Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Problem med fläskpannkakan.

  • muminlotta 15 maj 2011

    När jag gör fläskpannkaka, vilket jag gör ganska ofta, så fastnar den alltid i botten på plåten. Är det någon som kan tippsa mig om vad jag gör för fel och hur jag ska göra istället. Vill gärna att den ska bli bra, för jag tycker det är så gott. Kram!

  • 123Linnea 15 maj 2011

    Har du smort plåten?

  • duvalii 15 maj 2011

    Hej,
    jag har haft samma problem med fläskpannkakan, dock kom jag på att jag använde
    vetemjöl special i stället för vanligt vetemjöl (det var slut) i smeten. :) !!!

  • bigganv 15 maj 2011

    Har samma bekymmer, vet inte vad det kan bero på. Vill också gärna ha tips på lösning!

  • margitkallgren 15 maj 2011

    Jag ställer in långpannan med fläsket i ugnen en stund så att den är riktigt het.
    Häller sen i smeten och gräddar som vanligt.
    Om fläsket är mycket magert smörj pannan med litet olja först.
    Margit

  • MosterNettan 15 maj 2011

    Min fd man gjorde så här: Bacon eller fläsk skuret i bitar, fräs i stekpannan utan matfett. Häll fläsket med flottet som blir i pannen, rätt ner i pannkakssmeten. Blanda.
    Smörj plåten och häll i smeten. Grädda.
    Fastnar inte!

  • muminlotta 15 maj 2011

    Har smort plåten innan, men det hjälpte inte. Förslagen som ni bidragit med måste jag testa nästa gång. Tack för era inlägg. Kom gärna med fler förslag! Kram!

  • muminlotta 15 maj 2011

    Skönt att höra att fler har samma problem, så det inte är bara jag som inte kan! Hoppas fler kan bli hjälpta av inlägget!

  • Lena 15 maj 2011

    Jag brukar ta ett bakplåtspapper i botten på långpannan

  • Kockpappa 15 maj 2011

    Skrivet av muminlotta den 15 maj 2011

    När jag gör fläskpannkaka, vilket jag gör ganska ofta, så fastnar den alltid i botten på plåten. Är det någon som kan tippsa mig om vad jag gör för fel och hur jag ska göra istället. Vill gärna att den ska bli bra, för jag tycker det är så gott. Kram!

    Du måste smörja plåten väl och inte ha för hög värme.
    Lycka till !!!

  • muminlotta 16 maj 2011

    Bakplåtspapper eller smörja väl o lägre värme. Ska pröva allt detta se om jag kan lyckas bättre i fortsättningen. Kramar!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.