Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Recept på utlänsk maträtt?

  • JonteBengtsson 31 augusti 2008

    Hejan!


    tänkte höra med er här om någon kan vetas vad det är för något jag fick smaka en gång på förra jobbet

    Det var såhär att jag satt och snacka med en kille vid matbordet på lunchen på mitt förra jobb, han var utlänsk, kanske iranier? vet inte säkert
    så hade han med sig några "kakor" gjorda av ris som var smaksatt med saffran, så i mitten mellan 2 "kakor" av ris och saffran så var där någon slags kött/gryta/fyllning det enda jag kunde känna av och minnas var någon form av oxkött samt lök,
    hela kakan var stekt så där var ris runt om sen denna fyllning i mitten, var så otroligt gott, men glömde fråga om recept, och nu jobbar jag itne kvar där och måste bara få tag i receptet på denna maträtt


    hoppas någon här vet vad det är för något

    Tackar så mycket på förhand
    Mvh
    Jonatan

  • anti 5 september 2008

    :(hej på dig anti här.jag tycker mig känna igen det som du beskrev,det som jag är ganska säker på är att den maträtten kommer från iran och att den är persisk har ätit nåt liknande.en chef som jag hade lagade så gudomlig mat ,men tyvärr är han död nu gick bort i canser.men träffar jag på en av kockarna så ska jag försöka få tag i receptet.ett tips exprementera lite så kommer du nog fram till vad det var i kakorna lycka till och kram anti

  • lotteb 7 september 2008

    Hej, jag bodde i Israel och där åt vi KUBBE eller KIBBEH vilket var i olika varianter en slags dumpling eller som du beskriver ris eller bulghur eller manna gryn kakor eller bullar med olika tillagningsätt med fyllning. Det var en Irakisk variant jag var van vid men jag är säker på att det finns otaliga recept. Du kan nog hitta varianter med olika sökningar med ordet Kibbeh eller Kubbeh eller Kubbe and using a worldwide search in english.

  • maral 24 september 2008

    Skrivet av lotteb den 7 sep 2008

    Hej, jag bodde i Israel och där åt vi KUBBE eller KIBBEH vilket var i olika varianter en slags dumpling eller som du beskriver ris eller bulghur eller manna gryn kakor eller bullar med olika tillagningsätt med fyllning. Det var en Irakisk variant jag var van vid men jag är säker på att det finns otaliga recept. Du kan nog hitta varianter med olika sökningar med ordet Kibbeh eller Kubbeh eller Kubbe and using a worldwide search in english.

  • maral 24 september 2008

    Hennes recept är bra.
    Man kan använda mannagryn istället för"semolina"


    http://www.youtube.com/watch?v=Luky5pyLAnI

  • JonteBengtsson 24 september 2008

    Jag tackar så hemskt mycket för det jag fått här, ska absolut testa allas varianter, kan ju säga att för dom som inte testat så testa ni också, det är galet gott :)


    Mvh
    Jonte

  • JonteBengtsson 20 juni 2012

    Tjenare, de va bara 4 år sedan jag skrev detta, och har helt glömt bort detta en tid tills igår när jag kom och tänka på att jag aldrig hittade ett bra recept på något som stämde in till detta.

    jag provade olika sorters "KIBBEH" men det var inte det

    jag kan väl förtydliga även att fyllningen var inte gjort av köttfärs utan hela bitar kött, typ 1/4 storlek av en vanlig grytbit

    jag kan fortfarande minnas denna fantastiska smak på denna maträtt

    Hoppas någon kan räta ut mina frågetecken


    VM i trådlyfting kanske vore något? ;) hehe


    MVH
    Jonte

  • gimmiahug 13 juli 2012

    Haha snacka om tålmodighet!!

    Jag frågade en persisk kollega, och det låter som att det måste vara Tah-Chin du blev bjuden på. De flesta recept ute på nätet använder kyckling i sina "riskakor" men det är tydligen vanligt att man använder överbliven köttgryta som fyllning också. Googlar man kommer hundratals recept upp, så leta på du bara! Jag provade men fick mest fram recept med kyckling i, men du kan ju bara leta fram ett recept på någon iransk köttgryta och använda det som fyllning.

    Hade ju så klart bett kollegan om ett recept men han lagar inte mat, och hans mamma (som lagar fantastisk mat) är bortrest. Men som persiska mammor är, kommer det säkert att dyka upp ett recept när hon kommer tillbaka - i så fall lägger jag upp det här! Lycka till nu du!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.