Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

potatismosplättar

  • knyppeltanten 3 februari 2012

    Jag brukar göra plättar av överblivet potatismos men de blir alltid olika bra för jag vet inte riktigt hur jag ska blanda potatismoset med mjölk, mjöl och ägg. Har letat men bara hittat potatisplättar gjorda på kokt potatis.
    Är det någon som vet hur man ska blanda? Det ska vara som plättar och inte potatisbullar.

  • Marianne110 3 februari 2012

    Skrivet av knyppeltanten den 3 feb 2012

    Jag brukar göra plättar av överblivet potatismos men de blir alltid olika bra för jag vet inte riktigt hur jag ska blanda potatismoset med mjölk, mjöl och ägg. Har letat men bara hittat potatisplättar gjorda på kokt potatis.
    Är det någon som vet hur man ska blanda? Det ska vara som plättar och inte potatisbullar.


    Hej!
    Jag brukar till 4 portioner blanda i: 2 ägg, 6 dl mjölk, 3 dl vetemjöl, smaka av med salt och peppar.
    Om du vispar upp äggen lätt, blanda i hälften av mjölken och sedan mjölet och därefter resten av mjölken och vispar till en slät smet. Sedan brukar jag ta potatismos och blanda i lite i taget så liksom blandar sig moset med smeten. Sedan det allra viktigaste innan man börjar grädda, är att smeten ska svälla, gärna en halvtimme.
    Lycka till

  • knyppeltanten 3 februari 2012

    Tack- Det ska jag prova. Jag har heller aldrig låtit smeten svälla, har inte tänkt på det.

  • MosterNettan 3 februari 2012

    Skrivet av Marianne110 den 3 feb 2012

    Skrivet av knyppeltanten den 3 feb 2012

    Jag brukar göra plättar av överblivet potatismos men de blir alltid olika bra för jag vet inte riktigt hur jag ska blanda potatismoset med mjölk, mjöl och ägg. Har letat men bara hittat potatisplättar gjorda på kokt potatis.
    Är det någon som vet hur man ska blanda? Det ska vara som plättar och inte potatisbullar.


    Hej!
    Jag brukar till 4 portioner blanda i: 2 ägg, 6 dl mjölk, 3 dl vetemjöl, smaka av med salt och peppar.
    Om du vispar upp äggen lätt, blanda i hälften av mjölken och sedan mjölet och därefter resten av mjölken och vispar till en slät smet. Sedan brukar jag ta potatismos och blanda i lite i taget så liksom blandar sig moset med smeten. Sedan det allra viktigaste innan man börjar grädda, är att smeten ska svälla, gärna en halvtimme.
    Lycka till


    4 portioner, hur mycket mos är det då?

  • Marianne110 3 februari 2012

    Skrivet av MosterNettan den 3 feb 2012

    Skrivet av Marianne110 den 3 feb 2012

    Skrivet av knyppeltanten den 3 feb 2012

    Jag brukar göra plättar av överblivet potatismos men de blir alltid olika bra för jag vet inte riktigt hur jag ska blanda potatismoset med mjölk, mjöl och ägg. Har letat men bara hittat potatisplättar gjorda på kokt potatis.
    Är det någon som vet hur man ska blanda? Det ska vara som plättar och inte potatisbullar.


    Hej!
    Jag brukar till 4 portioner blanda i: 2 ägg, 6 dl mjölk, 3 dl vetemjöl, smaka av med salt och peppar.
    Om du vispar upp äggen lätt, blanda i hälften av mjölken och sedan mjölet och därefter resten av mjölken och vispar till en slät smet. Sedan brukar jag ta potatismos och blanda i lite i taget så liksom blandar sig moset med smeten. Sedan det allra viktigaste innan man börjar grädda, är att smeten ska svälla, gärna en halvtimme.
    Lycka till


    4 portioner, hur mycket mos är det då?


    Jag skulle uppskatta ca 4-5 dl mos. Du känner lite på konsistensen också, för det ska vara tjockare än pannkakssmet

  • MosterNettan 3 februari 2012

    Tack Marianne!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.