget, 3-4 port mos - 1 ägg.
    Åt duschess på restaurang en gång och moset var spritsat på en citronskiva, det var annorlunda......

  • softis 21 januari 2009

    Japp,2-3 äggulor har jag i te en 10-12 potäter(Y)

    Du,Per Morbergs duchessmos ä super ,gå in på tv4.se sök på program å ta vad blir det för mat,väl där sök på plankstek,där har han receptet på moset,görgött(L)

  • bernit 21 januari 2009

    Skrivet av mariah66 den 21 jan 2009

    Mums med Pommes Duchesse (Y)!
    Jag använder bara äggulor, 2 - 3 st på ca 10 - 12 potatisar.


    Samma här fast jag brukar blanda i lite smör och/eller smakfri olja i duchessen - den släpper betydligt lättare i spritspåsen.:p:p

  • ScarlettRose 28 oktober 2010

    Är äggulan bara till för färg? (hanstom: "gulan för färgen och vitan för hållfastheten")
    Tänkte göra "mostoppar" till middag, men fick nyss veta att en äggallergiker ska vara med och äta och då kan jag ju inte ha i äggula. Kan jag bara hoppa över ägg eller bör jag ersätta det med något? Och är det i så fall för färg, konsistens, smak eller något annat jag behöver hitta ersättning?

  • Bumbis 28 oktober 2010

    Mos utan äggula har svårt att få samma fina färg som med. När du har spritsat ut ditt mos (utan ägg) så strö på lite paprikapulver innan ugnen så blir det fin färg även utan ägg.

  • bigganv 28 oktober 2010

    Man kan också blanda i lite riven ost, om man gillar det1 Det ger både färg och lite smak..

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.