Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Recept på rester

  • Sashimi 5 november 2008

    Jag e världens sämsta på att använda mig utav rester, men oftast kan man ju laga till rätt så finurliga och goda rätter på rester. Har ni några bra tips på vad man kan göra med olika slags rester? Det kan vara alla möjliga sorters rester som potatis, ris, pasta, kyckling, kött eller fisk.. U name it! (Y) (H) :)

  • Barnfamilj 5 november 2008

    Rester efter en "kött-potatis-och-sås"-middag blir en god pytt. Tärna potatisen och stek den i lite matfett. Salta och peppra. Tärna köttet och lägg i det bland potatisen efter ett tag. När allt är klart stänger man av plattan, häller såsen över allt, rör om och låter allt bli varm. Mums!

  • Glitterfia 5 november 2008

    En äggstanning kan rädda de flesta rester :p
    Mycket kan man slå en äggstanning och grädda i ugnen.

  • Eery 5 november 2008

    dom tre p:na pizza, paj och piroger... pytt i panna borde ju stå med men det skulle funka som tortyr i min värld..
    varma mackor är en annan eller varför inte duka upp en buffé

  • safir74 5 november 2008

    Av rester från köttfärsås brukar jag göra en köttfärs och potatislåda. Jag skivar mjölig potatis och varvar med köttfärssåsen. Häller en skvätt mjöl eller grädde över och toppar med riven ost. In i ugn på 225 grader tills potatisen känns mjuk. Kan med fördel även göras med överbliven kokt potatis= kortare tillagningstid ! Mumsigt :p

  • boz1965 5 november 2008

    Skrivet av safir74 den 5 nov 2008

    Av rester från köttfärsås brukar jag göra en köttfärs och potatislåda. Jag skivar mjölig potatis och varvar med köttfärssåsen. Häller en skvätt mjöl eller grädde över och toppar med riven ost. In i ugn på 225 grader tills potatisen känns mjuk. Kan med fördel även göras med överbliven kokt potatis= kortare tillagningstid ! Mumsigt :p


    Av 'rester' (jag gör alltid mer än vad jag/vi äter) från köttfärssås blir det tillsammans med en god ostsås och några pastaplattor, också en god lasagne.

  • Glitterfia 5 november 2008

    Blir det en liten slatt köttfärsås kvar kan man laga en god minestronesoppa.

    ca 2 port
    Köttfärsås
    2 potatisar i små tärningar el riv grovt / pasta
    1 morot i tärningar el riv grovt
    majs/ärtor eller andra frysta grönsaker (om man vill)
    5 dl vatten
    1 buljongtärning
    av lite sambal

    Blanda allt i en kastrull, koka, smak av med mer kryddor om det behövs.

  • essim 5 november 2008

    Pasta och ris kan blandas med kött- eller fiskrester till en sallad. Överbliven potatis kan bli potatissallad. Spagetti blir en pastagratäng tillsammans med köttrester och ev lite sås eller äggstanning och riven ost (gamla ostkanter). :D

    Själv kokar jag ofta extra mycket potatis som dagen efter serveras stekt tillsammans med korv och ägg.:p

    Just nu kommer jag inte på mer men det finns massor man kan göra med rester. Låt fantasin spela.(Y)

  • Wombat04 5 november 2008

    Något som är jätteläckert är att göra en god tomatsås och blanda den med en rest av kokt ris. Sedan skär man rimmat sidfläsk först i ganska tjocka skivor och sedan i bitar och fräser dem ordentligt i stekpanna. Blanda i fläskbitarna i tomatriset, servera en fräsch sallad till och middagen är klar. (Y)(Y)(Y)

  • Lilljeppe 6 november 2008

    Jag brukar koka lite extra potatis så jag har över till dagen efter. Sen tar jag från frysen köttbullar, skinka och kött m.m. Steker lök, köttet, skinkan och köttbullarna efter jag har tärnat dom. Sen tärnar jag potatisen och steker allt med allroundkrydda. Blir en kanongod pytt. Skinka brukar jag spara från julskinkan som jag tärnar och sen fryser in. Tips nu till efter julen. (Y)

  • zudette 6 november 2008

    Skrivet av Glitterfia den 5 nov 2008

    En äggstanning kan rädda de flesta rester :p
    Mycket kan man slå en äggstanning och grädda i ugnen.


    Min mamma kallade det för Skrotlåda! Ett ganska passande namn, eller hur???:D

  • flabban 6 november 2008

    Får du mycket potatis över så är ju stekt potatis, ägg och bacon en bra kvällsrätt, eller gör potatisbullar, stekt fläsk och lingonsylt till, jättegott. Får du kött över så strimla och stek det ihop med lite lök. Fyll ett pitabröd eller tunnbröd med sallad.tomat, gurka och köttet, och en god dressing över. Lycka till. (Y)

  • Sashimi 6 november 2008

    Tack alla goa! Jag samlar alla rest-recept i en speciell mapp, här ska inga rester längre slängas! :p Mera! Mera! :D

  • The_mama97mia 6 november 2008

    Ngt jag ska göra idag är Tacosoppa, finns flera recept på det här på MK. Vi gör ofta tacos och får ofta över. Funkade fint som soppa, då går det att använda en del grönsakshack med.

    MatAnders recept på Grillstuvning med dillsmak är en höjdare som vi ofta gör här på överblivet grillat/stekt kött.

    Annars är jag förtjust i att göra omelett på rester. Mkt enkelt.

    Pasta som blir över fryser jag i portioner, snabbt o lätt att ta fram till matlåda eller snabb middag.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.