Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Raspeballer *asg*

  • Gnurf 3 mars 2009

    Vid gårdagens shoppingrunda på ICA såg jag en form av norsk Paltmix, 69Kr för 1,5kg Raspeballer!!! :'( Har någon provat!??

    Det känns lite som att skända vår norrländska nationalrätt :) Egen paltsmet är ju så enkelt att slänga ihop:

    Mald rå potatis
    en skvätt mjölk
    1-2 ägg
    salt
    kornmjöl
    vetemjöl

    Blanda ihop allt, forma paltar, koka till de flyter upp till ytan (ca 25min). Stek sidfläsk med en finhackad lök, servera med lingonsylt, smörklick och stoort glas välkyld Mjölk.

    Uppmanar till Bojkott av norska Raspeballer!!

    :p

  • Bappi 3 mars 2009

    Jag gör vanlig pitepalt och som den ska göras av rå riven potatis, vatten, vetemjöl, kornmjöl och salt. Har även testat på en gång att göra palt av Raspeballemjöl men nej och åter nej(N)

    Dagen efter och i min mans matlåda så var denna palt gjord utav detta Rasbeballe mjöl ännu sämre!

    (Y) Äkta vara är alltid bäst och därför så gör jag min palt som alltid förr:D

  • Gnurf 3 mars 2009

    Jo...det finns ju massor av recept på "äkta" palt...nästan lika många som det finns husmödrar i Norrland...:) Men det där med Raspeballer lät väldigt suspekt...:p

  • farmoringer 3 mars 2009

    De hade dem som smakdemonstration på min ICA. Nej, säger jag bara. Aldrig att jag klommer att köpa det...
    Tror inte att det hade nåt med palt att göra. Tyckte det smakade vedervärdigt...

  • Bappi 3 mars 2009

    Heja farmoringer(Y)

  • Gnurf 3 mars 2009

    Hoppas det blir provsmakning på mitt ICA snart oxå...tror jag ska be demonstratrisen om en papperskorg att spotta ut Raspeballen i. Måste öva på grimaser framför spegeln nu....:D

  • FannyW 3 mars 2009

    Hehe. Har växt upp i Norge och hadde exakt samma reaktion till palt när jag kom til Sverige.. :)
    Har provat en del av dom färdiga och diverse pulver, men ingenting smakar som det ska. Får göra det själv om det ska bli nått... :)

  • Bappi 4 mars 2009

    Nej att köpa Pitepalt är ingen höjdare heller för hemlagat var ordet (Y)

  • matlibba 4 mars 2009

    Skulle inte vilja ha vare sig raspeballer eller pitepalt. Lika läbbigt bägge delarna.

    Men smaken är ju som baken delad. Det är ju tur det :D

  • Gnurf 4 mars 2009

    Ja...tänk om inte baken var delad...jösses vad jobbigt det skulle vara....:D

  • xwomen 4 mars 2009

    Hej! Jag har provat två gånger. Det går relativt snabbt att göra. Ska koka rätt länge, men man slipper kletet. Första gången tyckte jag att de var helt ok, kokade dem inte lika länge som det står på paketet. Nästa gång så tyckte jag att de var som gummibollar, då var det inte jag som gjorde dem. Tycker att de smakar som en blandning av palt å kroppkakor. Det märks att det är mycket vetemjöl i blandningen. Naturligtvis är hemmalagade bäst. :p

  • fleming 4 mars 2009

    Skrivet av Gnurf den 3 mar 2009

    Jo...det finns ju massor av recept på "äkta" palt...nästan lika många som det finns husmödrar i Norrland...:) Men det där med Raspeballer lät väldigt suspekt...:p


    Ha, ha...jag älskar (äkta, hemgjord) palt!
    Men erkänn att namnet var läckert! :p

  • Gnurf 4 mars 2009

    Jo det klingar fint..."Idag blir det nog lite Raspeballer till middag!!"...höll på att kissa i brallan när jag såg det...:)

  • systeryster 4 mars 2009

    Är det sant eller bara ännu ett Norgeskämt? Raspeballer låter lite naughty tycker jag, men det är kanske bara jag som håller på att bli "gummsjuk".(H)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.