Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

recept på HEL kyckling

  • mistralwind 12 oktober 2007

    Hej,
    jag har införskaffat några hela, ostyckade kycklingar på extrapris (bra att bunkra!).
    Letar efter bra och goda recept på hur dessa ska tillagas, men hittar inte mycket. De flesta recepten är baserade på styckbitar.
    Jag vill helst inte stycka (mina knivar är för slöa... ) utan helsteka. Har ni nåt förslag? gärna på tillbehör med som passar till.
    Tack!

  • 12 oktober 2007

    chilikyckling:
    1 grillad kyckling
    4 skivor ananas
    4 cocktailtomater
    2 dl vispgrädde
    2 tsk potatismjöl
    3/4-1 dl sweet chilisås
    Ugn: 250°
    Dela kycklingen i 4 bitar och lägg dem i en smord eldfast form.
    Vispa grädden till skum och rör ner potatismjöl och sweet chilisås. Täck kycklingen med chilisåsen.
    Lägg ananasskivorna ovanpå och lägg 1 cocktailtomat i hålen.
    Grädda mitt i ugnen ca 15 minuter eller tills allt är genomvarmt och har fått färg. Bjud kokt ris blandat med grönsaker till.


    Citronkyckling:
    4 port
    1 kyckling, ca 1 kg
    2 tsk dragon
    salt och peppar
    3 citroner 1 i bitar till fyllning, 1 pressad samt 1 i skivor
    50 g smör, smält
    2 msk fransk senap
    4 gula lökar
    1 dl hönsbuljong
    2 msk balsamvinäger
    ugn: 200
    Putsa kycklingen. Krydda med 1 tsk dragon, salt och peppar inuti kycklingen. Fyll med citronbitar och bind upp fågeln.
    Blanda den pressade citronsaften med 1 tsk dragon, smält smör och senap. Lägg kycklingen, med lökhalvor runt om, på ett smort ugnsfast fat och pensla fågeln med ca hälften av citronblandningen.
    Sätt in fatet i nedre delen av ugnen. Häll på buljongen efter ca 30 minuter och pensla kycklingen med den. Skeda vinäger över löken och stek ytterligare 15 minuter. Pensla med resten av citronblandningen och stek 15 minuter till.
    Skär upp kycklingen och servera med pilaffris, vattenkrassesallad och citronskivor.


    Dragonkyckling på bädd av potatis:
    4 port
    10-12 medelstora potatisar
    2 msk smör eller margarin
    1 kyckling, ca 1 1/4 kg
    1 1/2 tsk salt
    2 tsk dragon
    2 krm svartpeppar
    1/2 msk soja
    Garnering:
    klippt persilja
    Marinerade morötter:
    400 g morötter
    1 msk balsamvinäger
    2 msk olja
    1 msk vatten
    1 krm salt
    1/2 tsk timjan
    Ugn: 250/200°
    Smält fettet och fördela hälften på botten av en ugnssäker form eller liten långpanna. Lägg skalade potatisklyftor i formen. Stek i 250° mitt i ugnen i ca 5 minuter.
    Dela kycklingen i 2 halvor. Salta och peppra och strö dragonen på köttsidan av kycklingen. Ta ut formen, för potatisen åt kanterna och lägg kycklinghalvorna med skinnsidan upp i mitten. Pensla kycklingen med resten av fettet blandat med soja.
    Sänk ugnsvärmen till 200° och stek mitt i ugnen i ca 30 minuter. Pensla någon gång under tiden och vänd potatisen försiktigt. Strö över persilja och bjud rätten med en sallad och marinerade morötter.
    Skär morötterna i stavar och koka dem i lättsaltat vatten. Häll av vattnet och häll på marinaden. Morötterna ska vara varma när marinaden hälls på.


    Helstekt kyckling med vitlökspotatis:
    4 port
    1 kg potatis(ar)
    0,5 dl smör&rapsolja
    3 st vitlöksklyfta(or)
    1,5 msk dijonsenap
    1 msk worcestershiresås
    1 msk habanerosås, - 1 1/2 msk (finns på kryddhyllan)
    1 tsk svartpeppar
    salt
    Kyckling
    1 st kyckling, gärna majskyckling, 1 1/4 kg
    1 knippa(en) bladpersilja
    1 st citron(er)
    3 st vitlöksklyfta(or), halverade
    salt och peppar
    Tvätta potatisen eller skala den och skär i klyftor. Blanda smör- och rapsoljan med de övriga ingredienserna. Klä en stor långpanna med aluminiumfolie. Blanda olja och potatis väl i pannan.
    Sätt ugnen på 200 grader.
    Torka av kycklingen. Dela citronen och pressa saften från ena halvan utanpå och inuti kycklingen. Gnugga in citronsaften i skinnet. Salta och peppra ordentligt.
    Plocka persiljebladen, så att det blir ungefär 1 dl blad och spara dem. Lägg in resten av persiljan, vitlöksklyftor samt den urpressade citronhalvan inuti kycklingen. Lägg kycklingen med bröstet upp i långpannan med potatisen runt om.
    Sätt in pannan i nedre delen av ugnen. Ta ut den någon gång och rör om i potatisen. Hacka persiljebladen.
    Ta ut pannan efter ca 45 minuter och pressa saften från den. Strö över den hackade persiljan och fortsätt att steka i ytterligare 15 minuter eller tills kycklingen är färdig. Om man sticker i den med en tunn knivvara klar och ofärgad.
    Skär upp kycklingen direkt vid bordet och servera med potatisen samt en sallad vid sidan om.

  • MatAnders 12 oktober 2007

    Om du har en lergryta så blir det en mycket saftig kyckling med fint crispigt skinn.

    Gär så gär:

    Lägg grytan täckt i vatten i 1 timme, sedan lägger du i kycklingen och kryddar den som du vill, och penslar över en glace av soyja,vitlök,citron,paprikapulver salt och peppar. sedan lite vatten och hönsbuljongtärning med några stänk av soyja i. Ja sedan in i kall ugn på 250 grader och det tar 1,5 timme.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.