Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

recept till ICA

  • Okänd 20 februari 2008

    Funderade på om jag skulle skicka in nåt,men jag tror jag avstår. Vad menar du med " Vad är husmanskosten i dagens läge"? Jag gillar husmanskost väldigt mycket.

  • MammaModesty 20 februari 2008

    jag skulle tro att molgan menar att det inte lagas om förr... recepten ändras och förnklas eller att man använder sig av nya kryddor.. (rätta mig om jag har fel molgan) och det är nog sådana recept som ICA vill ha, hade det varit efter de gamla recepten så tycker jag iaf att det vore meningslöst för ica att göra en kokbok då det redan finns böcker med husmanskost på marknaden... så tror jag iaf.. men jag kan ju ha fel och missförstått det hela... borde väl stå på en hemsida eller nått...

    vi äter mycket husmanskost här hemma och det är klart att man kanske kryddar lite annorlunda idag än vad som står i de gamla recepten... iaf så görjag så... kanske inte med allt men med endel saker.

  • MammaModesty 20 februari 2008

    http://www.ica.se/FrontServlet?s=mat_recept&state=mat_recept_dynamic&viewid=1119632

    här står det vad de är ute efter.....

  • anluk 20 februari 2008

    Har funderat lite på det, men den husmanskost jag använder mig av är "vanlig" husmanskost och inte ny med nya kryddor osv...

  • jas65 20 februari 2008

    Jag har skickat in 2 recept till dem, men jag undrar också vad de egentligen menar med husmanskost. För idag så räknas ju även spagetti med köttfärssås, pizza och hamburgare med pommesfrites som husmanskost.

  • styvan 20 februari 2008

    Nej!!:p

  • MammaModesty 20 februari 2008

    så här står det på ica:s sida....

    "Vi söker husmansrätter av den typ som Tore Wretman populariserade på 1960-talet, t ex rårakor, rotmos och kåldolmar, men i modern tappning. Det betyder mer grönt och mindre fett, samt genvägar till enklare och snabbare matlagning. Vi vill dock känna igen de klassiska smakerna."


    om jag inte missminner mig så finns det en lista på husmanskost i någon mattråd här tror det var magica som hade skrivit "listan" o har jag inte aldeles galet minne så heter tråden husmanskost håller den på att försvinna?? eller något liknande iaf...

  • Heisjo 20 februari 2008

    japp!! jag ska skicka in ett bidrag, och det är ju upp till var och en att göra en bedömning om vad man tycker är husmanskost, sedan får juryn avgöra om de håller med *smile*
    Har dock inte besämt vad det blir än...
    tycker det är lite roligt att delta även om man kanske inte kommer med!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.